چشم‌انداز مسکن اصفهان در ۱۴۰۰

بازار مسکن اصفهان سه سال تاریخی را پشت سر گذشت و حالا فعالان بازار منتظرند تا با پایان تعطیلات کرونایی ماراتن بهاری بازار مسکن آغاز شود. در طول سه سال گذشته قیمت‌ها با شیب تندی صعودی بود. سه سال قبل در اصفهان آپارتمان‌هایی زیر 200 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد و در پایان سال قبل به ندرت آپارتمانی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان وجود داشت. رهن و اجاره املاک تجاری و مسکونی هم به همین نسبت افزایش یافت، ولی بخشی از فعالان بازار عقیده دارند سال 1400 برخلاف سه سال قبلی خواهد بود.

تاریخ انتشار: 03:15 - شنبه 1400/01/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

رسول جهانگیــــــری، رئیس اتحادیـــــــه مشاوران املاک و رئیس اتاق اصناف اصفهان، در مصاحبه با اصفهان زیبا می‌گوید: «اگر شرایط اقتصادی کشور ثابت بماند، قیمت‌ها در بازار مسکن تعدیل خواهد شد.» جهانگیری مدعی ‌است تحلیل‌ها در اقتصاد ما درســـــت از آب درنمی‌آید، ولی شرایط برای کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن فراهم است.

بازار مسکن در سال 1400 را چگونه می‌بینید؟

تحلیل‌های اقتصادی در کشور ما معمولا درست از آب در نمی‌آید، ولی با توجه به شرایط حال حاضر انتظار تعدیل قیمت‌ها را داریم.

مسکن ارزان می‌شود؟

اگر اقتصاد ثبات داشته‌باشد، نوسانات بازار ارز را نداشته‌باشیم و دلار در آینده هم کاهشی عمل کند، فکر می‌کنم بالاخره این ثبات مداوم اقتصاد باعث کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن می‌شود، ولی هیچ‌چیز مشخص نیست.

امروز وضعیـــــــت بازار مسکن اصفهان را چطور می‌بینید؟

ما دچار رکود تورمی هستیم، یعنی سال گذشته افزایش عجیب و غریبی در قیمت مسکن داشتیم و متاسفانه منجر به کاهش قدرت خرید مردم شد. امروز در بازار مسکن عملا قیمت‌ها بالاست و خریدوفروشی انجام نمی‌شود، یعنی رکود تورمی داریم.

گفته می‌شود فروشنده در بازار زیاد است.

بله، پیش‌بینی می‌شود چنانچه شرایط اقتصادی ثبات داشته باشد، آن‌هایی که فروشنده‌اند و باید حتما بفروشند، با قیمت کمتر هم راضی به فروش خواهند شد تا قیمت‌ها در بازار مسکن تعدیل شود.

سال 99 قیمت مسکن در اصفهان چقدر افزایش پیدا کرد؟

متاسفانه سال گذشته قیمت ملک طی چند مرحله افزایش پیدا کرد و بیشترین افزایش قیمت را در اسفند 99 شاهد بودیم. در واقعیت از ابتدا تا انتهای سال 99 بالای 90 درصد و در مواردی نزدیک به 100 درصد افزایش قیمت داشتیم.

در طول سال‌های گذشته هر چقدر قیمت ملک بالا رفت، ولی باز هم مشتری دست به نقد در بازار بود. آپارتمان 200 میلیونی دو میلیارد تومان شد ولی تقاضا کم نشد.

کاهش ارزش پول ملی باعث شد تا مردم پس‌انداز خود را تبدیل به سرمایه کنند. اگر جمعیت ایران 80 میلیون نفر بود و اگر سال گذشته 200 میلیون پراید تولید می‌شد باز هم مردم همه را می‌خریدند تا ارزش پول آن‌ها از بین نرود. متاسفانه کاهش ارزش پول ملی دلیلی شد تا مردم به بازارهایی مثل طلا، سکه، اتومبیل و مسکن هجوم آورند. تقاضا کاذب بود، آن‌ها به مسکن نیازی نداشتند؛ ولی می‌خریدند تا ارزش پول آن‌ها حفظ شود.

بررسی‌های میدانی حکایت از افزایش شدید قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره اصفهان برای سال 1400 دارد.

سال گذشته ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای داد تا قراردادها با 25 و 20 درصد افزایش در شهرهای بزرگ و 15 درصد افزایش در شهرستان‌های کوچک تمدید شود. اگر ان‌شاءالله امسال هم ستاد ملی کرونا مصوبه سال قبل را تکرار کند قیمت‌ها در بازار تعدیل خواهد شد.

مصوبه سال گذشته حواشی زیادی داشت. به نظر شما امسال هم اجرایی خواهد شد؟

من اعتقادم بر این است که تا دیر نشده باید ستاد کرونای کشور در رابطه با تثبیت قراردادها اقدام کند، ولی نباید حقی از مالک ضایع شود.

بخشی از مالکان مخالف آن مصوبه هستند.

گاهی یک مالک کاری به افزایش و کاهش قیمت ندارد، واقعا نمی‌تواند با یک مستأجر سر کند، بحث آن‌ها جداســــــت ولی اگر مالکی به دلیل افزایش بی‌رویه به دنبال بیرون‌کردن مستأجر باشد،  باید مصوبه‌ای وجود داشته باشد تا ان‌شاءالله امسال در بحث رهن و اجاره‌ها مشکلی وجود نداشته باشد.

درمورد املاک تجاری چطور؟

من پیشنهاد می‌کنم اگر مصوبه‌ای برای کنترل بازار رهن و اجاره‌ها تنظیم شد حتما اماکن تجاری هم در نظر گرفته شود. واقعا کسبه ما اوضاع و احوال روبه‌راهی ندارند. کاسب ما هر دو تا سه ماه یک بار تعطیلی 15 تا 30 روز شامل حالش می‌شود و واجد شرایط است تا اگر مصوبه‌ای صادر شد املاک تجاری هم در نظر گرفته شود تا به‌امید خدا این ویروس منحوس از صحنه روزگار حذف شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر