غذای شما دوای شماست

آیا واقعا غذا دواست؟ چطور چنین چیزی ممکن است و با چه غذاهایی می‌توان به این مهم دست یافت و نیروی لازم و شادابی را به‌دست آورد؟ در این زمینه نظر دکتر جمشید هاشمی، ملقب به استاد آرام، محقق و روان‌شناس بالینی، را جویا شدیم. به گفته سقراط، رژیم غذایی نقش مهمی در حفظ سلامتی کامل و پیشگیری و درمان بیماری‌ها ایفا می‌کند.«سر رابرت مک کاریسون»، یکی از شناخته‌شده‌ترین متخصصان تغذیه در جهان، می‌گوید: «انتخاب صحیح غذاها مهم‌ترین عامل در ارتقای سلامتی و انتخاب نادرست غذاها مهم‌ترین عامل در بروز بیماری‌ها در انسان است.»بدن انسان سلول‌ها، بافت‌ها، غدد و اندام‌های سالم را فقط با کمک مواد مغذی گوناگون ایجاد کرده و حفظ می‌کند.

تاریخ انتشار: 10:24 - چهارشنبه 1400/02/22
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

بدن نمی‌تواند هیچ‌کدام از عملکردهای متابولیکی، هورمونی، ذهنی، جسمی و شیمیایی خود را بدون مواد مغذی خاصی انجام دهد؛ بنابراین، غذایی که این مواد مغذی را فراهم می‌کند، یکی از مهم‌ترین عوامل در ارتقای سلامتی انسان است. تغذیه که به غذاها بستگی دارد، از اهمیت بالایی در درمان بیماری‌ها برخوردار است. باید بدانید که دلیل اصلی بروز بیماری‌ها در انسان، ضعف و کاهش سطح مقاومت در بدن است. درواقع کاهش سطح مقاومت در بدن از اتخاذ یک الگوی غذایی نادرست به‌وجود می‌آید.مکانیسم درمانی پیچیده‌ای در بدن انسان وجود دارد؛ اما این مکانیسم در صورتی می‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد که تمام عوامل تغذیه‌ای ضروری برای آن فراهم شود.این تصور وجود دارد که سلول‌های بدن انسان به حداقل ۴۵ عنصر شیمیایی نیاز دارند. هر کدام از این ۴۵ ماده که مواد مغذی ضروری نام دارند، باید در رژیم غذایی انسان به شکل کافی وجود داشته باشند. فهرست این مواد مغذی شامل اکسیژن و آب است. ۴۳ ماده مغذی ضروری دیگر به پنج گروه غذایی اصلی (کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها) تقسیم شده‌اند. تمام این ۴۵ ماده مغذی کاملا مهم بوده و در تعامل با یکدیگر اثرگذار هستند؛ بنابراین، فقدان هر کدام از این مواد مغذی منجر به بیماری‌ و در نهایت مرگ می‌شود. تحقیقات نشان داده است که تقریبا تمام بیماری‌ها از فقدان مواد مغذی گوناگون به‌وجود می‌آیند. این کمبودهای تغذیه‌ای به‌ دلیل عوامل گوناگون به‌وجود می‌آیند که از جمله آن‌ها می‌توان به فراوری و تصفیه غذاها، فاصله بین برداشت و مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها، مواد شیمیایی استفاده‌شده در فرایند بی‌رنگ‌کردن، مزه‌دادن، رنگ‌دادن و اضافه‌کردن مواد محافظت‌کننده به غذاها، مخمرهای شیمیایی، قارچ‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و اسپری‌های استفاده‌شده برای عمل‌آوری خاک اشاره کرد. به‌عنوان نخستین اصل تغذیه، شخص باید روی مصرف آرد و نان سبوس‌دار پافشاری و از مصرف مواد سفید خودداری کند. تحقیقات نشان داده است که بیماری‌های به‌وجودآمده به‌وسیله‌ مجموعه‌ای از کمبوهای غذایی را می‌توان با فراهم‌کردن تمام مواد مغذی ضروری برطرف کرد؛ به شرط آنکه صدمات جبران‌ناپذیری به بدن وارد نشود؛ بنابراین یک رژیم غذایی صحیح و متعادل و متوازن از اهمیت زیادی برای حفظ سلامتی کامل و درمان بیماری‌ها برخوردار است. چنین رژیم غذایی به‌خصوص باید از غذاهایی تشکیل شده باشد که دارای تمامی مواد مغذی ضروری باشند. ثابت شده است رژیم غذایی که دارای مقادیر فراوانی دانه‌ها، آجیل‌ها، غلات، سبزی‌ها و میوه‌ها باشد، مقادیر کافی از تمام مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند. این غذاها گروه‌های اصلی غذایی نامیده می‌شوند. استفاده از این گروه‌های اصلی غذایی مناسب‌ترین راه برای تأمین بُنیه و نشاط بدن است.‌

دانه‌ها، آجیل‌ها و غلات

این‌ها مهم‌ترین و قدرتمندترین غذاها در بین انواع غذاها بوده و دارای تمامی مواد مغذی لازم برای رشد بدن هستند. آن‌ها دارای جوانه و نیروی تولیدمثلی هستند که از اهمیت بالایی برای زندگی و سلامت انسان برخوردارند. ارزن، گندم، جودوسر، جو، برنج قهوه‌ای، لوبیا و نخود همگی در ارتقای سلامت انسان ارزشمند هستند. دانه‌های گل آفتابگردان، کدو، بادام، بادام زمینی و سویا دارای پروتئین کاملی با ارزش بیولوژیکی بالا هستند.دانه‌ها، آجیل‌ها و غلات منابع طبیعی خوبی از اسیدهای چرب غیراشباع شده ضروری هستند که مصرف آن‌ها برای رسیدن به سلامتی ضروری است. آن‌ها دارای منابع خوب لسیتین و بیشتر ویتامین‌های B و بهترین منابع طبیعی ویتامین C  (مهم‌ترین ویتامین برای حفظ سلامتی و پیشگیری از پیری زودرس) هستند.  آن‌ها منابع غنی از مواد معدنی بوده و مقدار لازم را در رژیم غذایی فراهم می‌کنند؛همچنین دارای آکسون‌ها (مواد طبیعی که نقش مهمی در احیا و بازسازی سلول‌ها و پیشگیری از پیری زودرس موها دارند) هستند.

سبزی‌ها

سبزی‌ها منابع کاملا غنی از مواد معدنی، آنزیم‌ها و ویتامین‌ها هستند؛ با این حال، نگهداری بی‌دقت و طولانی و طبخ نادرست، مواد مغذی ارزشمند را از بین می‌برد.  بهتر است سبزی‌ها را در سالاد به شکل خام مصرف کرد. سبزی‌ها ممکن است دارای ریشه‌ها، ساقه‌ها، برگ‌ها، میوه‌ها و دانه‌های قابل خوردن باشند. هر یک از این‌ها به شیوه خود به انسان کمک می‌کنند. ریشه‌های گوشتی دارای ارزش انرژی‌زایی بوده و منابع خوب ویتامین B هستند. دانه‌ها نسبتا غنی از کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها بوده و دانه‌های زرد غنی از ویتامین A، برگ‌ها، ساقه‌ها و میوه‌ها منابع اصلی مواد معدنی، ویتامین‌ها، آب و مواد سلولزی هستند. برای پیشگیری از فقدان مواد مغذی در سبزی‌ها توصیه می‌شود سبزی‌ها را در عصاره خود با حرارت پایین بخارپز کرد یا جوشاند. در عین حال، آب یا مایع آشپزی را نباید دور ریخت. هیچ سبزی را نباید پوست کند؛ مگر اینکه آن‌قدر کهنه باشد که پوستش سفت و بدطعم شود. در بیشتر سبزی‌های ریشه‌دار، بیشترین میزان مواد معدنی مستقیم زیر پوسته گیاه قرار دارد و اگر سبزی‌ها پوست کنده شوند، این مواد معدنی از دست خواهند رفت. اگر می‌خواهید ارزش تغذیه‌ای و مزه سبزی‌ها حفظ شود، از خیس‌کردن آن‌ها باید خودداری کرد.

 میوه‌ها

میوه‌ها همچون سبزی‌ها، دارای منابع خوب مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها هستند. میوه‌ها به‌راحتی هضم شده و دارای اثر تمیزکنندگی بر خون و دستگاه گوارش و خواص قلیایی بالا، درصد بالایی از آب و درصد کمی از پروتئین‌ها و چربی‌ها هستند. اسید ارگانیک و میزان قند بالای آن‌ها دارای اثرات سریع احیاکنندگی است. جدا از میوه‌های تازه فصلی، میوه‌های خشکی همچون کشمش، آلوی خشک و انجیر نیز مفید هستند.
بهتر است میوه‌ها را به شکل خام و رسیده مصرف کرد. در فرایند پختن، بخشی از مواد مغذی موجود در میوه‌ها از بین می‌رود. هنگامی که میوه‌ها به‌عنوان یک وعده غذایی جدا، ترجیحا برای صبحانه، مصرف می‌شوند، مؤثر و مفیدتر هستند. اگر مصرف میوه‌ها با غذاهای عادی ضروری شد، آن‌ها باید بخش بزرگ‌تری از آن وعده غذایی را تشکیل دهند؛ با این حال، میوه‌ها ترکیب بهتری با شیر در مقایسه با غذاهای دیگر می‌سازند. توصیه می‌شود در هر زمان از یک نوع میوه استفاده کرد. برای حفظ سلامتی کامل، میوه‌های پخته نشده باید بخشی از رژیم غذایی روزانه فرد را تشکیل دهند.
برای درمان بیماری‌ها توصیه ‌می‌شود عصاره میوه‌ها مصرف شود.این سه گروه اصلی غذایی را که باعث سلامتی انسان می‌شوند، باید با مصرف غذاهای مشخصی مانند شیر، سبزی‌ها، روغن‌ها و عسل تکمیل کرد. شیر «کامل‌ترین غذای طبیعت» به حساب می‌آید. بهترین راه برای مصرف شیر در شکل‌ترش آن است؛ یعنی ماست و پنیر لور. شیرترش به شیر شیرین ارجحیت دارد؛ زیرا شیرترش به‌راحتی در بدن هضم و جذب می‌شود. شیر به حفظ فلور روده‌ای (باکتری‌هایی که به‌صورت طبیعی درون مجرای روده وجود دارند) کمک کرده و از فساد روده‌ها و یبوست پیشگیری می‌کند.روغن‌های تصفیه‌نشده با کیفیت بالا را باید به رژیم غذایی اضافه کرد. این روغن‌ها غنی از اسیدهای چرب اشباع‌نشده، ویتامین C و F و لسیتین هستند. میزان مصرف روزانه این روغن‌ها نباید از دو قاشق غذاخوری فراتر برود. عسل همچنین غذای ایدئالی است. عسل به افزایش نگهداری کلسیم در بدن کمک کرده، از کم‌خونی تغذیه‌ای جلوگیری می‌کند و در درمان اختلال‌های کبد و کلیه، سرماخوردگی، گردش ضعیف خون و مشکلات رنگ پوست چهره مؤثر است. عسل یکی از بهترین غذاهای انرژی‌دهنده است.رژیم غذایی که بر اساس این سه گروه اصلی غذایی تشکیل شده است و با مصرف غذاهای خاصی که در بالا ذکر شد، تکمیل می‌شود و مقدار کافی و کامل تمامی مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای رسیدن به سلامتی، نشاط و پیشگیری از بیماری‌ها فراهم می‌کند. ضروری نیست پروتئین‌های حیوانی همچون تخم‌مرغ، ماهی یا گوشت را در این رژیم غذایی وارد کنیم؛ زیرا پروتئین‌های حیوانی، به‌ویژه گوشت، همیشه دارای اثرات مخربی بر فرایندهای درمانی هستند. غذاهایی که دارای پروتئین حیوانی بالایی هستند، برای سلامتی مضرند و باعث بسیاری از بیماری‌های شایع در انسان می‌شوند.

فهرست روزانه

این برنامه روزانه که بر اساس مطالب فوق شکل گرفته است، باعث ایجاد سلامتی و نشاط در بدن می‌شود:
هنگام بلندشدن از خواب: یک لیوان آب ولرم با آب نصف یک لیموترش و یک قاشق چای‌خوری عسل یا یک لیوان آبِ گرفتهِ شده از هر میوه فصلی موجود همچون سیب، آناناس، پرتغال، لیموترش و انگور.
صبحانه: میوه‌های تازه‌ای همچون سیب، پرتقال، موز، انگور یا هر میوه فصلی موجود، یک فنجان شیر چربی گرفته یا شیر غیرپاستوریزه و یک مشت آجیل‌های خام یا یک قاشق غذاخوری دانه‌های گل آفتابگردان و کدو.
غذای اواسط صبح: یک سیب یا موز یا هر میوه دیگر.
ناهار: یک کاسه سبزی‌های تازه بخارپز شده به همراه نمک، روغن سبزی‌ها و کره به عنوان چاشنی، یک یا دو قطعه نان سبوس‌دار و یک لیوان شیر چربی گرفته.
غذای اواسط بعدازظهر: یک لیوان عصاره سبزی‌ها یا آب میوه یا هر میوه موجود دیگر.
شام: یک کاسه بزرگ سالاد تازه که از سبزی‌هایی همچون گوجه، هویج، کلم، خیار، چغندر قرمز و پیاز درست شده است؛ به همراه آب لیمو به عنوان سس، هر جوانه موجود دیگر (دانه‌های یونجه و لوبیا)، یک قاشق غذاخوری کره تازه، پنیر لور، یا یک لیوان شیر چربی‌گرفته.
بر اساس برنامه غذایی فوق‌الذکر می‌توان یک رژیم غذایی را شکل داد. این برنامه را می‌توان با توجه به نیازها و شرایط خاصی اصلاح کرد یا تغییر داد یا فهرست ناهار و شام را جانشین یکدیگر کرد.به همراه غذا از مایعات استفاده نکنید. آب را باید نیم‌ساعت قبل از هر وعده غذایی یا یک ساعت بعد از آن نوشید. شیر، شیرچربی گرفته و سوپ سبزی‌ها غذا محسوب می‌شوند و می‌توان آن‌ها را با وعده‌های غذایی عادی مصرف کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر