گران‌فروشی نان و روغن در اصفهان

متولیان استانی افزایش قیمت نان، شکر و روغن را در اصفهان تأیید نمی‌کنند و به گفته آن‌ها در اصفهان قیمت نان، روغن یا شکر هیچ تغییری نداشته است. خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر حاکی از افزایش قیمت روغن و شکر در برخی استان‌های کشور است. نانوایی‌ها در برخی استان‌ها قیمت نان را افزایش داده‌اند و دلیل افزایش قیمت را افزایش هزینه‌هایشان همچون افزایش نرخ خمیر مایه، افزایش هزینه انرژی (برق، آب، گاز)، افزایش نرخ اجاره مغازه، افزایش هزینه‌های بهداشت نانوایی به دلیل شیوع کرونا و افزایش دستمزد اعلام کرده‌اند.

تاریخ انتشار: 07:39 - پنجشنبه 1400/02/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

هم‌زمان با رسانه‌ای‌شدن خبر افزایش قیمت نان، اتاق اصناف بیانیه داده است که تا زمان تصویب اصلاحیه نرخ هیچ یک از واحدهای نانوایی مجاز به افزایش نرخ به صورت غیرقانونی نیستند و واحدهای بازرسی و نظارت اصناف و سازمان تعزیرات به‌صورت جدی با خاطیان برخورد خواهد کرد. درخصوص قیمت شکر، روغن و نان متولیان صمت و اتاق اصناف اصفهان افزایش قیمت‌ها را در بازار تأیید نمی‌کنند. ضمن اینکه آمار و اطلاعاتی نیز از تخلفات گران‌فروشی طی هفته‌های اخیر و به دنبال همه‌گیر‌شدن زمزمه‌های گرانی نان، روغن و شکر از سوی مسئولان استانی ارائه نمی‌شود.

نان در اصفهان گران نشد

برای اطلاع از تغییرات قیمت نان در اصفهان با رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان تماس گرفتیم. جهانگیری طی گفت‌و‌گوی کوتاه این‌طور به اصفهان زیبا می‌گوید: قیمت نان در اصفهان هیچ تغییری نداشته است و این افزایش قیمت در البرز اتفاق افتاده است. جهانگیری در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات قیمت آرد در سال جدید نسبت به سال گذشته نیز می‌گوید: درخصوص قیمت آرد در سال 99 و سال جدید حضور‌ذهن ندارم.

روغن‌های جدید مشمول افزایش قیمت می‌شوند

گمانه‌زنی‌ها حاکی از افزایش قیمت روغن توسط برخی واحدهای تولیدی است که به تازگی در اصفهان و براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور اتفاق افتاده است. این‌طور که متولیان صمت می‌گویند، هنوز روغن‌های با نرخ مصوب جدید وارد بازار اصفهان نشده‌اند. معاون بازرسی سازمان صمت اصفهان در گفت‌و‌گو با اصفهان‌زیبا اظهار می‌کند: در اصفهان افزایش قیمت نان نداشتیم، در برخی استان‌ها واحدها طی دوسال افزایش هیچ افزایش قیمتی نداشتند؛ ولی امسال دیگر به مرز بحران رسیدند و به خاطر همین قیمت نان را افزایش داده‌اند.
اکبر عادل‌مرام تصریح می‌کند: روغن‌های موجود در بازار اصفهان با همان نرخ مصوب سابق عرضه می‌شوند؛ ولی به تازگی یک واحد تولیدی روغن در اصفهان حدود 30 تا 35 درصد قیمت را افزایش داده است و به ما اعلام کرده و این افزایش قیمت، مصوب و زیر نظر ستاد تنظیم بازار کشور است که هنوز روغن‌های این واحدتولیدی به بازار عرضه نشده است. عادل‌مرام ادامه می‌دهد: برندهایی همچون لادن، تینا، مریم و گل‌بهار به تازگی مشمول افزایش قیمت شده‌اند که واحدهای تولیدی به خاطر افزایش هزینه‌ها مشمول افزایش نرخ شده‌اند؛ چون واحدهای تولیدی هزینه‌های جانبی مانند افزایش دستمزد پرسنل و… دارند.

شکر در فروشگاه‌های صنفی و زنجیره‌ای افزایش نرخ ندارد

او بیان می‌کند: قیمت شکر صنعتی با نرخ 11 هزار و 500 تومان از سوی شرکت بازرگانی دولتی به واحدهای مصرف‌کننده شکر برای تولید محصول تخصیص داده می‌شود. شرکت مصرف خانوار نیز از ذخایر قبلی دولت که با نرخ ارز 4200 تومانی وارد شده تأمین می‌شود؛ به این ترتیب شکر خام از سوی شرکت بازرگانی دولتی به کارخانه‌ها تخصیص داده می‌شود تا تصفیه شده و با بسته‌بندی یک کیلویی با قیمت 8 هزار و 700 تومان به خانوارهای مصرف‌کننده تخصیص داده شود. معاون بازرسی سازمان صمت اصفهان بیان می‌کند: البته با تدبیر کارگروه تنظیم بازار و سامانه رهتاب شکر به این افراد تخصیص داده می‌شود و براساس آمار سامانه بررسی می‌شود تا شکر با قیمت بالاتر از نرخ مصوب عرضه نشود؛ براین اساس در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنفی مردم می‌توانند مراجعه کرده و شکر با این نرخ تأمین کنند.
عادل‌مرام می‌گوید: در سطح بازار عمده و خرده‌فروشی تیم‌های بازرسی فعال است و تخلفات پرونده‌ای به سازمان تعزیرات ارسال می‌شود و بازرسان اتاق اصناف نیز بر واحدهای خرده‌فروشی و عمده‌فروشی نظارت دارند تا با تخلفات اقتصادی صنوف برخورد کنند.

آماری از تخلفات گران‌فروشی در دسترس نیست

برای اطلاع از آمار و اطلاعات تخلفات گران‌فروشی در اصفهان با غلامرضا صالحی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اصفهان تماس داشتیم. صالحی به اصفهان‌زیبا می‌گوید: آمار و ارقامی درخصوص تخلفات گران‌فروشی در دسترس ندارم. او طس گفـت‌و‌گویی کوتاه، صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: طی چند هفته اخیر تخلفاتی که درخصوص گران‌فروشی نان و روغن گزارش شده نسبت به تخلفات شکر بیشتر بوده است و این تخلفات از سازمان صمت و اصناف گزارش شده و ماهم با گران‌فروشان برخورد کرده‌ایم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط