دولت سیزدهم به دنبال تنش‌زدایی است

مراسم تنفیذ و تحلیف سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران به‌ترتیب در روزهای دوازدهم و چهاردهم مرداد برگزار شد. در مراسم تنفیذ که با حضور مقامات رسمی کشور و در زیر سایه محدودیت‌های کرونایی برگزار شد، رئیس دفتر رهبر انقلاب حکم تنفیذی را که توسط آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور منتخب نوشته شده بود قرائت کرد.

تاریخ انتشار: 09:13 - شنبه 1400/05/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 در بخشی از این حکم آمده است: «امروز میهن عزیزمان، تشنه خدمت و آماده حرکت جهشی در همه عرصه‌ها، و نیازمند مدیریتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته ملت، به‌ویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملی را به جِد دنبال کند و قشرهای متوسط و پایین جامعه را که سنگینی مشکلات اقتصادی بر دوش آن‌هاست، توانمند سازد؛ مدیریتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادی و معنوی ملت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد.»
رهبر انقلاب در این مراسم و در سخنانی تأکید کردند: «شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت به تأخیر بیفتد، بنابراین رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران شتاب به خرج دهند.» دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز می‌کند که کشور از لحاظ اقتصادی به دلیل تحریم‌های گسترده ایالات متحده آمریکا و نامشخص بودن آینده برجام در شرایطی بحرانی به‌سر می‌برد. از سوی دیگر بحران همه‌گیری کرونا در کشور کار را برای دولت ابراهیم رئیسی سخت‌تر می‌کند.
 منصور حقیقت‌پور، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصول‌گرا در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» از آنچه پیش روی دولت سید ابراهیم رئیسی است می‌گوید.

با توجه به متن حکم تنفیذ آقای رئیسی و تأکیدی که رهبر انقلاب بر چاره‌جویی برای حل مشکلات کشور داشتند، راهکارهای دولت رئیسی برای حل بحران‌های کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من معتقد هستم با حمایت‌هایی که به طور جدی دستگاه‌های حاکمیتی و قوای سه‌گانه از آقای رئیسی خواهند کرد، امیدوارم مسائل کشور را در یک دوره زمانی معین حل کنند، نه‌اینکه یک‌سری تله‌های صدروزه بگذارند و بخواهند همه مشکلات حل شود. رهبری همواره پشتیبان دولت‌ها بوده‌اند و این بار هم از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر این در این دوره ریاست‌جمهوری شاهد حمایت‌های مجلس و قوه قضائیه هم هستیم که این برای شرایط امروز کشور یک نعمت محسوب می‌شود و دولت باید از این فرصت نهایت استفاده را ببرد و به وعده‌هایی که به مردم داده جامه عمل بپوشاند.

شما معتقد هستید که در حال حاضر سه قوه کشور با یک نگاه واحد اداره می‌شوند. آیا این نگاه‌های واحد می‌تواند در عین مثبت بودن تبعات منفی نیز داشته باشد؟

به اعتقاد من، این مسئله یک فرصت است، اما قطعا چالش‌هایی را نیز به دنبال خواهد داشت. مشکل از جایی ممکن است شروع شود که در یک ساختار یکدست، معایب را نبینند که این روند مشکل‌ساز می‌شود. البته با تمرین نقد و انتقاد کارساز می‌توان مانع بروز مشکلات شد و معایب را به موقع برطرف کرد.

به نظر شما اولین چالش‌هایی که دولت آقای رئیسی با آن‌ها مواجه می‌شود چه خواهد بود؟

ما یک سری چالش‌های رسوب شده داریم، در سطح داخلی و خارجی. در سطح داخلی عمدتا بحث اقتصاد و معیشــــــت مطرح است. از سوی دیگر، کاستی‌هایی در بخش‌های مختلف خدمات رفاهی مردم داریم که مجموعه این عوامل را می‌توان چالش‌های جدی داخلی نام برد. باید به این نکته توجه کرد که در سال‌های اخیر چیزی در ذهن مردم شکل گرفته به نام ناکارآمدی که امیدواریم با انتخاب عناصر کارامد از سوی آقای رئیسی این چالش ناکارامدی هم در ذهن مردم از بین برود. پس همانطور که عنوان شد به نظر می‌رسد چالش‌های اقتصادی و اجتماعی مهم‌ترین مسائل داخلی ما را تشکیل دهند. در سطح بین‌الملل نیز باید وضعیت برجام را کاملا روشن کنیم، یا زنگی زنگی یا رومی روم. باید تکلیف کشور را روشن کنیم. در اینجا به نظر می‌رسد که حتما باید به عنوان موضوع اول در سطح منطقه و بین‌الملل این قضیه را پیگیری کنیم. توسعه روابط با کشورهای همسایه را هم مدنظر قرار دهیم تا به عنوان فرصتی با عنوان توسعه همه‌جانبه از آن استفاده کنیم.

در بحث سیاست خارجی که فصل مهمی از دولت آقای رئیسی خواهد بود، موضع شخص سیدابراهیم رئیسی نسبت به آمریکا و موضع آمریکا نسبت به او چه خواهد بود؟ آیا می‌توانند با یکدیگر به‌توافق برسند؟

دولت‌ها سیاست خارجی را تدوین نمی‌کنند. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در جایی خارج از نهاد دولت تصمیم‌گیری می‌شود. شورای عالی امنیت ملی تدوین‌کننده سیاست خارجی کشور است و دولت‌ها صرفا مجری هستند و اگر بخواهند تأثیری بگذارند باید از طریق شورای عالی امنیت ملی باشد. من احساس می‌کنم آقای رئیسی با پختگی که دارند به سمت تنش‌زدایی، توسعه روابط با کشورهای همسایه و همراهانمان حرکت کننـــــــد. آمریکایی‌هــــا نیز موضعشان مشخص است و از آغاز می‌خواستند سر به تن ما نباشد و به کل مخالف ما هستند. ما امیدواریم آمریکایی‌ها سر عقل بیایند و به بزرگی و عظمت ایران تمکین کنند و دست از این کارها بردارند.

بحران دیگری که کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده مسئله کروناست و سؤال اینجاست که آیا آقای رئیسی و سیاست‌های حوزه سلامت کابینه او می‌تواند تا پایان سال جمعیت قابل توجهی را واکسینه کند؟

اگر این پتانسیل را هم نداشته باشد باید آن را ایجاد کند، زیرا برای مردم قابل قبول نیست. آقای رئیسی با علم به تمام این مشکلات وارد میدان شده‌اند و حتما با تکیه بر توانمندی‌های داخلی می‌توانیم این بحران را رد کنیم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    امیرحسین جعفری

برچسب‌های خبر