صفر و صد واکسیناسیون اصفهانی‌ها

مــرکــز پــژوهــش‌هــای مـجلــس به تازگی گزارشی منتشر کرده است که در آن روند واکسیناسیون در ایران را قطره‌چکانی اعلام کرده. براین اساس، اگرچه قرار بوده تا آخر سال 99 یک‌میلیون و 300 هزار نفر واکسینه شوند، اما تا 12 اردیبهشت از این رقم یک‌میلیون و 127 هزار و 54 نفر واکسن زده‌اند.  به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی انتخاب، میان‌ برنامه وزارت بهداشت و واکسیناسیون انجام‌شده در کشور اختلاف چشمگیری وجود دارد. مقایسه وضعیت واکسیناسیون در ایران با کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی EMRO نیز نشان می‌دهد که از بین 22 کشور عضو EMRO، ایران با تزریق 27/1 دز به ازای 100 نفر جمعیت، در رده سیزدهم و با فاصله زیاد از کشورهایی که بیشتر از ایران واکسن توزیع کرده‌اند، قرار دارد.

تاریخ انتشار: 09:15 - چهارشنبه 1400/02/29
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

 واکسیناسیون در اصفهان نیز براساس دستورالعمل وزارت بهداشت از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و تاکنون با سرعتی لاک‌پشتی ادامه دارد. به گفته رضا فدایی، مدیر مرکز بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان، تاکنون نزدیک به 88هزار نفر  از گروه‌های در اولویت در اصفهان واکسینه شده‌اند و این فرایند همچنان ادامه دارد. او در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» از جزئیات واکسیناسیون می‌گوید.

تا به الان، چند نفر در برابر کرونا واکسینه شده‌اند؟

تاکنون بیش از یکصدهزار نفر از گروه‌های هدف واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون بقیه نیز درحال انجام است.

آیا واکسیناسیون خانه‌های سالمندان و آسایشگاه جانبازان نیز انجام شده است؟

بله، تمام کسانی که در خانه‌های ســالمنــدان رضایــت داده بــودنـــد، واکــســــن دریــــافــت کــردنــد. در آســایــشــگاه‌هــای جـانــبــازان نــیــز، جانبازان 50 تا 70 درصد واکسن تزریق کردند. پاکبان ها و افراد بالای 80 درصد و بخشی از بیماران خاص نیز واکسینه شده‌اند. علاوه براین، یک‌هزارو۶۰۰ پاکبان در اصفهان واکسینه شدند.

چه تعداد از بیماران خاص واکسینه شده‌اند و آیا همه آن‌ها مجاز به دریافت واکسن هستند و منعی برای تزریق واکسن ندارند؟

بیماران خاص شامل بیماران مبتلا به سرطان، هموفیلی، دیالیز و پیوند عضو ازجمله بیمارانی هستند که در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند و تا به الان نیز شش‌هزار نفر از این بیماران واکسن دریافت کرده‌اند که البته تعداد آن‌ها بیش از یکصد هزار نفر است و واکسینه‌کردن همه آن‌ها نیازمند دریافت محموله‌های بیشتری از واکسن است.

آیا همه بیماران خاص امکان تزریق واکسن را دارند و منعی برای تزریق وجود ندارد؟

بــیــمــاران مــبتــلا بـــه هــمـــوفــیـلی و دیالیزی‌ها منعی برای تزریق واکسن ندارند؛ اما مبتلایان به سرطان باید ملاحظاتی را رعایت و برای دریافت واکسن با معرفی‌نامه به پزشک خود مراجعه کنند؛ چرا که بعضا داروهایی مصرف می‌کنند که باید مصرف آن‌ها با زمان واکسیناسیون فاصله داشته باشد و پزشک معالج، زمان ایدئال واکسیناسیون را تعیین کند.

واکسن‌هایی که تا به الان به گروه‌های در اولویت در اصفهان تزریق شده، از چه نوعی بوده است؟

اسپوتنیک روس، سینوفارم چین، بهارات هند و آسترازنیکا کره جنوبی.

آیا واکسن‌هایی که تا به الان تزریق کرده‌اید، عوارض خاصی داشته است؟

تا جایی که پیگیری شده است، عوارض واکسن‌ها، مختصر و گذرا بوده و حوادث وخیمی که تزریق واکسن باعث آن شده باشد، تاکنون گزارش نشده است.

این عوارض چه بوده است؟

تب، بدن‌درد، بی‌حسی و… از عوارض آن بوده است. زمانی که واکسن تزریق می‌شود، سیستم ایمنی بدن نیز فعال می‌شود و علائمی شبیه بیماری اصلی از خود نشان می‌دهد. این نشانه‌ها معمولا بعد از تزریق مشاهده می‌شود و پس از چند روز هم فروکش می‌کند.

برخی از کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند، می‌گویند که به کرونا مبتلا شده‌اند. آیا تزریق واکســن مــانــع ابــتــلا به کرونــا نمی‌شود؟

واکسیناسیون باعث مبتلاشدن کسی نمی‌شود؛ ولی برخی که دز اول واکسن را گرفته‌اند، ممکن است قبل از دریافت دز دوم و در فاصله‌ای که بین تزریق آن می‌افتد به کرونا مبتلا شوند.

شدت بیماری در این افراد چگونه است؟

این موضوع را بررسی نکرده‌ایم؛ اما چون یک دز واکسن ایمنی کامل نمی‌دهد، معمولا افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، قبل از دریافت دز دوم به کرونا مبتلا می‌شوند.

ممکن است تزریق واکسن در برخی از گروه‌های هدف عوارض بیشتری از خود نشان دهد؟

در این باره تفاوت‌هایی وجود دارد؛ مثلا در برخی از جوامع زنان و افراد سالمند پس از تزریق واکسن عوارض بیشتری از خود نشان داده‌اند. در بعضی از کشورهای دیگر نوع خاصی از واکسـن‌هــا بــا عــوارضــی همراه  بودند.

در اصفهان، آیا مشخص شده کدام یک از انواع واکسن عوارض بیشتر و کدام نوع ایمنی بیشتری ایجاد کرده است؟

خیر، اکنون برای این محاسبات زود است. باید مدتی بگذرد و جمعیت فراوانی دو دز واکسن دریافت کنند و پیگیری‌های لازم انجام شود تا نتیجه مشخص شود.

زمان تزریق دز دوم واکسن‌ها با همدیگر فرق می‌کند؟

بله. دز دوم واکسن آسترازنیکا سه ماه بعد باید تزریق شود؛ درحالی‌که دز دوم اسپوتنیک 28 روز بعد.

واکسن «کونژوگه» محصول ایران و کوبا را چه تعداد اصفهانی دریافت کرده‌اند؟ آیا ثبت‌نام آن هنوز ادامه دارد؟

خیر. ثبت‌نام داوطلبان به پایان رسیده است و سه‌هزار اصفهانی که تمایل به تزریق این واکسن داشتند، دز اول واکسن را دریافت کردند. افراد پس از دریافت دز اول واکسن، 28 روز دیگر باید برای خون‌گیری مجدد، دز دوم واکسن کونژوگه را دریافت کنند که تاریخ دقیق به آن‌ها اعلام خواهد شد.

واکسیناسیون افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

براساس زمان‌بندی واکسیناسیون این افراد نیز از خردادماه شروع می‌شود.

به طورکلی چه تعداد از افراد در اصفهان باید واکسینه شوند تا ایمنی جمعی اتفاق بیفتد؟

حدود یک‌میلیون و هشتصد هزار نفر از افراد در اولویت باید واکسینه شوند؛ البته واکسیناسیون این تعداد بستگی به حجم و میزان واکسن دارد. هر چه میزان واکسن دریافتی بیشتر باشد و جمعیت بیشتری واکسن دریافت کنند، ایمنی بیشتری نیز اتفاق خواهد افتاد.

واکسیناسیون اتباع خارجی چگونه است؟ این افراد به دلیل نداشتن کد ملی با مشکل روبه رو شده‌اند؟

از وزارت بهداشت و درمان در این باره استعلام شده است و منتظر پاسخ وزارتخانه هستیم؛ اما قطعا ملیت و تابعیت در هیچ جای دنیا مانع واکسیناسیون نخواهد شد؛ بلکه تنها واجد شرایط بودن ملاک تزریق واکسن است.

آیا افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند نیز پس از بهبودی می‌توانند برای تزریق واکسن اقدام کنند؟

بله، این افراد حدود دو هفته بعد از بهبودی کامل می‌توانند اقدام به تزریق واکسن کنند.

برای جلوگیری از واکسن‌خواری در اصــفــهــان چه ســازوکــاری اندیشیده‌اید؟ از گوشه و کنار گاها شنیده می‌شود که برخی بدون مجوز اقدام به تزریق واکسن به دوست و آشنایان کرده‌اند.

چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و افراد صرفا پس از احراز هویت و ثبت مشخصات در سامانه سیب می‌توانند واکسن دریافت کنند. از سوی دیگر، واکسن تنها در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد و تزریق‌ها از سوی مراکز بهداشت انجام می‌شود. تخلفات درزمینه تزریق واکسن تبعات قانونی دارد، ثبت، نظارت و مدیریت واکسیناسیون به خوبی انجام می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر