تیم‌های اصفهانی حق اشتباه ندارند

لیگ برتر بیستم به هفته‌های حساس و سرنوشت‌ساز پایانی نزدیک شده و تیم‌های اصفهانی در صدر و قعر جدول نیاز مبرمی به نتیجه‌گیری دارند؛ سپاهان در کورس قهرمانی و ذوب‌آهن برای بقا. در هفته بیست‌وهفتم لیگ، امروز تیم سپاهان میزبان صنعت‌نفت آبادان است و تیم ذوب‌آهن نیز دوشنبه به مهمانی تیم نفت مسجدسلیمان می‌رود. در وضعیتی که تیم‌های اصفهانی شرایط حساسی دارند، به سراغ دکتر قــاســم رحیمی، مدرس AFC، رفتیم و در خصوص شرایط دو تیم با او به گفت‌وگو نشستیم. این عضو تیم کارشناسی اصفهان‌زیبا در این گفت‌وگو به آسیب‌شناسی یک اتفاق ویژه در هفته‌های پایانی لیگ که بر نتایج به‌دست‌آمده تأثیر زیادی دارد اما کمتر بدان توجه می‌کنند، پـــرداخــتـه است. مــشــروح ایــن مــصـاحــبـه را در ادامـــه می‌خوانید.

تاریخ انتشار: 09:46 - شنبه 1400/04/19
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

سپاهان لیگ نوزدهم و بیستم، تفاوت ده امتیازی را ثبت کرده است. به نظر شما مسیر این پیشرفت امتیازی از کجاست؟

در لیگ امسال شاهد فعالیت یـکــی از بهترین تیم‌های سپاهان در سال‌هــای اخیر هستیم که این امر با هدایت یــک مربی جوان و اعتمادی که باشگاه بـــه او داشته است، محقق شده و این تیــم توانسته عملکرد قابل‌قبولی داشتــه باشد. مـهـم‌تــریــن حــسـن بـازی تــیـم سپاهان، سرعت بالای بازی تیمی آن است؛ البته سرعت بالا باعث می‌شود پشت دفاع این تیم خالی شود. سبک بازی سرعتی سپاهان مشابه بارسلونا و منچسترسیتی است، یعنی همان سیسـتـمــی کــه بهترین دفـاع را حمله می‌داند و تیم حریف را به زمین خودی می‌کشاند.

رقابت تیم‌ها در کورس قهرمانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

استقلال در مقطعی در کورس قهرمانی بود؛ اما با توجه به فاصله ایجادشده، از کورس جدا شده است. استقلال تیم شکننده‌ای است و نمی‌توان روی نتایج این تیم حساب کرد. تیم پرسپولیس نیز از سیستمی مشابه سپاهان استفاده کرده و فوتبال مالکانه‌ای بازی می‌کند و یکی از بهترین نمایش‌های این تیم در سال‌های گذشته را شاهد هستیم، با توجه به رقابت دو تیم پرسپولیس و سپاهان در صدر جدول رده‌بندی و اختلاف دو امتیازی، فرصت خوبی برای تیم سپاهان به وجود آمده که قهرمانی لیگ را از آن خود کند.
هر دو تیم مدعی قهرمانی در لیگ بیستم، سبک مشابهی بازی می‌کنند؛ اما تیم سپاهان در دیدارهای آینده لیگ، کار دشوارتری را پیش رو دارد؛ زیرا حریفانش سخت‌تر هستند، بـاایــــن‌حـــال ایـــن تـیـم از ظرفیت خوبی برای قـهــرمــانــــی برخوردار است. سپاهانی‌هـــــا جـــای اشتباه ندارند و باید در دیدارهای پیش رو از تمام موقعیت‌های به‌دست‌آمده، به بهترین نحو استفاده کنند. طـلایـی‌پــوشــان اصـفـهـانـــی بـایـــد نیم‌نگاهی نیز به خط دفاعی داشته باشند؛ زیرا تیمی که این آمار گلزنی را به خود اختصاص داده، نباید این تعداد گل خورده باشد. سپاهانی‌ها چون عطش قهرمانی دارند، مدافعان خط حمله را رها می‌کنند و برای دیدارهای آینده این تیم باید با حوصله‌تر بازی کنند؛ اما باید یک موضوع را هم مدنظر داشت.

چه موضوعی؟

این موضوع آسیبی است که بررسی آن نیاز به آسیب‌شناسی کارشناسی دارد. نگرش بازیکنان به هفته‌های پـایـانـی لیگ، نـگـرشــی حـرفـه‌ای است، یعنی به سلامت خود در چند بازی آخر توجه زیادی دارند؛ زیرا به قرارداد سال بعد فکر می‌کنند که این موضوع تا حدودی ظرفیت آن‌ها را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، پیشنهاد‌های نامتعارف و نامعقولی از طریق واسطه‌ها و دلال‌ها و حتی باشگاه‌ها به برخی بازیکنان ارائه می‌شود و حتی اگر آن بازیکن بسیار هم به تعهداتش پایبند باشد، باز هم تأثیر خود را بر جا خواهد گذاشت. به نظرم باید بازیکنان در سه هفته پایانی لیگ ایزوله شوند و مدیریت باشگاه و کادر فنی نظارت ویژه‌ای بر رفت‌وآمد بازیکنان و ارتباط آن‌ها با اطرافیان و حتی رسانه‌ها داشته باشند، اگر باشگاه‌ها این آسیب‌ها را جدی نگیرند، ضررهای زیادی متوجه آن‌ها خواهد شد.

راهکار چیست؟

این موضوع را باید خیلی دقیق و کارشناسی‌شده بررسی کرد. بازیکن به‌هرحال از آینده خود هراس دارد و نگران آن است و اگر باشگاهی بازیکن را رها کند و وضعیت آینده او را پیش از شروع فصل ترسیم نکند، آن بازیکن با خاطری ناآسوده به میدان می‌رود و به‌هرحال در معرض سوءاستفاده و بازی‌های ناجوانمردانه است. تقریبا همه تیم‌های لیگ در هر ســـطـحــی که باشند، امکان قرار گرفتن در این وضعیت را دارند؛ اما تیم‌های میانه جدولی بیشترین کاسبی را از هفته‌های پایانی لیگ می‌کنند. من دراین‌باره هیچ سند و مدرکی ندارم که بخواهم در محکمه‌ای پاسخ‌گو باشم؛ اما موضوعی است که وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد. البته این موضوع تنها شامل حال لیگ ایران نمی‌شود و در تمام لیگ‌های حرفه‌ای دنیا، چنین اتفاق‌هایی کم‌وبیش تکرار می‌شود؛ زیرا بازیکنان تیم میانه جدولی چون نه ترسی برای سقوط دارند و نه شانسی برای کسب سهمیه آسیایی، احتمال اینکه در معرض آسیب قرار بگیرند، بسیار زیاد بوده و ضروری است مدیران باشگاه توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند؛ زیرا در این وضعیت تیمی بیشتر موفق است که با شناخت این آسیب‌ها، بازیکنانش از این مشکلات در امان بمانند.

به قـهـرمـانـی سـپـاهـان امیدوار هستید؟

هر دو تـیـم ســپــاهــان و پـرســپـولــیـس موقعیت خـوبــی برای قـهـرمـانـی دارند؛ اما همان‌طور که اشاره شد، بازی‌های آینده سپاهان سخت‌تر از حریف است، بااین‌حال نباید سپاهان لغزشی داشته باشد.

تیم ذوب‌آهن باید به دیدار تیم نفت مسجد سلیمان برود که با توجه به بازی در زمین حریف، دیدار دشواری قلمداد می‌شود. نظرتان چیست؟

اصفهان واقعا یکی از قطب های اصلی فوتبال ایران است؛ اما گویا برخی از این موضوع ناراحت‌اند. مدتی قبل طی بررسی که داشتیم، به این نتیجه رسیدم که حدود 24، 25 بازیکن که در تیم‌های خوب لیگ بازی می‌کنند، در تیم‌های اصفهانی پرورش یافته‌اند. موضوع مهم اینجاست که اگر بازیکنی تصور کند قابلیت بالایی دارد اما از توانمندی او استفاده نمی‌شود، دو حالت پـیــدا می‌کـنـد: یا تیم را ترک می‌کند یا اینکه انگیزه‌اش برای بازی را از دست می‌دهد.

به نظر شما تیم ذوب‌آهن درگیر این مشکل شده است؟

وقـتـی بـازیـکـنـان خوب در چـنـیـن موقعیتی قرار بگیرند، رفـتـارهـایــی انجام می‌دهند که از آن‌ها بعید است؛ همانند رفتاری که شهاب گردان در بازی با سایپا داشت. در این دیدار که گردان اخراج شد اما این رفتار در دیدارهای آینده نیز به ضرر تیمش خواهد شد. در شرایط فعلی فشار زیادی روی بازیکنان تیم ذوب‌آهن است و طبیعی است که بازیکن در این وضعیت، کنترل رفتارش را از دست بدهد. تیم ذوب‌آهن در چهار هفته پیش روی لیگ، جایی برای اشتباه ندارد. حسینی یک مربی کاربلد است و ذوبی‌ها باید او را برای سال‌ها نگه دارند، به شرط اینکه ابزار لازم را در اختیار او بگذارند. ذوب‌آهن تیمی ریشه‌دار است و سابقه نایب‌قهرمانی در آسیا را دارد و باشگاهی ساختارمند است که از امکانات حرفه‌ای برخوردار است. این تیم امسال شرایط خاصی پیدا کرده که پیامدهای تصمیم‌گیری مدیران سابق و فعلی است.

به‌هرحال چاره برای بقای این تیم چیست؟

ذوب‌آهن برای بقا 8 امتیاز از چهار دیدار آینده می‌خواهد و با رسیدن به 30 امتیاز خیالش بابت بقا راحت می‌شود؛ البته بستگی به نتایجی که تیم‌های سایپا و نـسـاجـی هم کسب می‌کنند، دارد. ذوب‌آهن بازیکنان خوبی دارد و خوب هم بازی می‌کند؛ اما ضعف اصلی این تیم در خط حمله و گل نزدن است و با اینکه خطوط دیگر عملکرد خوبی دارند اما نمی‌توانند گل بزنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط