نوسان‌گیری از بازار باغ با جریان آب

بازار خانه‌باغ اطراف شهر بر خلاف بازار مسکن اصفهان نه به دلار بستگی دارد و نه نوسان قیمتی مصالح ساختمانی؛ بلکه فعالان این بازار مدعی‌اند بازار خانه‌باغ‌ها رابطه مستقیمی با میزان بارش‌ها دارد. طی سال‌های گذشته بارندگی در اصفهان خوب بود و این بهانه‌ای شد تا خانه‌باغ‌های چند صد میلیون تومانی اصفهان به قیمت چند میلیارد تومانی برسند و تلاش برای باغ سازی افزایش پیدا کند؛ ولی خشک‌سالی زمستان گذشته و کم‌آبی بهانه‌ای شد تا قیمت خانه‌باغ‌های اصفهان با ریزش بیش از 20درصد مواجه شود.

تاریخ انتشار: 09:15 - دوشنبه 1400/04/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 فعالان این بازار عقیده دارند اگر خشک‌سالی یک سال دیگر ادامه داشته‌باشد، شاید قیمت خانه‌باغ‌های اصفهان به قبل از سال 96 بازگردد.خانه‌باغ‌ها در تابستان امسال با قیمتی بین 400 میلیون تا چند میلیارد تومان آگهی شده‌اند؛ ولی در این بازار مشتری چندانی وجود ندارد. گفت‌وگو با واسطه‌ها نیز نشان می‌دهد آن‌ها منتظر روشن شدن وضعیت بارندگی در زمستان پیش‌رو هستند.

نوسان‌گیری از بازار باغ با جریان آب

گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد عده‌ای در بازار خانه‌باغ‌های شهر سال‌هاست با توجه به جریان آب نوسان‌گیری می‌کنند. آن‌ها در سال‌های کم‌بارش خانه‌باغ در کف قیمتی می‌خرند و در سال‌های پربارش در سقف قیمتی می‌فروشند. وحید حیدری، یکی از این نوسان‌گیران، دراین‌باره می‌گوید:  «خانه‌باغ به آب می‌ارزد. اگر سال پربارش باشد، مردم پول میلیاردی برای آن می‌دهند؛ ولی اگر آب نباشد، چه کسی حاضر است برای چند متر خانه وسط بیابان پول بپردازد؟» یکی دیگر از فعالان این بازار با بیان داستانی در این باره گفت: «ما یک تکه زمین چندهزار متری به قیمت هر مترمربع هزار تومان اطراف اشترجان خریدیم، زمین دور از شهر بود و کسی زیر بار آن نمی‌رفت، سه سال صبر کردیم.» در سه سال گذشته به‌دنبال بارندگی‌های بی‌سابقه پاییز و زمستان، تقاضا برای خانه‌باغ افزایش یافت. این واسطه ادامه داد: «دور زمین یک دیوار کشیدیم، به شش قسمت مساوی تقسیم کردیم و هر کدام را به قیمت 800 میلیون تومان فروختیم، سود معامله بیش از یک میلیون درصد شد.» اگرچه در بخش‌های مختلف اصفهان واسطه‌ها برخلاف قانون درحال تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی هستند، ولی با دیوارکشی دور زمین 5400 مترمربعی کشاورزی و ساخت یک اتاق کوچک قیمت آن به چند صد میلیون تومان می‌رسد.

 بازار خانه‌باغ اصلاحی شد

بازار خانه‌باغ‌های اصفهان سال گذشته سقف‌های قیمتی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد تا واسطه‌ها بخش بزرگی از دارایی خود را نقد کنند؛ ولی پس از کاهش بارندگی‌ها در زمستان گذشته حالا نه‌تنها با قیمت‌های سال گذشته تقاضایی برای خانه‌باغ‌ها وجود ندارد، بلکه به گزارش فعالان بازار با 20درصد پایین‌تر از قیمت‌های سال گذشته نیز تقاضایی نیست. حیدری، یکی از فعالان این بازار، می‌گوید: «سال گذشته ارز، نوسان‌های قیمتی ملک و بارندگی‌های خوب دست به دست هم دادند تا خانه‌باغ‌ها میلیاردی شوند؛ ولی امسال خریدار می‌گوید اگر آب نباشد، چرا باید برای یک اتاق وسط بیابان بی‌آب و علف این‌قدر پول بدهم؟» فعالان این بازار اظهار امیدواری می‌کنند اگر بارندگی‌های زمستان خوب باشد، تقاضا برای خانه‌باغ افزایش می‌یابد؛ در غیر این صورت بهتر است سال آینده خانه‌باغ بخرید؛ زیرا اصلاح قیمت‌ادامه خواهد داشت.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی

برچسب‌های خبر