آنچه در این چهار سال گذشت (32)

منطقه11 با مساحت 1140 هکتار، از شمال به محور خیابان بابوکان از تقاطع خیابان امام جواد (ع) تا تقاطع خیابان امام خمینی، از جنوب به خیابان شهید اشرفی اصفهانی (کهندژ)، از شرق به محور خیابان امام خمینی از تقاطع بابوکان تا تقاطع کوچه مشکین و از غرب به امتداد مرز غربی شهر اصفهان با شهرستان خمینی‌شهر محدود می‌شود. شهرداری رهنان در سال 1340 تأسیس و در سال 1382 به شهر اصفهان الحاق و به‌عنوان منطقه11 شهرداری اصفهان نام گرفت.

تاریخ انتشار: 09:37 - دوشنبه 1400/04/28
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
no image

در دوره پنجم مدیریت شهری، حمید اشرفی، مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان، در حالی سکان این منطقه را در دست گرفت که این منطقه از دوره قبلی، بدهی‌های زیادی داشت؛ به‌طوری‌که اشرفی در این خصوص گفت: حدود 78 میلیارد تومان بدهی از دوره‌های قبلی باقی‌مانده بود که شامل بدهی پیمانکاران، غرامت زمین‌های شهروندان و بدهی به مناطق دیگر شهرداری بود که تلاش کردیم تسویه‌حساب غرامت‌های شهروندان را در اولویت کاری قرار دهیم، به‌طوری‌که توانستیم در مدت شش ماه تمام بدهی‌های غرامتی را پرداخت کنیم که این موضوع یکی از نقاط مثبت این دوره مدیریت بوده است. او مدیریت درآمد و هزینه را یکی از کلیدی‌ترین اقداماتی دانست که در این دوره انجام شده و در همین راستا کارهایی بر این منوال به منصه ظهور رسیده است.

 طراحی محور گردشگری رهنان_ باغ بستنی و باغ سلامت

مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان، طراحی محور گردشگری رهنان_ باغ بستنی و باغ سلامت (گیاهان دارویی) را در زمره پروژه‌های محرک توسعه در منطقه قلمداد کرد.آزادسازی کارخانه روغن نباتی ناز یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در این دوره انجام شده است و اشرفی به آن اذعان دارد. او در این زمینه گفت: مردم حوالی این مجموعه در حدود 30 سال به دلیل بوی نامطبوع و آلودگی‌های زیست‌محیطی از این کارخانه شکایت داشتند که در این راستا ما با مسئولان این کارخانه توافق کردیم. احداث سینما مهتاب، یکی از اقدامات فرهنگی و تفریحی است که برای مردم منطقه11 بسیار حائز اهمیت است. مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان درباره مختصات این پروژه فرهنگی تصریح کرد: این سینما در دو سالن مجزای 30 و 135 نفری با بهترین کیفیت ساخته شد. پیش‌بینی شده است احداث سالن روباز در صورت استقبال شهروندان نیز در دستور کار قرار گیرد. لابی این سینما در دو طبقه ساخته شده که در صددیم سالن روباز آن را نیز احداث کنیم. هر چند بیماری کرونا تأثیر مستقیمی روی تعداد مخاطبان سینما مهتاب گذاشت؛ اما اکنون از این مجموعه مانند دیگر سینماهای شهر استقبال شده و سرمایه‌گذار نیز از احداث آن رضایت دارد.

 معضل کم‌آبی در منطقه

اشرفی در ادامه سخنانش معتقد است این منطقه با معضل کم‌آبی مواجه است. او در این زمینه بیان کرد: کشاورزان در گذشته با حفر چاه‌های 20 تا 30 متری به آب می‌رسیدند؛ اما اکنون باید بیش از 170 متر چاه حفر کنند تا به آب برسند، در همین راستا تلاش کردیم با مدیریت استفاده از آب‌های خاکستری و آب پساب بر مشکل بی‌آبی فائق آییم و فضای سبز با نشاطی داشته باشیم، به همین دلیل یک منبع آب دو منظوره 2 هزار و 500 مترمکعبی با هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیارد ریال بدون در نظر گرفتن زمین تملکی احداث کردیم و کلکتور آن را به خیابان امام خمینی (ره) متصل کردیم تا از پساب شاهین‌شهر استفاده کنیم. در حال حاضر این منبع به آبیاری قطره‌ای متصل است و این در حالی است که نزدیک به 100درصد از فضای سبز منطقه به شکل قطره‌ای یا آبیاری تحت‌فشار آبیاری می‌شود. این اقدام در این دوره به بهترین شکل اجرا شده است. روی این منبع نیز ورزشگاه روباز توانا ساخته شد تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند. ادامه صحبت‌های او مربوط شد به کلنگ‌زنی چند پروژه عمرانی در منطقه و درباره آن‌ها چنین گفت: در این دوره علاوه بر اینکه سینما، پارک مدافعان حرم و خیابان تقی‌یار افتتاح شد، خیابان کاتب و چند پروژه دیگر کلنگ‌زنی شد. همچنین در این دوره سند برج کبوتر را خریداری و آن را بازسازی کردیم. بازسازی پل مکانیزه خیابان شهید اشرفی اصفهانی و آزادسازی خیابان حکمت نیز از اقدامات اجرایی در این دوره بوده است.

 بهره‌برداری از اولین سایت استاندارد بازی کودکان

بهره‌برداری از اولین سایت استاندارد بازی کودکان شهرستان اصفهان در منطقه11 با گواهی استاندارد موضوع دیگری بود که مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان به آن اشاره کرد و گفت: درصددیم پارک‌های دیگر منطقه را نیز استانداردسازی کنیم.
اشرفی، پیرایش شهری و احداث پاتوق شهری را از اقدامات دیگر این دوره دانست و اظهار کرد: سامان‌دهی کوچه آسیاب و انصاری از دیگر اقداماتی بود که در جهت رضایت شهروندان محله در دستور کار قرار گرفت. نصب دوربین‌های نظارتی در سطح منطقه، ترمیم و مرمت بخشی از حمام تاریخی رهنان نیز در این دوره انجام شده است که مدیر منطقه هم به آن اذعان دارد. او خاطرنشان کرد: مابقی مرمت و ترمیم مجموعه‌های تاریخی‌فرهنگی در آینده انجام می‌شود. ترمیم پل هوایی خیابان کهندژ، احداث تقاطع همسطح خیابان‌های امام حسین (ع) و امام رضا (ع) و اقداماتی نظیر زیرسازی، آسفالت، لکه‌گیری، نورپردازی، نصب المان، پیاده‌روسازی، مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس و اجرای برنامه‌های مناسبتی نیز از دیگر اقدامات منطقه11 در این دوره مدیریت شهری است که وی از آن سخن گفت. صحبت‌های دیگر او به بودجه و تحقق آن در منطقه مربوط بود. به گفته مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان، توازن درآمد و هزینه در سال‌های اخیر در این منطقه به بار نشست و روی احداث پروژه‌های محرک توسعه تأکید شد تا منطقه وضعیت بهتری پیدا کند.
چالش‌های منطقه11 موضوع دیگری بود که اشرفی درباره آن صحبت کرد. او خاطرنشان کرد: در گذشته شهروندان اعتماد خود را به شهرداری ازدست‌داده بودند و همین موضوع به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش در منطقه نمود پیدا کرده بود. در این دوره اعتماد ازدست‌رفته با مشارکت شهروندان در امورات شهری، بازسازی شد و مردم به شهرداری روی خوش نشان دادند. درآمد کم منطقه11 چالش دیگری است که مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان به آن اشاره داشت و تصریح کرد: شهروندان این منطقه به دنبال انبوه‌سازی و گرفتن تراکم نیستند. در این راستا برای ورود سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان به این منطقه وارد عمل شدیم تا درآمد کم منطقه افزایش پیدا کند. همچنین به دلیل اینکه بسیاری از زمین‌های این منطقه کاربری کشاورزی دارد برای ساخت‌وساز با مشکل مواجه خواهیم شد. اشرفی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از زمین‌های منطقه11 جزء گستره طرح‌های ویژه است، تصریح کرد: 11 پهنه گستره طرح‌های ویژه مصوب کمیسیون ماده پنج و تغییر کاربری آن‌ها انجام شد. او ادامه داد: نبود زیرساخت‌ها و ناآگاهی برخی شهروندان از سامانه‌ها نیز مشکلاتی را به وجود آورده است که ما برای حل این موضوع شفافیت و صداقت را سرلوحه کار قرار داده‌ایم.

آگاه‌سازی شهروندان هدف اصلی ماست

مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان به این نکته اذعان داشت که درصددیم پس از انجام پروژه‌ها آن‌ها را برای شهروندان تشریح کنیم تا آن‌ها ضمن اطلاع از مزایای پروژه‌های مختلف، برای همکاری با شهرداری نیز ترغیب و تشویق شوند. اشرفی باز هم درباره پروژه‌های عمرانی سخن گفت و ادامه داد: شاید در این دوره بتوانیم خیابان کاتب اصفهانی را افتتاح کنیم. مقرر شد سال گذشته این خیابان را تملک و در اوایل سال 1400 آن را آسفالت کنیم؛ اما به دلیل اعتراض برخی از شهروندان، دادستان دستور توقف پروژه را داد که پس از اقدامات و جلسات لازم این پروژه به‌عنوان پروژه توسعه شهری شناخته شد ولی همچنان دستور آزادسازی آن به ما ابلاغ نشده است.
او بیان کرد: پاکت‌های احداث باغ بستنی و باغ سلامت برای ما ابلاغ شده است که به‌زودی این پاکت‌ها را بازگشایی می‌کنیم و برای طراحی فاز دوم آن وارد عملیات عمل می‌شویم. یک ماه فرصت داریم تا طرح‌ها آماده شود و بتوانیم عملیات عمرانی این مکان را آغاز کنیم. سرمایه‌گذاران خوبی برای این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.
مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان افزود: تملک و عریض‌کردن 30 متری خیابان سودان به شریف در دستور کار قرار گرفته و مصوبه آن تصویب و برای آزادسازی نیز ردیف بودجه‌ای به آن اختصاص داده شده است. تملک خیابان شهدای غربی که زیرسازی و جدول‌گذاری آن بر عهده شهرداری خمینی‌شهر و آسفالت‌ریزی آن بر عهده شهرداری اصفهان است، موضوع دیگری است که اشرفی درباره آن گفت: اقدامات اولیه روی این خیابان انجام شده و در اولین فرصت آسفالت‌ریزی آن نیز اجرا خواهد شد. ممکن است تا ماه‌های آینده بتوانیم این خیابان را احداث کنیم. همچنین نورپردازی خیابان ابوذر و خیابان شریف و احداث تونل نور را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 اجرای طرح کتابخانه سیار

او در ادامه با اشاره به اینکه اجرای طرح کتابخانه سیار طرحی است که با ترویج کتاب‌خوانی همراه است، خاطرنشان کرد: اداره خلاقیت شهرداری اجرای این طرح را در منطقه11 تأیید کرد و مزایده آن انجام شد. هم‌اکنون پیمانکار در حال احداث این کتابخانه است. مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان اظهار کرد: ایستگاه اجرای خط پرش کتابخانه امام خمینی(ره) نیز دیگر اقدام این منطقه است که برای تسهیل رفت‌وآمد شهروندانی است که در نزدیکی چهارراه‌ها وارد خط پرش و پل امام خمینی(ره) می‌شوند.

اقدامات محرک توسعه در منطقه11

اشرفی با اشاره به پروژه احداث رستوران سنتی واقع در پارک مدافعان حرم گفت: این رستوران در مجاورت برج کبوتر قرار دارد و قرار است به لوله‌کشی گاز مجهز شود. همچنین درصددیم زمین چمن مصنوعی روبازی در این پارک احداث کنیم که اکنون در مرحله طراحی است. بازسازی و بهسازی ورزشگاه شهدای رهنان از موضوع‌های دیگری است که مدیر منطقه از آن سخن گفت و اضافه کرد: این مجموعه دوباره با طرحی جدید بازسازی شد که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. اشرفی گفت: سامان‌دهی چهارراه خیابان امام رضا (ع) و تقاطع خیابان حسین‌آباد با بودجه سه میلیارد و 500 میلیون تومانی در دستور کار قرار گرفته است. طراحی‌های سه راه خیابان کاتب نیز توسط سازمان طراحی در حال انجام است. به گفته او، سامان‌دهی راستگرد خیابان لیمجیر و درخشان از دیگر پروژه‌های در دست اقدام منطقه11 است که اکنون در حال پیگیری است. مصوبه محور گردشگری رهنان در کارگروه تصویب و میراث فرهنگی نیز طرح را تأیید کرده و باید به کمیسیون ماده پنج ارسال شود که به دلیل شرایط کرونایی این کار به تعویق افتاده است؛ اگر این محور تأیید شود می‌توانیم پارکینگ‌های خیابان ابوذر و مطهری را تأمین کنیم و فضاهایی با عنوان سفره‌خانه سنتی، طبیب‌خانه، خانه نان، خانه بستنی، بازار صنایع‌دستی و سوغات رهنان و هتل احداث کنیم که این اقدامات می‌تواند علاوه بر محرک توسعه بودنش، اشتغال‌زایی کند و ظرفیت اکولوژیک منطقه را افزایش دهد. مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در منطقه11 کد ارتفاعی پایین است خاطرنشان کرد: با رایزنی‌هایی که با معاونت شهرسازی انجام شده، تلاش کردیم کد ارتفاعی منطقه را افزایش دهیم که این اقدام برای منطقه بسیار مفید است و شرایطی ایجاد می‌کند تا ما بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم. اشرفی از تدفین غیرمجاز مردگان در آرامستان میرمدینه سخن گفت و ادامه داد: تلاش می‌کنیم این مجموعه را که در مرکز منطقه وجود دارد، تعطیل کرده و حدود 30 هزار متر زمین را در مجاورت آرامستان بهشت غدیر تملک کرده و آرامستان میرمدینه را به آنجا انتقال دهیم.به گفته اشرفی، شهرداری منطقه11 خط‌مشی خود را با هدف جلب رضایت شهروندان درخصوص خدمات ارائه‌شده و توسعه فعالیت‌ها در انطباق با اهداف و مقاصد شهرداری به‌گونه‌ای که در درون سازمان، انتقال، تفهیم و درک شود این‌چنین اعلام کرد. 1-تکریم و کاهش مراجعات ارباب‌رجوع به شهرداری و افزایش سطح آگاهی شهروندان. 2-توسعه پروژه‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های عمران شهری با رویکرد توسعه محور تاریخی گردشگری رهنان. ۳-آزادسازی و احداث شبکه معابر جهت دسترسی بهتر شهروندان. 4-افزایش سرانه فضای سبز، ایجاد و توسعه اماکن و فضاهای ورزشی، فرهنگی و تفریحی در منطقه. 5-توسعه منطقه با رویکرد حفظ ظرفیت‌های اکولوژیک. 6-سامان‌دهی ترافیکی و روان‌سازی عبور و مرور در معابر فرعی.
 7-توسعه پایدار با حفظ، تقویت و توسعه ظـرفـیـت‌هــای گـردشـگــری، تـاریـخـی، فرهنگی و طبیعی منطقه.

 ظرفیت‌های موجود در محور گردشگری رهنان

مدیر منطقه11 شهرداری اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در محور گردشگری رهنان گفت: وجود مکان‌هایی همچون حمام تاریخی رهنان (سومین حمام بزرگ کشور)، مسجد جامع رهنان (مسجد ذوقبلتین با قدمت هزارساله) زورخانه، سالن سینما و آمفی‌تئاتر مهتاب، گلزار شهدا و مرقد امام‌زاده میر مدینه این منطقه در راستای اجرای هر چه بهتر پروژه محور گردشگری رهنان کمک خواهد کرد. اشرفی افزود: ظرفیت‌هایی که به محور گردشگری رهنان افزوده می‌شود، شامل هتل و رستوران سنتی، غریب خانه، طبیب خانه، سفره‌خانه سنتی، نانوایی سنتی رهنان، باغ بستنی و لبنیات، ایجاد کارگاه و فروشگاه‌های صنایع‌دستی، برج‌های کبوتر، باغ گیاهان دارویی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، پارک مشاهیر، مانژ اسب‌سواری و کلینیک حیوانات و میدان برنامه‌های آیینی است.

چالش‌های استراتژیک در منطقه11

او عدم اجرای قانون مدیریت جامع شهـری، ناپـایــداری زیــرساخت‌های اقتصادی‌اجتماعی، افـزایش سطح توقعات و انتظارات ذی‌نفعان، مشکلات حـقوق مالکیت و مقررات کاربری زمین، توسعه نامتقارن و نامتوازن، تعدد و پیچیدگی قوانین حاکم بر شهرداری، بافت‌های فـرسوده، خـشک‌سـالی و محدودیت منابع آبی را از چالش‌های استراتژیک در منطقه11 برشمرد.

اقدامات انجام‌شده در مدت چهار سال در منطقه11

به گفته اشرفی، افتتاح سینما مهتاب، کلنگ‌زنی خیابان کاتب، افتتاح پارک مدافعان حرم، افتتاح خیابان شهید تقی‌یار، افتتاح برج کبوتر (پارک مدافعان حرم)، افتتاح منبع آب، افتتاح ورزشگاه توانا، افتتاح پل مکانیزه عابر پیاده (اشرفی اصفهانی)، افتتاح خیابان حکمت (ماشاده)، خط کلکتور فضای سبز، اولین ســایـــت استاندارد بازی کودکان، احداث پاتوق شهری خیابان شریف، سامان‌دهی گذر کوی آسیاب/ انصاری، تملک و احداث خیابان شهدا غربی، نصب دوربین‌های نظارتی سطح منطقه، ترمیم و مرمت حمام تاریخی رهنان، تملک و آزادسازی کارخانه روغن نباتی ناز، ساخت و نصب سرویس‌های بهداشتی پرتال و…، تملک و طراحی باغ بستنی، تملک و طراحی باغ گیاهان دارویی، احداث منبع 2500 مترمکعب و ایستگاه پمپاژ، تعمیرات مراکز فرهنگی و ورزشی (دانش و اهتمام)، ترمیم پل هوایی کهندژ، احداث تقاطع همسطح امام رضا (ع) وحسین‌آباد، زیرسازی، آسفالت و لکه‌گیری اصولی در ســطــح منطقه، احداث خـیــابـــان حـکـمـــت، نورپردازی و نـصــب المان در سطح منطقه، ساخت مستند دیار هزار سال، نام‌گذاری معابر و خیابان‌ها، دیدار با خانواده محترم شهدا، جانبازان و ایثارگران، اجرای برنامه‌های مناسبتی (جشن‌ها _عزاداری‌ها)، 20 هزار پیام پاسخ‌گویی پیام 137، پیاده‌روسازی خیابان شهیدان غربی، پیرایش شهری خیابان شریف غربی، مـنـاســب‌ســـازی ایستگاه‌های اتوبوس و سرویس‌های بهداشتی سطح منطقه، اجرای خط پرش در خیابان امام خمینی (ره)، تعمیرات در باغ بانوان فروغ، تکمیل و تجهیز رستوران و کافی‌شاپ پارک مدافعان حرم، راه‌اندازی سایت بازی خلاق کودک پارک مدافعان حرم، نصب دوربین‌های ثبت تخلف در سطح منطقه، اصلاح هندسی کوچه شماره7 خیابان شریف غربی، احداث خط برش اتوبوس خیابان امام خمینی و راه‌اندازی سامانه ثبت تخلف استانی از اقدامات انجام‌شده در مدت چهار سال در منطقه11 است.

آنچه در این چهار سال گذشت:

1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19، 20، 21 ، 22 ، 23 ، 24 ،  25 ، 26 ، 27 ، 28 ، 29 ، 30 و 31.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری / سیدمحمدمهدی هادیان

برچسب‌های خبر