سمت‌وسوی قیمت طلا و سکه

فــلــز گــران‌بــهــای زرد در بـــیــن سرمایه‌گذاران خرد و البته معامله‌گران حرفه‌ای جزو کالاهای محبوب به‌شمار می‌رود. طلا در کنار نفت یکی از کالاهای استراتژیک در بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود؛ درنتیجه عوامل متعددی بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. نوسان قیمت طلا و سکه برای مردم عادی که به‌منظور مناسبت‌های مختلف به خرید این کالا روی می‌آورند و همچنین سرمایه‌گذاران خرد و معامله‌گران دارای اهــمــیــت است. پس از انتخابات ریاست‌جمهوری مردم و فعالان بازار منتظر تغییر و تحولات اقتصادی هستند؛ چراکه تصمیم‌گیری‌های اقــتــصادی تــوســط مسئولان در داخل، تأثیر زیادی بر سمت‌وسوی بازارها خواهد داشت.

تاریخ انتشار: 09:04 - سه شنبه 1400/05/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 افزایش یا کاهش قیمت طلا و سکه به مجموعه‌ای از عوامل داخلی و مؤلفه‌های خارجی ارتباط پیدا می‌کند. در گفت‌وگو با علی حیدری، کارشناس بازار طلا و سکه، تأثیرگذاری هرکدام از این عوامل بر دولت سیزدهم را روی قیمت طلا و سکه بررسی کردیم و از سناریوهای محتمل برای قیمت طلا و سکه در سال 1400 سخن گفتیم. در ادامه، این گفت‌وگو را می‌خوانید.

در دولت جدید کدام عوامل داخلی روی قیمت طلا و سکه نقش اثرگذارتری دارند و این بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؟

اولین عامل داخلی که روی بازار طلا و سکه اثرگذار است، واقعیت‌هایی است که از دل بودجه 1400 بیرون می‌آید. این بودجه، زیربنای علمی ندارد و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. عامل دوم نیز سبک‌وسیاق مدیریت اقتصادی در دولت جدید است که بازار طلا و سکه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد سبک‌وسیاق اقتصاد دستوری ادامه پیدا می‌کند. بازار طلا و سکه نیز بیشتر تحت‌تأثیر دستورالعمل‌ها، اخبار و شایعات و برخوردهای پلیسی، مدیریت و کنترل می‌شود.

نقش عوامل خارجی را در دولت سیزدهم روی قیمت طلا و سکه و این بازار چطور ارزیابی می‌کنید؟

قیمت انس جهانی طلا حالت خنثی و رو به نزول دارد. به خاطر ابهام‌ها در چگونگی روند مذاکرات بین دولت بایدن و دولت ایران احتمال اینکه بازهم فشارها و تحریم‌ها حالت تعلیق پیدا کند و به جلسات بعدی واگذار شود، وجود دارد؛ بنابراین این سیاست‌های بین‌المللی منجر به واکنش صعودی طلا و سکه در بازار می‌شود و هم‌زمان با انتظار شایعات خوش‌بینانه قیمت طلا و سکه واکنش‌های لحظه‌ای نزولی دارد.

روند انجام واکسیناسیون در سطح جهانی تا چه اندازه روی قیمت طلا و سکه اثرگذار خواهد بود؟

در حــیــطــه بــیــن‌الــمــللــی، رونــد واکسیناسیون تأثیر زیادی بر وضعیت بازار طلا و سکه خواهد داشت. ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی مدیریت مناسبی در مهار کرونا داشته‌اند و این عوامل از افزایش ناگهانی قیمت اونس جهانی طلا جلوگیری خواهد کرد. در حیطه داخلی، این سبک‌وسیاق مدیریت کرونا و انجام روان واکسیناسیون‌ها بر انتظارهای تورمی می‌افزاید.

عوامل داخلی روی بازار طلا و سکه اثرگذاری بیشتری خواهد داشت یا نقش عوامل خارجی در این دولت بر افزایش یا کاهش قیمت طلا و سکه اثرگذارتر است؟

 در این دولت عوامل داخلی روی بازار طلا و سکه بیشتر اثرگذار است. بودجه و شیوه سیاست‌گذاری بازرگانی و مالی و روند مذاکرات به دولت بستگی دارد. در این دولت، قیمت طلا و سکه به تورم واکنش نشان می‌دهد و باید دید دولت چه رویه‌ای را در ادامه دنبال خواهد کرد.

چه سناریوهایی را برای قیمت طلا و سکه در سال جاری پیش‌بینی می‌کنید؟

طی چند ماه، بی‌ثباتی قیمت طلا و سکه را خواهیم داشت و احتمالش هست که پس‌ازآن قیمت طلا و سکه در بازار رها شود. در حیطه بین‌المللی نیز انس جهانی طلا در حالت خنثی قرار دارد و اخبار و شایعاتی که از روند مذاکرات هرازگاهی به گوش می‌رسد، به‌صورت لحظه‌ای روی قیمت طلا و سکه نیز اثرگذار خواهد بود. احتمال اینکه قیمت سکه در سال 1400 به مرز 20میلیون تومان برسد، همان‌قدر محتمل است که احتمال رسیدن قیمت سکه به مرز پنج‌میلیون تومان وجود دارد. درواقع دستیابی به هر دو محتمل است؛ ولی درعین‌حال رسیدن قیمت سکه به این رنج قیمتی لحظه‌ای است.

اظهاراتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه بالا و پایین رفتن قیمت بیت‌کوین بازار طلا و سکه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. قیمت بیت‌کوین، بازار طلا و سکه را تا چه اندازه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟

رابطه خاصی بین طلا و بیت‌کوین وجود ندارد. طلا و سکه در بطن هر جامعه نشانگر تورم هستند. بــیــت‌کویــن و ارزهای دیـجیتــال نشانگر بی‌نظمی در حیطه اقتصادی هستند. اگر در حیطه بین‌المللی و داخلی بی‌نظمی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر به‌سمت بیت‌کوین و فارکس حرکت می‌کند تا زودبازده باشد. اگر در حیطه داخلی و خارجی تورم و ابرتورم داشته باشیم، سرمایه‌ها بیشتر به‌سمت طلا و سکه می‌روند. این‌ها دو مقوله متفاوت هستند. صحبت‌کردن از رابطه بین بیت‌کوین و قیمت طلا و سکه حاصل کم‌سوادی کارشناس است.

وضعیت تقاضا در بازار طلا و سکه را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

وضعیت تقاضا در بازار طلا و سکه با ابهام روبه‌روست. بیشتر انتظار مبنی بر این است که رویکرد دولت بعدی چیست. در حال حاضر بیشتر انتظار است. به‌محض اینکه تصمیم‌ها ‌به‌ دولت بعدی تحویل داده شود، در یک برهه زمانی تا ابتدای مهرماه ثبات نسبی را برای قیمت طلا و سکه داریم و پس‌ازآن، صعود آرام قیمت طلا و سکه را خواهیم داشت.

در سال 1400 بازار طلا و سکه بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود؟

پیشنهاد می‌کنم افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار هستند با شخصی که امین است، وارد مذاکره شوند و قرارداد ببندند تا از طریق آن شخص پولشان در گردش مالی باشد. خریدوفروش طلا و سکه به صورتی که گردش مالی وجود داشته باشد، مناسب‌تر است. در 1401 نیز خریدوفروش املاک و مستغلات توصیه می‌شود؛ چون افزایش هزینه‌ها در 1400 خودش را در 1401 نشان می‌دهد و سازندگان و خریداران در تأمین هزینه ملک دچار مشکل می‌شوند و ناگزیر به فروش خواهند بود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط