اصفهانی‌ها؛ یک‌دهم سینماروهای کشور در بهار 1400

پس از 16 ماه رکود کامل بر صنعت سینمای ایران، این روزها اخبار دلگرم‌کننده‌ای مبنی بر اکران یک یا دو فیلم پرفروش به گوش می‌رسد. دو فیلمی که تضمین مالی 2 میلیارد و 500 میلیونی وزارت ارشاد را دریافت داشته و می‌توانند با یک برنامه‌ریزی درست، رکود 16ماهه سینماها را از بین برده و گرمابخش گیشه تابستانی باشند. البته که این خوشایندی، زمانی محقق خواهد شد که خیز جدید کرونا، آسیبی به سینماها وارد نیاورند. همواره با قرمزشدن شرایط کرونایی هر شهر، سینماها، نخستین اماکنی هستند که تعطیل می‌شوند و چرخه صنعتی این هنر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. نکته‌ای که سبب شده تا تهیه‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و پخش‌کنندگان آثار پرفروش، رضایت چندانی به نمایش اثر خود (ولو با کمک بلاعوض و چندمیلیاردی ارشاد) نداشته باشند.

تاریخ انتشار: 09:36 - شنبه 1400/04/5
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

 این نابسامانی، تهدیدی جدی برای سینماست که باوجود انفعال تیم سینمایی کنونی، وضعیت را بغرنج‌تر می‌نماید. بنابراین صاحبان آثار پرفروش، در شرایط کنونی، بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌اند: از یک سو مترصد روی‌کار آمدن تیم سینمایی جدید و نحوه حمایت آن‌ها هستند و از سوی دیگر تا آن زمان، فصل خوب اکران سپری شده و آن‌ها باید برای گیشه‌ای پررونق، منتظر اکران نوروز 1401 بمانند و این یعنی فرصت‌سوزی بزرگی که 9 ماه به 16 ماه کنونی اضافه می‌کند.
با تمام این گمانه‌زنی‌ها، گیشه سینماها طی سه‌ماهه بهار امسال، رشد محسوسی به خود دیده است. آن‌قدر محسوس که می‌توان از این سه‌ماهه به‌عنوان پرفروش‌ترین روزهای سینمایی کشور طی 16 ماه اخیر نام برد. هرچند که در این بازه سه‌ماهه، سینماها حدود یک‌ماه در سراسر کشور تعطیل بود و این آمار، در نتیجه بازبودن سالن‌ها طی دوماه محقق گشته است؛ دوماهی که فیلم قدرتمندی روی پرده نبود، ماه رمضان را هم به خود دید و برخی سکته‌ها نظیر فصل امتحانات، گرم‌شدن شدید هوا و قانون منع‌تردد شبانه را هم تجربه کرد.

سینماهای سراسر کشور در بهار امسال چقدر فروختند؟

در بهار امسال، 164 هزار و 700 نفر به سینماها رفتند که این تعداد، فروشی معادل 3 میلیارد و 655 میلیون را رقم زده است. در همین بازه، 199 سینما با 460 سالن در کشور فعال بودند که 62 هزار و 571 صندلی را به نمایش فیلم اختصاص دادند.
در بهار امسال، پرفروش‌ترین فیلم، «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» بود که توانست یک میلیارد و 35 میلیون تومان فروش داشته باشد. «خورشید» با فروش یک میلیاردی، در رتبه دوم فروش ایستاد. کمدی «تک‌خال» هم با 730 میلیون تومان فروش در رده سوم جدول پرفروش‌ها ایستاد. «خون شد» مسعود کیمیایی در کمال ناباوری، کمتر از 170 میلیون تومان فروخت تا از کم‌فروش‌ترین فیلم این کارگردان جریان‌ساز طی نیم‌قرن فیلم‌سازی‌اش رونمایی شود و در رتبه آخر هم فیلم پرحاشیه «لاله» قرار دارد که تنها 82 میلیون تومان فروخت. البته که ترکیب فیلم‌های بهار امسال، محدود به این آثار نشد و چند فیلم از اکران سال گذشته را نیز به خود دید که از آن جمله می‌توان به «آن شب»، «دیدن این فیلم جرم است»، «شنای پروانه»، «آقای سانسور» و… اشاره کرد. البته که نباید از نمایش چندفیلم خارجی در برخی پردیس‌های کشور نیز غافل ماند. فیلم‌هایی که برخی از آن‌ها مانند «احضار» بسیار بیشتر از فیلم‌های روز ایرانی فروش داشتند.

چرا باید گیشه بهار امسال را به فال نیک گرفت؟

در نگاه نخست، گیشه حدودا 3 میلیارد و 700 میلیونی، نمی‌تواند برای یک بازه طلایی سه‌ماهه مطلوب باشد. اما باید به این نکته توجه کنیم که این آمارها در شرایطی رقم خورده که سینماهای سراسر کشور از نیمه‌های فروردین‌ماه تعطیل شد و این روند تا اواسط اردیبهشت ادامه داشت. ضمن اینکه قانون متع‌تردد شبانه، ضربات مهلکی به گیشه سینماها وارد آورد. طبق این قانون، آخرین سانس بلیت‌فروشی در تهران و کلان‌شهرها، پیش از ساعت 21 تعیین شد و این ساعت باتوجه به بلندبودن روز در این فصل، سانس روزانه سینماها تلقی می‌شود. درنتیجه، سینماهای ایران در فصل بهار، سانس شبانه چندانی نداشتند و این ارقام، در سانس‌های مرده رقم خورده که مخاطب، رغبت چندانی به استقبال از آن‌ها ندارد.
ضمن آنکه گیشه بهار، درنتیجه تداوم اکران 5 فیلم اکران نوروزی رقم خورده است. باوجود قول‌های مکرر مبنی بر نمایش آثار پرمخاطب در عیدفطر، متأسفانه هیچ برنامه‌ای برای این اکران طلایی تدوین نشد تا این رقم خوب، با دوماه نمایش آثار کم‌رمق نوروزی و فیلم‌های به‌جامانده از اکران سال قبل شکل ببندد.ماه رمضان را هم باید به این فهرست اضافه کنیم. هم‌اکنون چندسالی می‌شود که اکران طلایی رمضان درنتیجه بی‌برنامه‌بودن مدیران سینمایی، به فصل راکد سینماداران تبدیل شده است. در بهار امسال، سینماها طی چند روز پایانی ماه رمضان گشایش یافتند که با استقبال چندانی مواجه نشدند. برای امسال که بلیت سینماها در سراسر کشور، مابین 25 تا 32 هزار تومان در نوسان است، طرح بلیت نیم‌بها در نظر گرفته نشد تا سینماها برای رمضان امسال، به‌مانند سالیان اخیر، با دستان خالی بدرقه شوند.
به‌لحاظ لجستیکی نیز سینماها در بهار امسال، با ظرفیت پایینی به نمایش فیلم پرداختند، به‌طوری‌که از 700 سالن نمایش در سراسر کشور، 460 سالن به نمایش فیلم پرداختند.
این اتفاق درنتیجه دو عامل رقم خورد: نخســـــــت آنکه پردیـــــس‌های بزرگ، تمام سالن‌های خود را به نمایش فیلم اختصاص ندادند و ترجیح دادند تا طی سانس‌های روزانه بهار امسال، تنها چند سالن خود را درگیر اکران کرده و از استهلاک مواد مصرفی سالن‌های دیگر که عموما سالن‌هایی بزرگ با صندلی‌هایی بیشتر هستند، خودداری کنند.
نکته دوم هم به اعتصاب ناخواسته برخی سینماداران مربوط است. در بهار امسال از 370 سینمای موجود در کشور، تنها 199 سینما به نمایش فیلم مشغول بودند. آن 171 سینمایی که تعطیل بودند، یا به دلیل ورشکستگی درهای خود را باز نکردند، یا به‌دلیل عدم‌استهلاک مواد مصرفی سینماها که عموم آن‌ها خارجی بوده و قیمتشان طی یک‌سال گذشته 4 تا 5 برابر شده، دست به اتخاذ چنین تصمیمی زده‌اند یا اعتصاب کرده‌اند که تا زمان اکران فیلم‌های پرمخاطب، سینماهای خود را باز نمی‌کنند.
شاید در نگاه نخست گمان کنید که این اتفاق تنها برای سینماهای فرتوت و تک‌سالنه کشور رقم خورده است، اما جالب است بدانید که چند پردیس مدرن و امروزی پایتخت و برخی کلان‌شهرها نیز طی سه‌ماهه نخست امسال، تعطیل بودند. همین دوعامل سبب شــــــد تا شورای صنفی نمایش درصدد تعامل با صاحبان آثار پرفروش باشد که بتواند ازطریق نمایش این آثار، سینماها و تعداد سالن‌های بیشتری را درگیر اکران کرده و این‌چنین، سرانه گیشه و اقتصاد این صنعت را با رشد بالاتری همراه کند. اتفاقی که حداقل تا امروز رنگ واقعیت نگرفته و این‌طورکه از اخبار غیررسمی برمی‌آید، قرار است از اواخر همین هفته، اتفاق‌هایی در زمینه نمایش فیلم‌های جدید رخ دهد که تا زمان تحقق آن، نمی‌توان خیلی محکم راجع‌به آن سخن گفت.
به همین دلایلی که عنوان شد، فروش 3 میلیارد و 655 میلیونی بهار امسال برای سینمای ایران مغتنم است. تعداد مخاطبان آثار سینمایی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و تمام فصول سال 99، رشد خوبی داشته و این گزاره نشان می‌دهد که سینمادوستان پذیرفته‌اند که سالن‌های سینما در دوران کرونا، مکان‌هایی امن و بهداشتی باشند. این روند می‌تواند با نمایش یک یا دو فیلم مخاطب‌پسند در تابستان امسال، شتاب بیشتری گرفته و پروسه نرمال‌سازی استقبال از فیلم‌های ایرانی، به آن هدف تعیین‌شده خود برای امسال دست یابد.

سینماهای اصفهان در بهار 1400 چقدر فروختند؟

در بهار امسال، 10 فیلم ایرانی در سینماهای اصفهان نمایش داده شدند. 10 فیلمی که گیشه 332 میلیونی را برای سینماهای شهرمان به ارمغان داشتند. این رقم که طی فروش حدودا دوماهه امسال رقم خورد را با رقم گیشه 750 میلیونی کل سال گذشته سینماهای اصفهان در نظر بگیرید تا ببینید از چه روی باید گیشه بهار امسال را با تمام کاستی‌هایش مغتنم بشماریم. تعداد مخاطبان سه‌ماهه نخست بهار امسال در اصفهان، 16 هزار و 250 نفر بودند که  10درصد از کل مخاطبان سینمای ایران در فصل بهار را شامل می‌شوند که البته آمار قابل‌توجهی است.پرفروش‌ترین فیلم بهار امسال در اصفهان، «تک‌خال» بود که در 26 سالن نمایش داده شد و توانست با 1333 سانس، 5600 نفر را به سینماهای شهر کشانده و 105 میلیـــــــون تومان بفروشد.

«هفته‌ای یک‌بار آدم باش» نیز در 26 سالن نمایش داده شد و توانست با 1103 سانس، 4683 نفر را به سینماها کشانده و 100 میلیون تومان گیشه داشته باشد.
«خورشید» مجیدی در 21 سالن اکران شد و طی 730 سانس نمایش خود، 2600 نفر را به سمت خود کشید و توانست 53 میلیون و 500 هزار تومان بفروشد.
«شنای پروانه» و «دیدن این فیلم جرم است» که جامانده از اکران سال گذشته هستند، بیشتر از «خون شد» کیمیایی فروختند. آقای سانسور، آن شب، لاله و پیشی‌میشی، به‌ترتیب دیگر فروش‌های بهار امسال سینماهای اصفهان را رقم زدند.
گفتنی است در همین بازه سه‌ماهه، چند فیلم خارجی نیز در پردیس‌های شهرمان نمایش داده شد که با استقبال نسبی مخاطبان مواجه شد.
«احضار 2» در بهار امسال، 42 میلیون در اصفهان فروخت. «آنابل 1» 10 میلیون تومان و «تنت» نولان 2 هم میلیون و 600 هزار تومان فروش داشتند تا اکران بهار امسال، قدرتمندتر از سرانه کشوری باشد و بتواند رقیب جدی‌تری برای سینماهای پایتخت محسوب شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مجتبی اردشیری

برچسب‌های خبر