برگزاری جشنواره مطبوعات با محور مطالبه‌گری

نشستی با موضوع گفت‌وگو و ارائه گزارش صدروزه عملکرد هیئت‌مدیره خانه مطبوعات با حضور منصور گلناری، رضا صالحی، زینب هاشمی و مریم کلانتری به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان در روز چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت‌ماه در محل مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 08:08 - پنجشنبه 1400/02/30
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

در این نشست، منصور گلناری بابیان اینکه ما در خانه مطبوعات مسئله پنهانی و موضوع نگفته‌ای نداریم، اظهار کرد: «همان‌طور که در اولین جلسه هیئت‌مدیره مطرح کرده‌ام، یکی از مهم‌ترین کارهای ما این است که سطح توقع و انتظارات اعضای خانه مطبوعات را منطقی کنیم. خانه مطبوعات اداره دارایی نیست، وزارت ارشاد نیست، استانداری نیست. ساخت مسکن جزو وظایف اصلی خانه مطبوعات نیست؛ ولی اینکه بتواند به این موضوع بپردازد اشکالی ندارد. ما یک تشکل صنفی هستیم و واقعیت را هم باید بپذیریم، واقعیت این است که ما تشکلی غیردولتی هستیم؛ هرچند که بعضی معتقدند این تشکل دولتی است. ما اساسنامه‌ای داریم که همه آن توسط وزارت ارشاد بسته‌شده است و یکی از دلایلی که من به خانه مطبوعات آمدم این بود که تلاش کنیم تا این اساسنامه اصلاح شود؛ چراکه آن کاری که باید بشود، با این اساسنامه نمی‌شود؛ ضمن اینکه یکی از ایرادهای دیگر این است که داشتن سامانه خیلی خوب است، ولی اگر به سایر اصناف نگاه کنیم ورود افراد مطابق نظر صنف است ولی در خانه‌های مطبوعات افراد در سامانه وزارت ارشاد ثبت‌نام می‌کنند و ما فقط باید یک تیک بزنیم تا آن فرد تأیید و عضو شود!»
او همچنین با اشاره به روزشمار فعالیت‌های هیئت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان از ابتدای فعالیت دوره جدید، گفت: «سیزدهم بهمن‌ماه سال گذشته انتخابات خانه مطبوعات اصفهان برگزار و اولین جلسه هیئت‌مدیره هجدهم بهمن در مجتمع مطبوعاتی تشکیل شد که یکی از عزیزان منتخب استعفا دادند و در آن جلسه استعفا پذیرفته و فرد دیگری جایگزین شد و بعد عضو اول انصراف از استعفا را اعلام کرد و همین موضوع دو هفته زمان برد و صلاح بر این بود که استعفای ایشان رد شده و به مجموعه بازگردد. در ادامه متأسفانه در کشور ما از بیست اسفند تا بیستم فروردین همه‌جا تعطیل است. انتخابات داخلی خانه اواسط اسفند برگزار و مسئولیت‌ها مشخص شد و زمانی که خواستیم مستقر شویم، منشی خانه تشریف نیاوردند و وقتی‌که جویا شدیم گفتند یک نفر به من گفت نیاز نیست بیایی! درحالی‌که چهارچوب اداری یک اداره با منشی می‌چرخد، تا اینکه اواخر اسفند موفق شدیم یک نفر را پیدا کنیم که به‌عنوان منشی مشغول به کار شود. بعد هم که همه تقریبا یک ماه کاری در تعطیلات عید بودند. بعد از عید در منزل تاریخی امیرقلی امینی حاضر شدیم که تلفن و اینترنت آن قطع و وصلی داشت و تصمیم گرفتیم محل خانه در خیابان آمادگاه را احیا کنیم که اواخر فروردین‌ماه آماده شد.»

هنوز مدیر و خزانه‌دار خانه مطبوعات حق امضا ندارند

گلناری با بیان اینکه جلسات هیئت‌مدیره چه در خانه امیرقلی امینی و چه در ساختمان خیابان آمادگاه تاکنون به‌صورت منظم و مرتب تشکیل‌شده و همه اعضا بدون غیبت در جلسات شرکت کرده‌اند: ادامه داد: «نکته تلخ دیگر این است که تا این لحظه مدیر خانه و خزانه‌دار خانه مطبوعات اصفهان حق امضا ندارند؛ چراکه مسائل جزئی در اساسنامه اتفاق افتاده بود که باید ثبت می‌شد و این ثبت تا این لحظه اتفاق نیفتاده است و من می‌گویم قصور و سهل‌انگاری شده است.»
او در ادامه به فعالیت‌های انجام‌شده توسط هیئت‌مدیره خانه مطبوعات اشاره و تصریح کرد: «ابتدا مسئولیت اعضای هیئت‌مدیره تعیین شد که بر این اساس آقایان دوحانی و صادق‌زاده به‌عنوان بازرس خانه، خانم صالحی به‌عنوان مسئول کمیته آموزش، خانم هاشمی مشاور امور بانوان، خانم کربلایی مسئول کمیته رفاه، خانم قندهاری به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و آقای منزه نیز در مقام مسئول روابط عمومی فعالیت خواهند داشت.»
گلناری افزود: «ما همچنین چند کار جامانده از قبل را به نتیجه رسانیدم که یکی قضیه مسکن بود و چند نفر تلویحا اعلام آمادگی کردند و ما این موضوع را تعیین تکلیف کردیم تا به سراغ پروژه‌های دیگر برویم. موضوع دیگر بحث کارت هدیه‌ها بود که سال گذشته به یک داستان تبدیل‌شده بود و یکسری ارگان‌ها هدایایی اهدا کردند که این مسئله برای هیئت‌مدیره دردسرساز شد و من اعتقاددارم که دوستان اشتباه کرده بودند و نباید می‌پذیرفتند، بلکه باید از ارگان‌ها می‌خواستند که همه پول‌ها را در یک صندوق بریزند تا به تعداد اعضای خانه مطبوعات تقسیم شود. از طرف دیگر خود اعضا نیز مقصر هستند؛ چون خودشان برای دریافت مراجعه نکرده‌اند، اما بااین‌حال این پول‌ها در یک حساب واریزشده‌اند و ما استعلام کردیم که هرکس نگرفته است شماره کارت خود را ارسال کند و ان‌شاءالله هفته آینده وجوه را به شماره کارت آن‌ها واریز می‌کنیم. موضوع دیگر بحث کارت تردد است که آن را پایش کردیم؛ چراکه فهرست قبل اشکال داشت و افرادی در فهرست حضور داشتند که الان در سازمان‌های دولتی شاغل هستند یا اصلا خبرنگار نیستند.»

کسی که عضو خانه است باید حق عضویت بدهد

عضو هیئت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان گفت: «مورد دیگر بحث پایش اعضای خانه است که مدت‌ها انجام‌نشده بود و به شکلی است که الان برخی عضو خانه مطبوعات هستند؛ ولی کار رسانه‌ای اصلا انجام نمی‌دهد. مرحله اول پایش انجام‌شده و با پایان آن احتمال دارد تعدادی از اعضای خانه لغو عضویت شوند یا از رسمی به افتخاری تبدیل‌شده و یا از وضعیت افتخاری نیز لغو شوند. موضوع دیگر بحث جشنواره مطبوعات است که هردو سال یک‌بار برگزار می‌شود، امسال نیز طرح اولیه آماده‌شده البته هنوز کامل نیست و به‌زودی نهایی و بعد از رایزنی با ارشاد فراخوان آن اعلام می‌شود. تغییر کلی جشنواره این است که امسال با محور مطالبه‌گری برگزار می‌شود؛ چراکه بررسی اخبار و گزارش‌ها صرفا از نظر فنی باعث هیچ تحول و رشد خاصی در رسانه‌ها نمی‌شود؛ بلکه امسال مطالبی در بخش اصلی جشنواره پذیرفته می‌شوند که به دنبال مطالبات مردمی باشد و اگر آن مطلب اثری نیز داشته باشد امتیاز ویژه به آن اثر تعلق می‌گیرد.»
او ادامه داد: «بحث اصلاح اساسنامه نیز از اقدامات اصلی ماست و کمیته حقوقی افرادی را انتخاب کرده که از هفته آینده کار خود را شروع می‌کنند و از همه افراد هم در این خصوص نظرسنجی خواهد شد و امیدواریم که قدرت و استقلال خانه مطبوعات بیشتر شود. ضمن اینکه ما هیچ‌وقت نمی‌خواهیم از قانون فرار کنیم و تابع قانون هستیم؛ اما خانه باید استقلال لازم را داشته باشد. همچنین ما سامانه و سیستم را رد نمی‌کنیم؛ اما روح ندارد. باید عضویت‌ها مشخص شود، در سامانه 290 عضو داریم. روز خبرنگار 490 عضو داریم همه هم پول و مسکن و کارت می‌خواهند و همه هم ادعا دارند. الان بحث حق عضویت‌ها یکی از مسائلی است که از آن غافل مانده‌ایم، کسی که عضو خانه است باید حق عضویت دهد، مطالبه دارید باید حق عضویت بدهید، خانه خرج دارد. هر تشکلی هزینه دارد و همه باید مشارکت کنند.»
گلناری تأکید کرد: «در زمینه آموزش نیز به‌شدت معضل داریم و اگر بتوانیم در عمر دوسه‌ساله خانه مطبوعات مسئله آموزش را سامان دهیم خیلی هنر کرده‌ایم.»

کمیته آموزش و پژوهش خانه مطبوعات

در ادامه این نشست، رضا صالحی مسئول کمیته آموزش و پژوهش خانه مطبوعات اصفهان نیز تصریح کرد: «نکته اول در این کمیته بحث منزلت خانه مطبوعات و اعضای آن است که اولویت ماست و سعی کردیم این موضوع را در بخش‌های مختلف موردنظر داشته باشیم و از ارشاد تا بخش‌های دیگر باید جایگاه اعضای خانه را به رسمیت بشناسند و نگاهشان درست و دقیق باشد، نه اینکه هرزمان کاری دارند اصحاب رسانه را فرابخوانند و آن زمانی که باید شأن و منزلت این قشر موردنظر باشد به آن توجهی ندارند. نکته دوم بحث سیاسی نبودن خانه است. ما به‌شدت کانال‌های سیاسی خانه مطبوعات را قطع کردیم و با هر نوع ارتباط و نکته‌ای که به خانه مطبوعات جنبه سیاســــی دهد به‌شــــدت مخالفت کرده‌ایم.»
او افزود: «موضوع دیگر بحث آموزش است که نگاه به بسترها و روش‌های جدید در رسانه و همچنین تغییر و تحول شکل فعالیت اصحاب رسانه ضروری است. ما این رویکردهای نوین را هم در حوزه رتبه‌بندی و هم در حوزه جشنواره مطبوعات پیگیری می‌کنیم و حتما ضریب نفوذ و تأثیر و توجه به قالب‌های نوین روزنامه‌نگاری آنلاین و فضای سایبر جزو معیاری آثار جشنواره است. با قدم‌زدن در پستو کسی مطلب ما را نمی‌خواند. رسانه و مطبوعات با مخاطب زنده است و اگر ما با سازوکار و بسترهای نوین آگاهی نداشته باشیم برای خودمان قلم می‌زنیم. نکته دیگر بحث مطالبه سامانه است و از ارشاد خواسته‌ایم با استفاده از ابزار بازدارنده و قانون نظارتی که در اختیار خانه مطبوعات است حریم و حقوق ما را به رسمیت بشناسد تا بتوانیم خروجی مناسبی داشته باشیم و اهداف صنف محقق شود.»
مسئول کمیته آموزش و پژوهش خانه مطبوعات اصفهان تأکید کرد: «ما رتبه‌بندی را آغاز کرده‌ایم، اولویت‌ها و اعضای کمیته آموزش مشخص‌شده‌اند که آقای دکتر صلواتی، خانم شفیعــــی، آقای ابوالقاسمی، خانم طالقانی و آقای گلناری هستند. البته در کنار عزیزانی که اگر اعلام آمادگی کنند، در خدمت آن‌ها در این کمیته خواهیم بود. ما باید در برقراری یک نظام آموزشی درون رسانه به رسانه‌ها کمک کرده و این رتبه‌بندی را انجام دهیم که به سطح کیفی و اقتصادی آن‌ها کمک خواهد کرد.
 ضمن اینکه مسئله استقلال خانه ضرورت دارد و معتقدیم که قانون بد بهتر از بی‌قانونی است و مشکلات موجود در خانه مطبوعات اصفهان به دلیل رودربایستی‌ها و عدم اجرای اساسنامه و قانون است و البته ما امیدواریم اصلاح اساسنامه را پیش ببریم. استقلال و توجه به اساسنامه یک ضرورت است.»

کمیته رفاه خانه مطبوعات

مریم کلانتری، مسئول کمیته رفاه خانه مطبوعات اصفهان نیز گفت: «موضوع اصلی این کمیته پیگیری زمین برای اصحاب رسانه است و امیدوارم به نتیجه برسد. تفاهم‌نامه‌ها با مراکز پزشکی نیز تقریبا به نتیجه رسیده است و درباره جذب بودجه نیز کارهایی صورت گرفته است؛ اما مشکل اصلی ما این است که منتظر پایش هستیم تا تعداد اعضای خانه مطبوعات مشخص‌شده و اقدامات دقیق‌تری صورت بگیرد.»

کمیته امور بانوان خانه مطبوعات

زینب هاشمی، مسئول کمیته امور بانوان خانه مطبوعات اصفهان نیز با اشاره به موضوع پایش اعضا و بابیان اینکه یکی از وظایف ما در امر پایش این است که هر فرد را براساس حرفه‌ای که در آن مشغول هستند پیگیری کنیم، تصریح کرد: «یک‌سری مسائل است که دست ما را باز گذاشته و آن‌ها همان مستندهایی است که در اساسنامه ذکر شده‌اند؛ یعنی بر اساس اساسنامه تعداد نفرات هر رسانه برای عضویت رسمی خانه مطبوعات مشخص است و دوستانی که در واحدهای دیگر مشغول به کارشده و از کار رسانه به‌طورکلی خارج شدند و گاهی یادداشت‌هایی می‌نویسند، توسط مدیرمسئول آن رسانه به خانه مطبوعات معرفی‌شده‌اند که طبق اساسنامه باید شش اثر مرتب و مدون به نام خودش در رسانه انعکاس دهند تا ما بتوانیم هویت آن‌ها را به‌عنوان یک رسانه شناخته تأیید کنیم. ضمن اینکه یک‌سری پایش‌هایی که درحال‌حاضر انجام‌شده بر اساس نظم و ترتیب انتشار نشریات است که در سه دسته سازمان و مدیران مسئول، خبرنگارها و نمایندگان سرتاسری در استان اصفهان تقسیم‌بندی کرده‌ایم و سامانه جامع رسانه‌ها نشان می‌دهد نشریه کدام‌یک از این عزیزان در حال فعالیت است که طبق اساسنامه اگر 50 درصد ترتیب انتشار داشتند می‌توانند عضویت رسمی خانه را داشته باشند؛ نهایتا بعدازاین پایش با اداره ارشاد همراه خواهیم بود تا بتوانیم افرادی را داشته باشیم که شغل اصلی آن‌ها رسانه است.»
او افزود: «بعد از پایش با اداره بهزیستی همراه خواهیم بود و کارگاه‌های آموزشی 25 تا 30 نفره به‌صورت ادواری برگزار می‌شود که برای خبرنگاران حوزه اجتماعی باعث تقویت قلم آن‌ها خواهد شد؛ ضمن اینکه خدمات مشاوره‌ای با تخفیف مناسب نیز ارائه خواهد شد. همچنین بانوان عضو خانه می‌توانند روزهای سه‌شنبه ساعت 15 تا 17 بابیان دیدگاه‌های خود به محل امیر قلی امینی مراجعه کنند.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فرخ رو جهانباری

برچسب‌های خبر