پول حرف اول را در فوتبال می‌زند

از صراحت کلام بالایی برخوردار است و ابایی ندارد نظرش را شفاف بیان کند. مرد اقتصادی صنعت حالا عهده‌دار مسئولیت باشگاهی با قدمت 50ساله شده و این فرصت را پیدا کرده تا اندیشه‌های اقتصادی و نتیجه مطالعاتش از باشگاه‌های مطرح دنیا را در باشگاه ذوب آهن پیاده کند. مجتبی فریدونی که پیش‌تر سابقه عضویت در هیئت‌مدیره باشگاه ذوب‌آهن را در کارنامه داشت، در مقطع انتخاب سرمربی ذوب آهن برای لیگ بیستم، با استوری های مفهومی در اینستاگرام خبرساز شد و در ادامه پس از یک دوره جدایی از هیئت‌مدیره، سکان‌داری باشگاه اصفهانی را در اختیار گرفت. فریدونی که سابقه فعالیت در رسانه‌های اقتصادی و صنعتی را دارد، در راستای تعامل مثبت با رسانه‌ها برای ساعتی میهمان اصفهان‌زیبا شد.

تاریخ انتشار: 10:49 - شنبه 1400/02/4
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

در این دیدار که امیر طاهری مدیرعامل شرکت اصفهان زیبا، علی راعی رئیس هیئت‌مدیره روزنامه اصفهان‌زیبا، نفیسه قانیان رئیس اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری، محمد‌مهدی رمضانی مدیر روابط‌عمومی باشگاه ذوب‌آهن و مهدی قانونی مسئول تشریف باشگاه نیز حضور داشتند، فرصتی دست داد تا درباره مسائل مختلف باشگاه و تیم‌های تحت پوشش با مرد اول ورزش ذوب‌آهن به گفت‌وگو بنشینیم.

بودجه عمومی باشگاه برای سال 1400 مشخص شد؟

بودجه پیشنهادی باشگاه برای سال 1400، حدود 170 میلیارد تومان تعیین شده است؛ البته تنها بخشی از این بودجه توسط شرکت ذوب آهن پرداخت شده و مابقی آن باید از سایر منابع تأمین شود.

با استناد به این بودجه، چه شرایط کلی در انتظار تیم فوتبال است؟

با این اوصاف می‌توانیم یک تیم فوتبال متوسط ببندیم. با این آمار و ارقامی که بازیکنان جابه‌جا می‌شوند و عددهای 7 و 14 میلیارد ارقام معمولی و عادی شده‌اند، من اتفاقا پیشنهاد کردم لیگ برتر را به دو گروه تقسیم کنند. یک گروه متمول که تیم‌های پولدار در آن جا بگیرند، با این اعداد و ارقامی که پرداخت می‌کنند و سر به فلک می‌کشد، باشگاه‌هایی مثل ذوب آهن قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیستند. طی سال‌های گذشته در دو مقطع با افزایش رقم قراردادها در فوتبال بودیم، بار اول در سال‌های 82، 83 که بندی در قانون بودجه تعیین شد که شرکت‌ها تا یک درصد از فروش را می‌توانند به ورزش اختصاص بدهند که آن زمان بودجه باشگاه‌های دولتی و صنعتی به سردمداری سپاهان افزایش عجیب‌غریب پیدا کرد؛ چون بودجه کلانی به فوتبال تزریق شده بود. مقطع دوم نیز به یک سال اخیر مربوط می‌شود که جهش قیمت ارز رقم قراردادها را بالا برد، بازیکن‌ها معادل‌سازی می‌کنند و می‌گویند فلان بازیکن هم‌رده، سیصد‌هزار دلار گرفته و من هم باید این رقم را بگیرم. سیصد هزار دلار را ضرب‌در دلار 25 تومنی کنیم، هفت و نیم میلیارد تومان می‌شود.

یعنی بودجه ذوب آهن بر مبنای افزایش قرارداد بازیکنان بالا رفته است؟

مجبور شده‌ایم بودجه باشگاه را افزایش بدهیم. در سه بخش مختلف بودجه را تعیین کرده‌ایم که بر اساس فلان رتبه، بهمان بودجه باید تعیین شود. فعلا باید هیئت مدیره و مجمع شرکت ذوب آهن تصمیم بگیرند چه بودجه‌ای برای باشگاه تصویب کنند.

وضعیت تیم‌های تحت پوشش بر اساس بودجه مشخص می‌شود؟

برنامه ریزی برای تیم‌ها آغاز شده است. در رشته فوتبال نظرمان این است که رقم ثابتی نداشته باشیم که تیم پانزدهم شود یا دوم و سوم، تفاوتی در پرداختی به بازیکنان نداشته باشد. در نظر داریم رقم پایه‌ای تعیین کنیم و بر اساس جایگاه تیم، امتیازات به دست آمده و چندین پارامتر دیگر رقم قراردادها را مشخص کنیم.

سال 94 که عضو هیئت مدیره باشگاه ذوب آهن بودم، این طرح را پیشنهاد دادم و تا بخشی نیز اجرایی شد؛ اما به دلیل عدم همراهی بازیکنان اجرایی نشد؛ زیرا بازیکن به جای قبول شروط ما، به باشگاهی می‌رود که پرداختی تابع هیچ قانونی نیست.

این طرح روش درستی است و تلاش می‌کنیم سایر باشگاه‌ها را نیز همراه کنیم و طی رایزنی با اتحادیه باشگاه‌ها، الگویی در این زمینه ایجاد کنیم. در رشته بسکتبال این طرح اجرا شد و رقم قرارداد بازیکنان براساس عملکرد تیم در مرحله گروه، صعود به پلی‌آف و حضور در نیمه‌نهایی تعیین شده بود.

به نظرتان این طرح جواب داد؟

به‌هرحال اگر تیم به مراحل بالاتر صعود کرده بود که از لحاظ عملکردی موفق بودیم و حالا هم که تیم به پلی‌آف نرسید، از نظر مادی ضرر نکردیم.

با مجتبی حسینی، سرمربی تیم درباره اجرای این طرح صحبت کرده‌اید؟ موافق بوده‌اند؟

این شیوه به نوعی در قرارداد آقای حسینی هم لحاظ شده و با این طرح موافق است. به‌هرحال وقتی حرفی منطقی باشد، همه می‌پذیرند. مشکل ما در باشگاه خودمان نیست، بلکه اگر این قانون را تصویب کنیم، بازیکنان ترجیح می‌دهند به سایر تیم‌هایی بپیوندند که چندان پایبند به قانون نیستند. باید این فرهنگ در باشگاه‌های ما جا بیفتد و قطعا طول می‌کشد و مقاومت‌هایی نیز بر سر راه است.

در این زمینه مطالعه‌ای درباره باشگاه‌های مطرح دنیا داشته‌اید؟

بله قطعا. اتفاقا این روزها مشغول مطالعه کتابی هستم که در مؤسسه آموزشی بارسلونا تدریس می‌شود و به تمام الگوهای اقتصادی و مدیریتی اشاره کرده است. همچنین مشاورانی در کنار ما هستند که دکترای مدیریت و حقوق از انگلیس و اسپانیا دارندو به ما مشاوره می‌دهند. قرار است با همکاری این افراد سمیناری برای مدیرعاملان باشگاه‌های لیگ برتری برگزار کنیم و الگوهای قراردادی جدید را تشریح کنیم، اتفاقا در حین مطالعه کتاب، بخش‌هایی از آن که جذاب است را عکس گرفته و برای دیگر مدیران باشگاه‌ها می‌فرستم.

هدف‌گذاری باشگاه برای تیم فوتبال ذوب آهن چیست؟

قطعا همه تیم‌ها به نیت روند صعود و قهرمانی در لیگ شرکت می‌کنند؛ اما چه بخواهیم چه نخواهیم، پول حرف اول را در فوتبال می‌زند.

ولی ذوب آهن امسال نقیضه صحبت شماست. با همین بودجه و هزینه تیم در نیم فصل اول خوب نتیجه نمی‌گرفت؛ اما در نیم‌فصل دوم روند حرکتی صعودی شده است؟

بله درست است، بالاخره فقط پول تأثیرگذار نیست. شما در نظر بگیرید زمانی تیم استقلال اهواز با میلیارد بودجه قهرمان لیگ برتر شد و تیمی با 40 میلیارد بودجه، به رتبه بهتر از چهاردهم و پانزدهمی نرسید. پول عامل لازم است، اما عامل کافی نیست. از سال 82، 83 که نگاه کنیم، پولی که طبق قانون بودجه به فوتبال تزریق شد، این رشته تکانی خورد. سال 89، آقای سعیدلو رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، تبصره تا یک درصد حذف شد و یک درصد کامل اختصاص پیدا می‌کرد. در آن مقطع بیشترین بودجه تاریخ به باشگاه ذوب‌آهن تعلق گرفت که نتیجه آن صعود تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا بود. باشگاه‌های ما هزینه‌ای هستند، یعنی درآمدزایی ندارند؛ زیرا حق پخش وجود ندارد، همه دنیا را نگاه کنید، منبع اصلی درآمد آن‌ها حق پخش تلویزیونی است، مثلا باشگاه منچستر سیتی، 90 درصد و در باشگاه بارسلونا نیز 70 درصد درآمدش حق پخش و اسپانسری است. اصل طرح سوپر لیگ اروپا که بحثش داغ شد، برای پول بود.

به عنوان مدیرعامل باشگاه فکر می‌کنید دلیل نتیجه‌نگرفتن تیم ذوب آهن در نیم فصل اول چه بود؟ تغییرات کادر فنی بیشتر نتیجه داد یا تغییرات مدیریتی؟

تیم همدل نبود. تیم مدیریتی با کادر فنی مشکل داشت و کادر فنی با بازیکنان و شکافی که ایجاد شده بود، عامل اصلی نتیجه‌نگرفتن بود. از زمانی که مسئولیت را برعهده گرفتم، تلاش کردیم این شکاف برطرف و انرژی مثبت به تیم وارد شود. این روند تأثیرش را بر روی عملکرد تیم نشان داده است. در بازی با صنعت نفت بیش از ده موقعیت گل داشتیم، در بازی با شهر‌خودرو هم پیشرفت تیم محسوس بود.

در مقطعی که از هیائت مدیره جدا شدید، اختلاف به وجود آمده بر سر انتخاب رحمان رضایی بود؟

نمی‌توان این‌طور گفت. امسال برای انتخاب سرمربی پروسه‌ای را در نظر گرفتیم و فرم‌هایی طراحی شد که حاوی 50، 60 سؤال از جنبه‌های شخصیتی، مدیریتی و قهرمانی بود. بر اساس آن فرم‌ها امتیاز را دادیم و نظر من با دیگر اعضای هیئت مدیره متفاوت بود، اما به سایر مسائل آن کاری نداریم.

بر اساس این فرم‌ها، امتیازرحمان رضایی بیشتر بود یا مجتبی حسینی؟

آقای حسینی.

زمانی که برای مدیرعاملی ذوب‌آهن انتخاب شدید، رحمان رضایی با تغییر موضعی آشکار، از مدیرعامل باشگاه حمایت کرد، اما به فاصله کوتاهی رأی به قطع همکاری داده شد. به نظر می‌رسد تغییر سرمربی ریسک بزرگی بود که البته در ذوب آهن جواب داد؟

تا زمانی که به نظر نهایی برای قطع همکاری نرسیده بودیم، از مربی حمایت می‌کردیم تا تیم نتیجه بگیرد. البته از قبل برای تغییر سرمربی تصمیم گرفته بودند اما تردیدهایی وجود داشت که در ادامه قطعی شد و پس از جدایی آقای حسینی از تیم نفت مسجد‌سلیمان، با او برای ادامه فصل به توافق رسیدیم.

درباره تغییرات در بخش بانوان، محدودیت قانونی عامل تغییر خانم چین سری شد یا اینکه تصمیم مدیریتی بود؟

بالاخره تصمیمات کارخانه بود که از نیروهای ذوب آهنی استفاده کنیم، ضمن اینکه خانم چین سری در یکی‌دو جای دیگر درگیری‌های شغلی داشتند که ذهنشان را مشغول می‌کرد و تمرکز کامل روی بخش بانوان نداشتند، البته قدردان زحمات ایشان هستیم.

عملکرد تیم‌ها در این تصمیم چقدر تأثیر گذار بود؟

تقریبا در بخش بانوان عملکرد قابل‌قبولی نداشتیم. در هندبال که در حد فاجعه بود، در فوتبال هم با اینکه قراردادها به نسبت فصل قبل، رشد قابل توجهی داشت، نتیجه‌ای که انتظار داشتیم، نگرفتیم.

برای تیم‌های بسکتبال و هندبال ذوب آهن چه اولویتی تعریف شده است؟

برای همه تیم‌ها در چند بخش برنامه ریزی شده و بر این مبنا بودجه پیشنهادی را تدوین کرده‌ایم و هیئت‌مدیره و مجمع ذوب آهن در این خصوص تصمیم می‌گیرند و بسته به بودجه مصوب هدف‌گذاری متفاوت خواهد بود. در لیگ برتر بسکتبال، وقتی تیم‌های شهرداری گرگان و مهرام با بودجه 12 میلیاردی تیم می‌بندند، ما نمی‌توانیم با بودجه سه چهار میلیاردی با این تیم‌ها بر سر قهرمانی رقابت کنیم، هر چند که امسال تیممان به نسبت هزینه‌ای که کردیم، خوب نتیجه گرفت و با بدشانسی حذف شدیم.

