بازخوانی خواهرخوانده‌های اصفهان

ایروان

ایروان پایتخت ارمنستان است که رشته کوه‌های آرارات در اطراف این شهر امتداد پیدا کرده‌اند. برای اولین بار در کتیبه داریوش، نام ارمنستان دیده می‌شود که چنین نوشته شده: «سرزمین یونتوس یا ارمنستان را فتح کردیم.» بعد از فروپاشی شوروی، ارمنستان به استقلال رسید و ایروان تغییرات زیادی کرد. قلعه نظامی رومیان، آثار مربوط به اقوام اوراتورها و برج و باروهای ترکی بناهای باستانی این شهر هستند. به دلیل وجود اقلیت ارمنی در اصفهان، این شهر در اردیبهشت 1379 به عنوان خواهرخوانده اصفهان برگزیده شد. محورهای این پیمان، مسائل فرهنگی و تأمین نیاز اتباع دو کشور را شامل می‌شوند.

تاریخ انتشار: 09:37 - یکشنبه 1400/05/10
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

بارسلونا

بارسلونا دومین شهر بزرگ اسپانیا به شمار می‌آید و دارای میراث فرهنگی بسیار غنی با بناهای تاریخی و ساختمان‌های مدرن است که قدمت آن به سده اول میلادی باز می‌گردد. سه محوطه میراث جهانی اسپانیا در بارسلونا قرار دارند و دارای هفت اثر میراث جهانی ثبت شده است. این شهر بندری، از جمله مهم‌ترین بنادر اروپاست و چهارمین شهر ثروتمند اتحادیه اروپا و سی‌وپنجمین شهر جهان محسوب می‌شود. این شهر سالیانه در حدود پنج میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند و آن‌ها هم در بارسلونا نزدیک ۹میلیارد دلار خرج کردند. این را آمار شرکت معتبر «مسترکارد» (Mastercard) نشان می‌دهد. بیش از ۴۰۰ هزار نفر در کاتالونیا در صنعت گردشگری مشغول کار هستند. پیمان خواهرخواندگی اصفهان و این شهر مهم اروپایی در دی 1378 به امضای شهرداران دو طرف رسید.

بعلبک

بعلبک به دلیل وجود آثار باستانی در آن ازجمله نیایشگاهی از دوره رومی‌ها که از آثار مهم رومی‌هاست، شهرت دارد. مجموعه معابد باستانی این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بعلبک یکی از مسیرهای عبور کاروان اسرا بعد از واقعه عاشورا از کربلا به طرف شام است و اکنون با ورود به این شهر جلوه‌های عبور این کاروان همچنان متجلی است و به همین دلیل، گردشگران مذهبی نیز از جمله بازدیدکنندگان از این شهر هستند. پیمان خواهرخواندگی این شهر و اصفهان در مهر 1389 به امضای طرفین رسید.

داکار

پایتخت سنگال در غرب آفریقا با داشتن 25درصد جمعیت سنگال و 80درصد فعالیت اقتصادی آن، موتور محرک این کشور است. داکار که از آذر 1388 در فهرست شهرهای خواهرخوانده اصفهان قرار گرفت، به مدد میراث و رسوم غنی خود، شهری خلاق است که میزبانی دائمی رویدادهای مهم فرهنگی هنری از جمله «جشنواره جهانی هنرهای سیاه» و جشنواره دوسالانه «هنرهای معاصر آفریقا» را برعهده دارد. این شهر همچنین از زیرساخت‌های فرهنگی بسیاری شامل موزه هنر آفریقایی تئودور مونود، دهکده هنر، گالری‌هایی ازجمله گالری ملی هنر، تئاتر ملی دانیل سورانو و تئاتر بزرگ ملی برخوردار است. این زیرساخت‌های چندگانه بازتاب پویایی صحنه هنری داکار و اجتماع پر جنب‌وجوش و متنوع کنشگران این عرصه است. سنگال که بخش قابل توجهی از آن را جوانان تشکیل می‌دهند، مهد نسل جدید هنرمندان و طراحان سنگال است. داکار از سال 2014 تاکنون در شبکه شهرهای خلاق یونسکو و در زمینه هنرهای رسانه‌ای عضویت دارد. همچنین این شهر در سال 2007 به‌عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی منطقه آفریقا معرفی شد.

سن‌پترزبورگ

سن‌پترزبورگ بزرگ‌ترین مرکز تاریخی خاورشناسی روسیه به شمار می‌رود؛ شهری که در سال 1703 به دست پطر کبیر در ساحل رود نوا ساخته و به عنوان پایتخت امپراطوری روسیه برگزیده شد. سن پترزبورگ در حال حاضر با پنج میلیون جمعیت، دومین شهر بزرگ روسیه، چهارمین شهر بزرگ اروپا و یکی از کانون‌های فرهنگی مهم این قاره است. بافت تاریخی شهر سن‌پترزبورگ به‌خاطر اهمیت تاریخی و میراث معماری‌اش از سال 1990 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر در اردیبهشت 1378 به خواهرخواندگی اصفهان درآمد. پس از مسکو، سن پترزبورگ دومین شهر مهم روسیه محسوب می‌شود که تنها در طول یک‌سال (2019) بالغ بر 9 میلیون گردشگر از سن پترزبورگ بازدید کردند؛ رقمی که در مقایسه با سال 2018 رشد 18درصدی را نشان می‌دهد. به دلیل واقع‌شدن رودخانه‌ها و کانال‌های فراوان در این منطقه، سن پترزبورگ به «ونیز شمال» شهره است.

شیان

شهر تاریخی شیان، اولین خواهرخوانده اصفهان محسوب می‌شود که پیمان آن در اردیبهشت 1368 به امضا رسید. این شهر در بخش مرکزی چین و در مسیر راه ابریشم قرار دارد. البته شیان نقطه آغاز این مسیر است و از این رو، اولین مسیر تجارت بین المللی به حساب می‌آید. این پایتخت باستانی حدود 3600 سال قدمت دارد و چینیان معتقدند که یکی از چهار پایتخت باستانی در جهان است. خواهرخوانده چینی اصفهان دارای چهارهزار اثر تاریخی، 314 واحد آثار باستانی و 120 هزار بقایای فرهنگی است. همچنین، این شهر دارای جایگاه دوم در میان مراکز فناوری‌های پیشرفته چین است. اقتصاد در حال توسعه این شهر از صنعت توسعه نرم‌افزار حمایت می‌کند و در این زمینه در کشور چین پیشرو به‌حساب می‌آید.

فرایبورگ

فرایبورگ در ایالت بادن-وورتم‌برگ در جنوب غربی آلمان واقع شده و با کشورهای فرانسه و سوئیس هم‌مرز است. بیشتر شهرت این شهر به‌خاطر همسایگی آن با جنگل سیاه و وجود کارخانه‌های مواد شیمیایی و نساجی و همچنین تجارت بسیار پر رونق الوار چوب در آن است. فرایبورگ که در آبان 1379 به عنوان خواهرخوانده اصفهان برگزیده شد، در سال‌های اخیر توانسته است از راه‌های زیست‌محیطی نیز به درآمدزایی اقدام کند. در حال حاضر در منطقه‌ای از فرایبورگ که در قدیم پایگاه نظامی فرانسه قرار داشته است، دو هزار خانه دوستدار محیط‌زیست وجود دارد که سقف ۵۰ خانه مجهز به سلول‌های خورشیدی است و تمامی انرژی الکتریکی مورد نیاز ساکنان آن را فراهم می‌کند. جالب آنکه انرژی تولید شده توسط این سیستم، سه یا چهار برابر بیشتر از نیاز ساکنان است و فروش این الکتریسیته مازاد برای آن‌ها ایجاد درآمد کرده است که این امر در درازمدت هزینه بالای خرید خانه در این منطقه جبران می‌کند.

فلورانس

در شهریور 1377، هنگام سفر لامبرتو دینی، وزیر امورخارجه وقت ایتالیا، طی مراسمی که در شهر اصفهان برگزار شد، بین این شهر و فلورانس پیمان خواهرخواندگی برقرار شد. پس از آنکه فلورانس به‌عنوان خواهرخوانده اصفهان اعلام شد، شهردار این شهر این قرارداد را سنگ بنای همکاری‌های فرهنگی آینده میان دو شهر نامید. شهری زیبا و تاریخی که رنسانس و تجدید دوباره اروپا از ونیز و این شهر شروع شد. فلورانس مهد تمدن و فرهنگ اروپا و زادگاه لئوناردو داوینچی، رافائل و میکل آنژ نیز است. آندره مالرو ادیبی فرانسوی است که فلورانس را ازجمله معدود شهرهایی دانست که از نظر زیبایی و غنای هنری و فرهنگی با اصفهان قابل مقایسه است. بیشتر از 60درصد آثار هنری جهان در ایتالیا نگهداری می‌شوند و بیش از نیمی از آن‌ها در فلورانس جای گرفته‌اند. مهم‌ترین محورهای قرارداد خواهرخواندگی اصفهان و فلورانس همکاری‌های اقتصادی، همکاری‌های کارشناسی، فرهنگی و تبادل هیئت‌های فرهنگی و توریسم بوده است. همچنین چند سال پس از عقد این قرارداد کلیسای جلفای اصفهان توسط ایتالیایی‌ها مرمت شد.

لاهور

آغاز خواهرخواندگی اصفهان و لاهور به مرداد 1383 بازمی‌گردد. این شهر که درحال حاضر به‌عنوان شهر خلاق یونسکو در زمینه ادبیات شناخته می‌شود، قبل و پس از استقلال پاکستان از استعمار انگلستان در سال 1947 میلادی، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به همین دلیل از قدیم الایام تا عصر حاضر ضرب المثلی در میان مردم رواج یافته است، مبنی بر اینکه «اگر لاهور را ندیده‌اید مثل این می‌ماند که اصلا به دنیا نیامده اید.» این ضرب‌المثل نشان می‌دهد که این شهر با بافت فرهنگی، تاریخی، گردشگری و روی‌هم‌رفته زیبایی‌های خود تا چه حد در میان مردم پاکستان از اهمیت برخوردار است. لاهور، دومین شهر بزرگ پاکستان و مرکز ایالت پنجاب، پرجمیعت‌ترین و مهم‌ترین ایالت در این کشور و به عنوان مرکز فرهنگی پاکستان نیز محسوب می‌شود. هر یک از شهرها و مناطق پاکستان به دلیل برخی خصوصیت‌ها و ویژگی‌ها از شهرت برخوردار است، اما از دیدگاه مردم این کشور شهر لاهور تنها به دلیل نام «لاهور»، مشهور و در دل‌ها مانده است. لابه‌لای اوراق تاریخ، شهر لاهور با نام‌های مختلفی یاد شده است، اما تاریخ دقیق بنای آن مشخص نیست. برخی از مورخان معتقدند قدمت این شهر به چهارهزار سال می‌رسد.

هاوانا

پایتخت کشور کوبا همواره در بین صدرنشینان مقاصد گردشگران جهان قرار داشته است. براساس گزارش‌ها، بالغ بر پنج میلیون نفر در سال 2019 میلادی از این شهر بازدید کردند. گفتنی است مرکز تاریخی پایتخت کوبا در سال ۱۹۸۲ از طرف سازمان یونسکو به عنوان یک میراث به ثبت رسید. هاوانای قدیم جزو یکی از میراث‌های جهانی یونسکو محسوب می‌شود. ساختمان‌های سبک «نئوکلاسیک» و «باروک»، میادین و خیابان‌های باریک سنگ‌فرش شده و بسیاری از بناهای بازسازی شده این منطقه به زیبایی آن افزوده است. بهترین توصیف برای فرهنگ هاوانا، عبارت آفریقایی- کوبایی است؛ اشاره‌ای به ترکیب آداب و رسوم بردگان آفریقایی با سنت‌های اسپانیایی. اما موضوع پیچیدگی‌ها دیگری نیز دارد و آن اینکه حتی سنت‌های اسپانیایی نیز خود آمیخته‌ای از فرهنگ بومیان جزیه و استعمارگران اسپانیایی است و همین امر بر تنوع فرهنگی در هاوانا افزوده است. این شهر پرطرفدار گردشگری در اسفند 1379 به خواهرخواندگی اصفهان درآمد.

کوالالامپور

کوالالامپور پایتخت، مرکز اقتصادی و کسب‌وکار کشور مالزی است. درواقع مرکزی برای امور مالی، بیمه، املاک، رسانه‌ها و هنر در این کشور است. این شهر همچنین در جایگاه هفتم آسیا در تمامی شاخص‌ها معرفی شده است. صنعت گردشگری دومین منبع درآمد کوالالامپور محسوب می‌شود و یکی از پردرآمدترین شهرهای آسیایی در حوزه گردشگری است. صنعت گردشگری کوالالامپور پس از سال ۲۰۰۸ میلادی با بیشترین سرعت پیشرفت و این شهر را به سومین مقصد گردشگرپذیر در میان شهرهای آسیا-اقیانوسیه بدل کرد. پایتخت مالزیایی‌ها با توسعه گردشگری حلال، گردشگران مسلمان بسیاری را جذب کرده است، اما مقامات گردشگری این شهر به حوزه‌های دیگر گردشگری مانند گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و گردشگری هیجانی نیز توجه کرده و جاذبه گردشگری برای انواع مختلف گردشگران ایجاد کرده‌اند. پیمان خواهرخواندگی اصفهان و کوالالامپور در تیر 1376 منعقد شد.

کویت

به واسطه نقش این شهر در اقتصاد جهانی، کویت یک «شهرجهانی» به‌شمار می‌آید که علاوه بر صدور نفت خام و گاز که شاکله اصلی اقتصاد این شهر را تشکیل می‌دهد،‌ ماهیگیری و بهره‌برداری از منابع دریایی مانند میگو، یکی از منابع اصلی درآمد کویتی‌ها است. کویت که در آذر 1383 به عقد خواهرخواندگی با اصفهان درآمد، ازجمله پیشگامان و قطب‌های مطرح تئاتر در سطح دنیای عرب است. این شهر-کشور دارای قدیمی‌ترین جنبش هنر نوگرا در شبه جزیره عربستان است. کویت محل تولد ژانرهای مختلف موسیقی محبوب مانند اره بوده و به‌طور قابل توجهی بر فرهنگ موسیقی در سایر کشورهای عربی تأثیر گذاشته است. موسیقی سنتی کویت بازتابی از میراث دریایی این کشور است.

یاش

یاش بزرگ‌ترین شهر شرقی رومانی و یکی از مراکز پیشرو اجتماعی، فرهنگی، آکادمیک و زندگی هنری است. این شهر سمبل تاریخ رومانی و پایتخت فرهنگی این کشور محسوب می‌شود. یاش شهری با گروه‌های قومی متنوع در طول تاریخ بوده و همه آن‌ها ردی از خود در اینجا به جای گذاشته‌اند. این شهر، به‌طور ویژه، دارای جمعیت بسیار بزرگ از یهودیان تا زمان فرارسیدن وحشت ناشی از جنگ جهانی دوم، بود. این شهر مفتخر است که توانسته نخستین روزنامه و دانشگاه رومانیایی را منتشر و ایجاد کند. در حوزه علمی نیز، این شهر مرکز تحولات آموزشی و تحقیقاتی بسیاری بوده که از این جهت درحال حاضر پنج دانشگاه مادر را در خود جای داده است. شهر یاش که در اردیبهشت 1378 دست دوستی و خواهرخواندگی به اصفهان داد، همچنین مرکز مهم اقتصادی کشور رومانی محسوب می‌شود. اقتصاد محلی و منطقه‌ای این شهر وابسته به نهادها و مؤسسات موجود در این شهر است که مهم‌ترین بخش آن خدمات در راستای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بانکداری، پژوهش، فرهنگ، دولت و گردشگری است.

سمرقند

سمرقند بزرگ‌ترین شهر تاجیک است که در تقسیمات شوروی سابق در قلمرو ازبکستان جا داده شده است. این شهر به دلیل استقرار در مرکز جاده ابریشم و پیونددادن شرق و غرب جهان قدیم اهمیتی چشمگیر داشته است. سمرقند از شهیرترین شهرهای سرزمین ماوراءالنهر و ایالت سغد و یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان است. مورخان درباره بنیان‌گذار سمرقند بسیار سخن گفته‌اند. برای نمونه، برخی از روایت‌ها از افراسیاب، قهرمان نیمه‌افسانه‌ای شاهنامه فردوسی به‌عنوان بنیان‌گذار سمرقند یاد کرده‌اند.
سمرقند و بخارا در تاریخ سیاسی و اجتماعی منطقه بسیار تأثیرگذارند؛ چنان‌که سمرقند مرکز سیاسی و بخارا پایگاه مذهبی این ناحیه به‌شمار می‌رفت. این دو شهر بزرگ، تمدنی کهن و میراث فرهنگی بسیار درخشانی داشتند و روزگار درازی، مهد تمدن و ادب و هنر و فرهنگ و سال‌ها از اعتبار سیاسی، اقتصادی و هنری برخوردار بودند.
 امروزه نیز آن‌ها را از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای آسیای مرکزی می‌شمارند و بی‌گمان، این اهمیت از میراث درخشان فرهنگی و جایگاه و پیشینه تاریخی آن‌ها سرچشمه می‌گیرد که پیوندی کهن با تاریخ و فرهنگ ایران‌زمین دارد. تفاهم‌نامه خواهرخواندگی اصفهان و سمرقند در تاریخ 11 تیر ماه به امضای شهرداران دو شهر رسید.

پورتو

پورتو یکی از شهرهای معروف در کشور پرتغال است که به اندازه لیسبون پایتخت این کشور و یا حتی بیشتر معروف است. شهر پورتو به عنوان دومین شهر بزرگ در کشور پرتغال شناخته می‌شود و در هر گوشه و کنارش چه از لحاظ فرهنگی، معماری تاریخی و یا حتی ورزشی جاذبه‌هایی وجود دارد که چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌نماید. از آنجایی که این شهر، نزدیک به اقیانوس اطلس قرار گرفته، مرکز استان پورتو نیز معرفی می‌گردد. قدمت شهر پورتو در پرتغال به ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد و از این رو این شهر به‌عنوان قدیمی‌ترین شهرهای اروپا نیز محسوب می‌شود.
شهر پورتو در پرتغال جاذبه‌های تاریخی متعددی دارد که بیشتر آن‌ها به قرن ۱۸ میلادی باز می‌گردد. شهر پورتو مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی غنی و فراوان دارد. اصفهان و پورتو در تاریخ 5 مرداد 1400 پیمان خواهرخواندگی امضا کردند.
منبع: درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط