ایرتگ اپل، مهمان ناخوانده آمریکایی در بازار اصفهان

با وجود مشکلات ارزی که منجر به اختلال در بازار کالاهای اساسی مانند روغن و شکر شد و تحریم‌ها که واردات داروهایی مانند انسولین را به بن‌بست کشاند، ایرتگ، محصول جدید اپل هم‌زمان با بازارهای جهانی به ایران و اصفهان رسید. تجربه نشان داده نه کرونا، نه مشکلات اقتصادی و نه تحریم‌ها، هیچ‌کدام تهدیدی برای واردات محصولات این برند آمریکایی ندارند و حالا نوبت به ایرتگ، یکی از جنجالی‌ترین محصولات اپل رسید تا همراه با کیف‌های گران‌قیمتش وارد بازار اصفهان شود. ایرتگ یک ردیاب است که روی کالاهای مختلف مانند دسته‌کلید، کیف یا امثال این‌ها قرار می‌گیرد تا اگر آن‌ها را گم کردیم، ایرتگ محل آن‌ها را به گوشی آیفون نشان دهد.

تاریخ انتشار: 03:12 - یکشنبه 1400/02/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

ایرتگ اپل در روزهای پایانی هفته گذشته ابتدا به خیابان نظر و سپس خیابان فردوسی اصفهان رسید. در این دو محله تعدادی فروشگاه سال‌هاست به صورت تخصصی محصولات اپل را می‌فروشند. ایرتگ برخلاف محصولات دیگر اپل در اصفهان پیش‌فروش نشد. سالانه پس از معرفی نسل جدید اپل‌واچ و آیفون چند فروشگاه پیش‌فروش آن‌ها را در اصفهان آغاز می‌کنند. یعنی چند روز قبل از عرضه جهانی از مشتری مبلغی دریافت می‌کنند تا وقتی محصول عرضه شد، به‌سرعت وارد ایران کنند. با این حال، ایرتگ در اصفهان پیش فروش نشد و مهمان ناخوانده بازار اصفهان در هفته گذشته با قیمتی نجومی بود.
محصولات اپل همیشه در ابتدای عرضه به بازار قیمت بالایی دارند؛ همین آیفون 12 پرومکس در نخستین روزهای عرضه جهانی با قیمتی 90میلیون تومانی به اصفهان رسید. ایرتگ 29 دلاری نیز با قیمتی بین یک تا چهار میلیون تومان در اصفهان معامله می‌شود. در نخستین روز ورود ایرتگ به اصفهان حدود 4 میلیون تومان قیمت داشت و با سرعت کاهش پیدا کرد؛ ولی همچنان با قیمت جهانی اختلاف زیادی دارد.
هر ایرتگ در اپل‌استور 29 دلار به فروش می‌رسد؛ یعنی با دلار 22 هزار تومانی نباید بیش از 650 هزار تومان قیمت داشته‌باشد که سهم واردکننده، عمده‌فروش و خرده‌فروش نیز به این عدد اضافه خواهدشد. امروز قیمت ایرتگ در فروشگاه‌ها یکسان نیست؛ ولی فروشگاه‌داران پیش‌بینی می‌کنند با پایان هیجانات ابتدایی و افزایش واردات، قیمت ایرتگ به کمتر از یک میلیون تومان می‌رسد. البته در صورت افت قیمت این محصول نیز مشکل اصلی ایرتگ محفظه‌های نگهدارنده آن هستند.
ایرتگ به اندازه یک سکه است و باید به واسطه محفظه‌های نگه‌دارنده «کیس» به اشیای مختلف متصل شود. هنوز نسخه‌های تقلبی از محفظه‌های ایرتگ به بازار عرضه نشده‌است و نسخه اصلی آن نیز قیمت بالایی دارند. اپل تنوع بالایی برای کیس‌های ایرتگ درنظر گرفته‌است که ارزان‌ترین کیس حدود 70 دلار قیمت دارد و در بعضی از مدل‌ها مانند برندهرمس به بیش از 400 دلار می‌رسد. این احتمال وجود دارد که به زودی کیس‌های طرح با برندهای متفرقه و قیمتی کمتر 200 هزار تومان در بازار اصفهان عرضه شود؛ ولی اکنون ارزان‌ترین کیس‌های ایرتگ با حساب دلار 22 هزار تومانی باید حدود یک میلیون و 550 هزار تومان قیمت داشته‌باشد.
هفته گذشته تنها یک مدل از کیس‌های ایرتگ وارد بازار اصفهان شد که ساده‌ترین آن‌هاست. این کیس 70 دلاری در بازار اصفهان روز اول تا پنج میلیون تومان و در روزهای بعد تا دو میلیون و 500 هزار تومان معامله شد.
در نتیجه، برای خرید نوبرانه اپل همراه با کیس نگهدارند باید دست‌کم چهار میلیون تومان هزینه کنید؛ ولی به‌زودی این مبلغ به کمتر از سه میلیون تومان می‌رسد.
فروشگاه‌داران زیادی پیش‌بینی می‌کنند تقاضای چندانی برای ایرتگ در اصفهان وجود نداشته‌باشد، به همین دلیل پیش‌فروش ردیاب اپل در اصفهان انجام نشد. اپل طی ماه‌های آینده محصولات پرطرفدار جدیدی معرفی خواهد کرد. ایرپاد پرو 2، اپل‌واچ سری 7 و نسل جدید آیفون ماه‌های آینده و در کمتر از شش ماه دیگر معرفی خواهند شد و تقاضا برای آن‌ها به مراتب بیشتر از ایرتگ است.
خانواده آیفون 12 تقاضای باورنکردنی در بازار اصفهان داشت و همچنان فروش بالایی دارد، به خصوص اینکه اپل شارژر این نسل را از درون جعبه حذف کرد و متقاضیان باید شارژر را جداگانه بخرند. حالا شایعه شده در نسل جدید آیفون متقاضیان در کنار آداپتور، مجبورند رابط مگ‌سیف بخرند. از طرفی نسل هفتم اپل واچ کمتر از سه ماه دیگر معرفی خواهدشد.
کارشناسان اپل‌واچ را جذاب‌ترین و درعین‌حال، بی‌مصرف‌ترین دستگاه هوشمند معرفی می‌کنند؛ ولی تقاضای آن در بازار اصفهان بالاست. سال گذشته در روزهای مختلفی مانند روز ولنتاین، اپل واچ سری سه در اصفهان نایاب شد! تابستان گذشته وقتی اپل واچ‌سری شش معرفی شد تعدادی از فروشگاه‌های اصفهان آن را به قیمت 16 تا 17 میلیون تومان پیش‌فروش کردند و پس از عرضه قیمت اپل‌واچ سری شش به 12 میلیون تومان رسید. امروز این محصول اپل در اصفهان کمتر از 10 میلیون تومان قیمت دارد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر