احترام به قوانین جامعه شهری وظیفه یک شهروند است

شهروند منطقه 7، 19 سال است که در گرما و سرما در برنامه‌های مختلف شهری شرکت می‌کند و از این کار لذت می‌برد. پروین سجاد، پای ثابت افتتاحیه‌ها و برنامه‌های عمرانی شهرداری است. همگامی او با مدیران شهری باعث شده است اغلب شهروندان او را بشناسند. سجاد به‌عنوان یک شهروند فعال و پویا توانسته‌ است برخی از مشکلات مردم را در محله‌های مختلف بررسی و پیگیری کند و به نتیجه برساند. بیشتر شهرداران در دوره‌های مختلف او را می‌شناسند و به مطالباتش که برای حل مشکلات مردم است، پاسخ می‌دهند. گفت‌وگوی اصفهان زیبا را با او بخوانید.

تاریخ انتشار: 09:30 - شنبه 1400/04/12
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

خانم سجاد، به‌عنوان یک بانوی فعال شهری از خودتان بگویید.

با عرض سلام خدمت جناب شهردار محترم کلان‌شهر اصفهان دکتر قدرت‌اله نوروزی و همکاران صدیقشان و مردم عزیز شهرم. پروین سجاد هستم، شهروند شهر زیبای خدا، اصفهان، با سابقه ۱۹ سال خدمت، اول برای رضای خدا و بعد کمک به همشهریانی که مشکلاتی دارند و نمی‌دانند برای رفع مشکلات باید به کجا مراجعه کنند.

 بـیــش از 19 سال هـمـگامـی با مدیریت شهری و ورود به برنامه‌های عمرانی. خانم سجاد خسته نشدید از این‌همه تلاش و پیگیری؟

من به‌عنوان یک شهروند متعهد به این کار عشق می‌ورزم و دوست دارم مشکلات مردم به هر نحوی حل شود.

 شما در دوره‌های مختلف مدیریت شهری با مدیران شهری همراه بودید. درباره عملکرد دوره پنجم مدیریت شهری و شخص آقای شهردار چه می‌دانید. آیا به‌عنوان یک شهروند از عملکردشان راضی هستید؟

من به‌عنوان یک شهروند به دلیل شرکت در برنامه‌های «هریکشنبه یک افتتاح» روی بیشتر مناطق اشراف دارم و شاهد فعالیت‌های آقای نوروزی برای عمران و آبادانی شهر بوده‌ام. هر وقت هم از او به‌عنوان یک شهروند مطالباتی داشتم کاملا پاسخ‌گو بودند و من از عملکردشان کاملا راضی هستم.

به‌عنوان یک شهروند از شهردار اصفهان چه مطالباتی دارید؟

مطالبات من از آقای شهردار همان مطالبات مردم شهرم است: اول، با ترددم در سطح شهر، متوجه شدم که بــیــن فضــاسازی و نورپردازی قسمت‌های جنوب شهر و شمال شهر تفاوت‌هایی وجود دارد؛ به‌عنوان‌مثال، نورپردازی‌هایی که در قسمت‌های جنوب شهر ازجمله چهارباغ بالا انجام‌شده در بخش‌های شمال شهر مانند کاوه و چهارباغ پایین خیلی کمتر اجرا شده است که باید در همه شهر یکسان باشد؛  دوم، با توجه به مراجعه و گفت‌وگوی برخی از شهروندان با من، فقدان روکش آسفالت باکیفیت در معابر و کوچه‌ها و بن‌بست‌های بیشتر مناطق، برای آن‌ها مشکل‌ساز است و در فصل بارندگی با جمع‌شدن آب این مشکلات مضاعف می‌شود که باید به این موضوع رسیدگی شود؛ سوم، در منطقه ۳، بافت‌های فرسوده زیادی وجود دارد که باعث تجمع معتادان و روشن‌کردن آتش و سلب آسایش ساکنان شده است. به شهرداری منطقه ۳ هم که مراجعه کردم، گفتند مسئولیت بافت‌های فرسوده با میراث است. اگر شهرداری به این موضوع هم توجه کند، بسیار شایسته است.

 از اقدامات مهمی که در این دوره مدیریت شهری انجام‌شده و برای شما به‌عنوان یک شهروند از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، بگویید.

الحق و الانصاف در دوره آقای نوروزی، کارهای زیادی برای شهر اصفهان انجام‌شده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد فرهنگ‌سراها و ورزشگاه‌ها در مناطق مختلف شهر است که برای تقویت اوقات فراغت نوجوانان و جوانان بسیار مؤثر است. از مهم‌ترین کارهای این دوره، ایجاد خط دوم مترو است. متأسفانه گاهی زحمات عزیزانی که زیر شهر کار می‌کنند از دید مردم پنهان است. تأسیس پل غیر همسطح (چهارسطحی) سردار شهید سپهبد سردار سلیمانی در منطقه ۱۵ و پل آفتاب در منطقه ۱۴ از خدمات ارزنده شهرداری در دوره فعالیتشان بود که باعث کاهش تردد کامیون و ماشین‌های سنگین و کاهش آمار تصادف و تلفات در این مناطق شد. انتقال عمده‌فروشی‌های خواربار از خیابان‌های جهاد و ولی‌عصر(عج) به سازمان میادین هم بسیار عالی بود و باعث کاهش حجم ترافیک در خیابان‌های مذکور شد. تبدیل چهارباغ عباسی و سپه به پیاده راه و همچنین تأسیس دو سینما در مناطق شرق و غرب اصفهان (خوراسگان و رهنان) و همچنین عریض‌کردن پل‌ها ازجمله کارهای مفید این دوره بوده است. به‌طورکلی در طول طرح‌های «در مسیر امید» فعالیت‌های زیادی انجام‌شده و به سرانجام رسیده است که از این بابت از جناب شهردار و همه متصدیان بسیار سپاسگزاریم.

 در این دوره مدیریت شهری در چند برنامه شرکت کردید؟

تاکنون ۸۸ افتتاحیه در سطح شهر انجام‌شده که افتخار داشتم بیش از ۷۵ افتتاحیه شرکت کنم.

کدام برنامه‌های شهرداری را بیشتر دوست داشتید و به چه دلیلی؟

افتتاحیه سینما مهتاب رهنان، بهترین برنامه‌ای بود که شرکت کردم. به این دلیل که مدیر منطقه ۱۱ آقای مهندس حمید اشرفی، تقدیرنامه‌ای برای پدر مرحومم که اولین تعمیرکار آپارات‌های زغالی در تهران و اصفهان بودند به من تقدیم کردند. این یادبود برای من بسیار لذت‌بخش و مایه مباهات بود.

از شهردار اصفهان چه انتظاری دارید؟

از جناب شهردار تقاضا دارم به همه مطالبات مردم اصفهان و نمایندگان مردم در خصوص به ثمر نشستن پروژه‌های عمرانی توجه لازم را داشته و گوش شنوای مردم اصفهان باشند و تلاش کنند شهر اصفهان روزبه‌روز پیشرفت کند.

یک شهروند خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک شهروند خوب باید در قبال شهر و مردم شهرش احساس مسئولیت کند و به حفظ محیط‌زیست و سالم نگه‌داشتن امکانات شهری اهمیت دهد. تفکیک بازیافت و زباله ازجمله کارهایی است که یک شهروند نمونه موظف به انجام آن است. انتقال زباله در روزها و ساعات مقرر به خارج از منزل به زیبایی و تمیزی شهر کمک شایانی می‌کند و این نیز از وظایف یک شهروند است. یک شهروند خوب باید در انجام خدمات شهری داوطلبانه شرکت کند. در هر محله افرادی هستند که بضاعت مالی کم یا گرفتاری‌های خاصی دارند. یک شهروند خوب باید از احوال هم‌نوعان خود باخبر باشد و در رفع نیازهایشان در حد توان بکوشد.
یک شهروند خوب باید تا جایی که امکان دارد از ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای تردد استفاده کند تا خودروی شخصی. همچنین معاینه فنی خودروی خود را به‌موقع انجام دهد تا باعث آلودگی هوا نشود. یک شهروند خوب باید عوارض نوسازی و کسب و پیشه سالانه خود را به‌موقع پرداخت کند.

 خانم سجاد، شهروندان چقدر می‌توانند در اجرای برنامه‌های شهری برای توسعه و تقویت شهر مؤثر باشند؟

یک شهروند نمونه اگر به شعار «شهر ما، خانه ما» توجه داشته باشد و اگر در خصوص شهر خود و همشهریانش احساس وظیفه کند، می‌تواند ۹۰درصد در اجرای برنامه‌های شهری مؤثر باشد. یک شهروند موظف است به قوانین جامعه شهری و قوانین اجتماعی احترام بگذارد و خود را جدا از بقیه نداند.

آیا از شهر و برنامه‌هایی که شرکت کرده‌اید، خاطره‌ای دارید؟

بهترین خاطره‌ای که دارم این است که وقتی در بیشتر برنامه‌های افتتاحیه شهرداری شرکت می‌کنم، شهروندان مناطق مختلف با شناختی که از من دارند و می‌دانند که خواسته‌هایشان را به گوش مسئولان می‌رسانم، مشکلاتشان را با من در میان می‌گذارند و چون در همان افتتاحیه‌ها بیشتر مدیران مسئول تشریف دارند من نیز فرصت را مغتنم شمرده و بلافاصله خواسته‌هایشان را به گوش مسئولان می‌رسانم.
خاطره خوب دیگری که در این زمینه دارم این است که برای حل مشکلی با رادیو (برنامه شهروند پرسشگر، شهردار پاسخگو) تماس گرفته بودم که در همان برنامه قول مساعدت داده شد؛ با‌وجود این شب آقای شهردار که من را شناخته بودند، تماس گرفتند و بازهم قول دادند که این مشکل رفع می‌شود و از من بابت پیگیری حقوق شهروندی تشکر کردند.این بسیار برای من باعث دلگرمی است که جناب شهردار به مشکلات مردم اهمیت می‌دهند و باعث می‌شوند ما هم به‌عنوان نمایندگان مردم فــعالیــت‌هایــمــان را گسترش دهیم.

 اگر صحبت دیگری دارید، بفرمایید.

همه می‌دانیم اصفهان (نصف‌جهان) سرآمد شهرهای ایران و یکی از پربازدیدترین شهرهاست. بسیار خوشحالم که در این دوره شهردار با خواهرخوانده‌های اصفهان در کشورهای دیگر تعامل لازم را داشتند و قطعا اگر مسئله کرونا پیش نیامده بود، این روزها اصفهان می‌توانست میزبان تعداد زیادی از توریست‌ها باشد و این موضوع به صنعت گردشگری اصفهان کمک زیادی می‌کرد. اصفهان می‌تواند باهمت و تلاش مسئولان و شهروندان سرآمد شهرهای جهان باشد و همه‌ساله گردشگرهای زیادی را از اقصی نقاط جهان به سمت خود جذب کند. امیدوارم با کمک مردم و مسئولان بتوانیم شهری آباد و زیبا داشته باشیم. با تشکر از شما که فرصتی در اختیار من قرار دادید و با تشکر از شهردار محترم اصفهان برای زحمات فراوانی که در راه توسعه و نشاط شهر اصفهان متحمل می‌شوند.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط