سرریز کرونا در بیمارستان‌ها

سیل ورژن انگلیسی کرونا که رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از آن به عنوان«ویروس وحشی» یاد کرد، بالاخره نصف‌جهان را برد. از روزی که دو نفر در شهرستان اصفهان و خمینی‌شهر بدون تماس با هیچ بیماری به کرونای انگلیسی مبتلا شدند، دوماه می‌گذرد. همان زمان طاهره چنگیز از این اتفاق به عنوان«پخش‌شدن ویروس جهش‌یافته انگلیسی» در اصفهان یاد کرد.

تاریخ انتشار: 09:33 - چهارشنبه 1400/01/25
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

این خبر نه تنها نتوانست شلوغی هفته‌ها و روزهای آخر سال را در اصفهان کنترل کند که مسافران نوروزی هم آن را جدی نگرفتند. حالا آمارها از ابتلای 10 نفر به کرونای انگلیسی به حدود دو هزار نفر در روز افزایش یافته و هر چند تعطیلی گروه‌های شغلی 2 و 3 و 4 اتفاق افتاده؛ اما هنوز هم مردم شهر ورژن انگلیسی ویروس ووهان را جدی نگرفته‌اند. کارمندان دورکار شده‌اند؛ اما شلوغی بانک‌ها و اداره‌ها کرونا را در شهر پمپاژ می‌کند؛ گویا کارهای واجب مردم تمامی ندارد. روزهای شهرداری و شورای شهر هم آنچنان شلوغ است که رئیس کمیسیون بهداشت می‌گوید:«با این ازدحام نباید توقع داشت که کرونا کنترل شود!»

جهش ووهان

تیپولوژی و شیوه انتشار این ویروس وحشی از همتای ووهانی خود تبعیت می‌کند. پیک نخست کرونای ووهان پس از درگیری قم و کاشان وارد اصفهان شد.پیک دوم پس از تغییر رنگ خوزستان به قرمز، بعد از تعطیلات خرداد و هم‌زمان با مسافرت شهروندان این استان به اصفهان، نصف‌جهان را درگیر کرد و حالا در پیک چهارم، کرونای انگلیسی برای اولین بار پس از درنوردیدن خوزستان و اعلام حضور در کاشان، هم‌زمان با قم در اصفهان رخ نمود. تجربه نشان داده که قرنطینه کشور و بستن مرز استان‌ها هم نمی‌تواند نفوذ کرونا را مهار کند. این نفوذپذیری می‌تواند نشانه عدم کنترل و قرنطینه کامل شهرها و ناشناختگی رفتار کرونا باشد.6اسفند99 و پس از آنکه چهار ابتلا به کرونای وحشی در سه شهر خمینی‌شهر، فلاورجان و اصفهان به ثبت رسید، ستاد استانی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که سفر از استان‌های شمالی و خوزستان به استان اصفهان محدود و تردد خودروها با پلاک این شهرها ممنوع شود. همان روز طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از ابتلای سه بیمار دیگر و پخش‌شدن کرونای انگلیسی در اصفهان خبرداد. ویروسی که میزان سرایت آن 70درصد بیشتر از همتای ووهانی خود است.

قرارها بی‌قرار شد

رنگ زرد اصفهان کار دستش داد و اجازه ورود مسافر نوروزی به استان و شهر صادر شد. پذیرش محدود مسافران تنها به شکل رزرو در هتل‌های دارای تأییدیه بهداشت و درمان انجام شد و سیل مسافر مناطق مرکزی شهر را برد تا چهارباغ در میان موج آدم‌های بدون ماسک و بدون پروتکل گم شود! قرار شد نظارت‌ها و بازرسی توسط اصناف و اتحادیه‌ها، بهداشت و درمان و دستگاه‌های اجرایی از روز شنبه9اسفنددر کل استان با همکاری فرمانداری‌ها تشدید شود. قرار شد 10 ورودی استان به ویژه ورودی‌هایی که از سمت خوزستان به اصفهان منتهی می‌شود با کمک هلال‌احمر، فرمانداری‌ها، اداره حمل‌ونقل و بهداشت و درمان به شدت کنترل شود. قرار شد از مسافران خارجی در فرودگاه اصفهان با کمک بهداشت و درمان تست «رپید» و «پی‌سی‌آر» گرفته شود. چه شد که در نوروز همه قرارها، بی‌قرار و اصفهان، کبود و داغ شد؟

مرز باریک اصفهان

اصفهان نسبت به سایر استان‌های مرکزی کشور وضعیت حساس‌تری دارد و از این نظر می‌توان آن را با استان‌های مرزی مقایسه کرد. این استان لقب مهاجرپذیرترین منطقه کشور را یدک کشیده و از نظر نرخ مهاجرپذیری بین سه رده نخست کشور قراردارد. شاهین‌شهر بیشترین مهاجران خوزستانی را در خود جای داده و بنابراین در روزهای تعطیل بیشترین حجم مسافر از این استان را در خودجای می‌دهد. از سوی دیگر نسبت به استان‌های شرقی کشور بیشترین حجم اتباع بیگانه را هم پذیرفته است. طبق آمار در دوماه آخر سال 99 بیشترین مسافران ورودی به ایران به ترتیب از کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه، روسیه، آذربایجان، پاکستان، ارمنستان، عمان، هندوستان و سوریه بوده که 229 هزار و 465 نفر بوده‌اند. بنابراین ورود آن‌ها به اصفهان و آلودگی زودهنگام شهروندان هم دور از انتظار نبود.در اروپا و انگلستان تدابیر شدیدی برای مقابله با کرونای وحشی اتخاذ شد؛ اما نتوانستند موج اپیدمی و کشتار آن را کنترل کنند. در اصفهان اما از تدابیر شدید خبری نیست و مردم، اصناف، کلینیک‌های پزشکی و سایر مراکز ارائه خدمات، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. شواهد نشان داده که فقط استفاده نصفه‌نیمه از ماسک‌هایی که اغلب استاندارد هم نیستند نمی‌تواند انتقال کرونا را مهارکند.

سر ریز کرونا در بیمارستان‌ها

در حالی‌که تعداد مبتلایان تا دو هفته قبل کمتر از 500 نفر بود، حالا روزانه حدود دو هزار نفر در اصفهان به کرونای انگلیسی مبتلا می‌شوند. جهش تعداد بیماران، افزایش بستری‌ها و تعداد فوتی‌ها را در پی داشته و بنابراین بیمارستان‌ها و آرامستان‌های شهر درگیر کرونا شده‌اند.
تخت‌های آی‌سی‌یوی بیمارستان‌های شهر که پیک دوم و سوم را هم به سختی پوشش داده بودند حالا زیر فشار بیماران کمر خم کرده‌اند، به طوری که بیمارستان الزهرا که در پیک‌های گذشته در آخرین مرحله، بیمار کرونایی پذیرش می‌کرد حالا بیشتر بخش‌ها و تخت‌های خود را به روی بیماران کرونایی باز کرده است.
عباسعلی جوادی، رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر، می‌گوید: «موج چهارم کرونایی که الان پخش شده انگلیسی است و واگیری آن نسبت به سویه قبلی بسیاربیشتر است، به همین دلیل موج چهارم بسیار سریع شکل گرفت. در حال حاضر بیش از 90درصد شهرهای استان قرمز هستند.» دستیار ویژه استاندار در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا توضیح می‌دهد که وقتی بیماری منتشر شود تعداد بستری‌ها هم افزایش می‌یابد. به گـفـتـه او، بـیـمارستان‌های شهر پر شده و در بیشتر تخت‌های بیمارستان الزهرا بیمار کرونایی بستری شده است. شدت ابتلا به حدی بوده که بر خلاف پیک‌های قبل بیمارستان‌های خـصـوصــی هــم بــیـمـــار کـــرونــایــی پذیرش می‌کنند. به گفته جوادی، بیمارستان‌های شهر اصفهان در حال پر شدن است.
او تأکید می‌کند که «اگر بیماری مهار نشود با این سرعت پیشروی نمی‌توان همه بیماران را در بیمارستان پذیرش کرد.»
به گفته جوادی، به علت افزایش تعداد بیماران، فقط بیماران حاد بستری شده و سایر بیماران در خانه درمان می‌شوند. او می‌گوید: «در حال حاضر بیمار در انتظار بستری در بیمارستان نداریم؛ ولی برای بخش آی‌سی‌یو بیمار داخل نوبتی داریم.» سال گذشته و در اوج پیک‌های اول و دوم، شهرداری اصفهان برای کنترل بیماری درخواست 10 میلیارد تومان بودجه کرد.جوادی در پاسخ به این پرسش که برای کنترل پیک چهارم در شهر چه میزان بودجه تخصیص می‌یابد، می‌گوید: «سال گذشته برای ضدعفونی معابر و حمل‌ونقل عمومی بودجه درخواست شد؛ ولی امسال احتمال انتقال ویروس از سطوح رد شده و بنابراین باید بر استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلی زواره‌ای

برچسب‌های خبر