با توجه به اینکه تیم فوتبال ویترین یک باشگاه است و عملکرد مدیران بر اساس نتایج آن ارزیابی می‌شود، چه چشم‌اندازی برای تیم‌های فوتبال و منهای فوتبال باشگاه تعریف کرده‌اید؟

تلاش کرده‌ایم به همه تیم‌ها به یک اندازه اهمیت بدهیم و توجه کنیم، مثلا در تعطیلات عید که تیم بسکتبال با پالایش نفت آبادان بازی داشت، چند روزی همراه تیم بودم. این درست است که فوتبال ویترین محسوب می‌شود و اگر همه تیم‌ها قهرمان شوند و فوتبال نتیجه نگیرد، عملکرد خوبی نداشته‌اید، اما اگر بقیه تیم‌ها نابود شوند و فوتبال نتیجه بگیرد، همه از عملکردتان راضی هستند. البته در همه دنیا چنین رویکردی وجود دارد، شما از یک علاقه‌مند به ورزش بپرسید تیم فوتبال بارسلونا در بازی اخیر چه نتیجه‌ای گرفت، به طور کامل برای شما می‌گوید؛ اما اگر بگویید تیم بسکتبال بارسلونا قهرمان شد، می‌گویند مگر بارسلونا تیم بسکتبال هم دارد؟

برای تمدید بازیکنان در فصل بعد اقدامی صورت گرفته است؟

تعدادی از بازیکنان قرارداد دارند، تعداد دیگری از بازیکنان که مدنظر کادر فنی بوده‌اند، با مدیربرنامه‌هایشان صحبت کرده‌ایم و قرار است مذاکره کنیم.

تیم ذوب‌آهن طی سال‌های گذشته معمولا در همه پرونده‌های حقوقی بازنده بوده و هر بازیکنی جدا شده، مسئولان وقت گفته‌اند که از او شکایت می‌کنیم، اما هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. برای رفع این مشکل چه فکری کرده‌اید؟

من خودم تا حدودی این کاره هستم (با خنده) و در بحث تنظیم قراردادها روی بند به بند آن دقت می‌کنم.

قضیه شکایت ذوب‌آهن از رادولوویچ و دریافت غرامت از این مربی به کجا رسید؟

اگر من در جریان قرارداد رادوولویچ بودم، هیچ‌گاه این قرارداد بسته نمی‌شد. قرارداد او را تا زمانی که قرار بود از ایران برود ندیده بود. فعلا دعوای حقوقی بلندمدتی داریم و منتظر هستیم ببنیم چه می‌شود. آن زمان که در هیئت مدیره بودم، تمام تلاشم را برای بازگشت او کردم و حتی در عرض سه ساعت برای او هواپیمای چارتری پیدا کردم که از مونته نگرو به استانبول رفته و از آنجا به کشورمان بیاید، اما قصد رادو نیامدن بود. او بابت کرونا خیلی نگران خودش بود، در صورتی که دو بازیکن هم‌وطن او در موعد مقرر به ایران بازگشتند و هیچ مشکلی هم برای آن‌ها رخ نداد، البته شرایط قراردادی رادوولویچ به نحوی بود که او نیاید، وقتی از قرارداد 350 هزار دلاری، 150 هزار دلار آن‌را گرفته باشد، معلوم است که برای برنگشتن بهانه می‌کند.

کرونا علاوه بر هزینه سنگینی که بر دوش باشگاه‌ها گذاشته، در بخش درآمدی هم تاثیری داشته است؟

درآمدی نداشتیم که بر روی آن تأثیری بگذارد! تیم‌های ایرانی معمولا از بحث فروش بلیت درآمد چندانی ندارند و باشگاه‌ها باید بسته‌های تشویقی هم برای حضور تماشاگران در نظر بگیرند، درآمدهای اسپانسری هم که سرجای خودش است اما در مقابل کرونا هزینه تیم‌های ورزشی را بیشتر کرده است.

وضعیت طلب دلاری ذوب آهن از کنفدراسیون فوتبال آسیا به کجا رسید؟

در حال پیگیری هستیم، سال گذشته در قطر بخشی از طلب ها وصول شد، 150 هزار دلار و بخشی هم در فیفا طلب داریم، هماهنگ‌هایی شده که از این طلب برای خرید واکسن کرونا استفاده شود اما الزامات آن باید طی شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط