ارزش‌گذاری به زبان ساده

یکی از دو شاخه اصلی در زمینه تحلیل بازارهای مالی، به تحلیل بنیادی اختصاص دارد و در این مسیر، ارزش‌گذاری و چگونگی انتخاب سهام جایگاه ویژه‌ای دارد. برای ارزش‌گذاری سهام، روش‌ها و معادلات متنوع و متعددی وجود دارد و به همین جهت اغلب تحلیلگران از زاویه دید و تخمین شخصی خود اعداد و ارزش‌های متفاوتی برای یک شرکت برآورد می‌کنند. اگر شما نیز دوست دارید به عرصه ارزش‌گذاری سهم ورود کنید، کتاب «ارزش‌گذاری به زیان ساده» می‌تواند مقدمات این کار را برای شما فراهم کند. در مقدمه این کتاب آمده است: «ارزش‌گذاری به زبان ساده بر آن است تا با آشنا کردن مدیران حرفه‌ای و کارشناسان بازار سرمایه با مفاهیم و مدل‌های ارزش‌گذاری در زمینه شفافیت بازار سرمایه، مدیریت حرفه‌ای سبدسهام و خرید و فروش بر اساس ارزش واقعی سهام گام‌هایی استوار بردارد.»

تاریخ انتشار: 02:28 - دوشنبه 1400/02/20
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 این کتاب در سه قسمت کلی به رشته تحریر در آمده است: قسمت نخست به «مقدمات ارزش‌گذاری» اختصاص دارد. در قسمت دوم «چرخه عمر و ارزش‌گذاری» به بحث گذاشته می‌شود و در قسمت سوم «موقعیت‌های خاص در ارزش‌گذاری از نظر گذرانده می‌شود. در مجموع، این کتاب شامل 11 فصل با محتوای جدید و یک فصل جمع‌بندی است. پایه و اساس این کتاب بر مبنای کتاب کوچک ارزش‌گذاری نوشته آسوات داموداران است. داموداران چهره شناخته‌شده‌ای در دنیای مالی و خاصه مبحث ارزش‌گذاری است و از او کتاب‌های متعددی در ایران ترجمه شده و شاید معروف‌ترین آن کتاب دو جلدی «ارزش‌گذاری سهام، مفاهیم و مدل‌های کاربردی» باشد. به داموداران لقب ریش سفید یا پدرخوانده ارزش‌گذاری (Dean of valuation) داده‌اند. به عقیده داموداران، سه نکته مهم در ارزش گذاری وجود دارد:
ارزش گذاری ساده است، ما انتخاب می‌کنیم که آن را پیچیده انجام بدهیم.هر ارزش‌گذاری یک روایت و داستان دارد و هر ارزش‌گذاری بیشتر به این روایت وابسته است تا به اعداد.
وقتی یک ارزش‌گذاری اشتباه انجام می‌شود، عامل اشتباه، اعداد نبوده‌اند، بلکه دلیل آن، پیش‌فرض‌ها و جهت‌دار بودن نظرات ماست. کتاب «ارزش‌گذاری به زبان ساده، چگونه شرکتی را ارزش‌گذاری، سهمی را انتخاب و سود کسب کنیم» توسط رضا ابراهیمی ترجمه و انتشارات سازمان بورس آن را در 242 صفحه به قیمت 50 هزار تومان منتشر کرده است. البته با یک جست‌وجوی ساده می‌توان ترجمه‌های دیگری از این کتاب هم یافت. برای مثال، نمونه دیگر این کتاب توسط انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به فارسی برگردانده شده است. این کتاب از یک سو به شما دید کلی درباره فراز و نشیب ارزش‌گذاری شرکت‌ها و صنایع مختلف می‌دهد؛ اما از سوی دیگر گاهی اوقات به خاطر شیوه خاص محاسبات، شما را سردرگم می‌کند. می‌توان مهم‌ترین نقطه قوت و ضعف این کتاب را در یک کلمه خلاصه کرد: «ساده سازی». برای خواننده‌ای که آشنایی ابتدایی با مسائل ارزش‌گذاری ندارد خواندن این کتاب می‌تواند خوشایند باشد؛ چرا که سعی کرده است به سادگی مفاهیم و فراز و فرود ارزش‌گذاری صنایع مختلف را بازگو کند. اما در روی دیگر سکه با پایان یافتن کتاب، شما قادر نخواهید بود که شرکت‌های مختلف را ارزش‌گذاری کنید؛ چرا که مباحث به قدر کفایت باز نشده و شما مراحل ارزش‌گذاری یک شرکت را به طور کامل فرا نگرفته‌اید.شاید برای دوستداران تحلیل بنیادی و ارزش‌گذاری کالا، خدمات و شرکت‌ها، خواندن کتاب‌های آکادمیک در این حوزه راه‌گشاتر باشد. به واقع این کتاب را می‌توان پیش‌درآمدی بر اقیانوس وسیع و عمیق ارزش‌گذاری دانست.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    امیرحسین واعظ

برچسب‌های خبر