ره‌آورد بیست‌وهفتمی از توکیو

زمانی که تصمیم به تأخیر یک‌ساله المپیک توکیو گرفته شد، تصور می‌کردند سال 2021 طومار کرونا درهم‌پیچیده می‌شود و ورزشکاران پنج قاره دنیا در دنیایی فارغ از کرونا در جنوب شرقی آسیا گرد هم می‌آیند؛ اما کرونا نرفت تا آوردگاه المپیک بدون حضور تماشاگران و در شرایطی خاص برگزار شود؛ تا جایی که روزانه به‌طور میانگین ده نفر به دلیل ابتلا به سویه‌های مختلف بیماری کرونا از دهکده المپیک اخراج می‌شدند.

تاریخ انتشار: 09:54 - دوشنبه 1400/05/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

باوجود شرایط عجیبی که برگزاری المپیک کرونا را احاطه کرده بود، پس از 17 روز رقابت، پرونده این رویداد بسته شد که در این دوره از بازی‌ها، کشور آمریکا با کسب ۳۹ مدال طلا، ۴۱ نقره و ۳۳ برنز به‌عنوان قهرمانی رسید و چین با ۳۸ مدال طلا، ۳۲ نقره و ۱۸ برنز در رده دوم قرار گرفت. ژاپنِ میزبان، بریتانیا و روسیه هم به ترتیب رده‌های سوم تا پنجم را از آن خود کردند.
ایران در این دوره از بازی‌ها با کسب سه مدال طلا، دو نقره و دو برنز به‌عنوان بیست‌وهفتم دست‌یافت. کاروان ایران با ۶۶ ورزشکار و در ۱۷ رشته انفرادی و تیمی در سی و دومین دوره بازی‌های المپیک حضور داشت. سهم مدالی ایران در این بازی‌ها کسب هفت مدال طلا، نقره و برنز بود که در ادامه به تفکیک رشته به مدال‌های به‌دست‌آمده می‌پردازیم.

تیراندازی

چراغ اول مدال‌آوری کاروان ورزشی ایران را رشته تیراندازی روشن کرد . در اولین روز شروع رسمی این رقابت‌ها، جواد فروغی به مدال طلا رسید. فروغی که چند سالی است به عضویت تیم ملی در رشته تپانچه درآمده، در ماه‌های گذشته و در دو رویداد جهانی به‌عنوان قهرمانی رسیده بود و نفر اول رنکینگ محسوب می‌شد؛ بااین‌حال در پیش‌بینی‌های قبل از المپیک، نام او در بین شانس‌های مدال‌آوری وجود نداشت و این تیرانداز موفق شد دست‌به‌کار بزرگی بزند.
تیراندازی در المپیک توکیو به جمع رشته‌های مدال‌آور ورزش ایران در این رویداد بزرگ پیوست و می‌توانیم امیدوار باشیم با سرمایه‌گذاری بهتر در این رشته، این مدال تنها یک جرقه نباشد و به جریان پراستمراری تبدیل شود.

وزنه‌برداری

پس‌ازاینکه کیانوش رستمی و سهراب مرادی، نتوانستند سهمیه المپیک بگیرند، وزنه‌برداری ایران شانسی برای کسب مدال طلا نداشت؛ اما تکرار رکوردهای علی داودی او را به مدال نقره دسته سنگین‌وزن می‌رساند. در جریان برگزاری مسابقات این اتفاق نیز به وقوع پیوست و داودی بر سکوی نایب‌قهرمانی ایستاد. وزنه‌برداری همواره یکی از رشته‌های مدال‌آور ایران بوده و به نسبت دوره گذشته که دو مدال طلا در این رشته به دست آمد، یک مدال نقره چندان قابل‌قبول به نظر نمی‌رسد.

کشتی

بیشترین مدال برای ورزش ایران در آوردگاه بزرگ المپیک را رشته کشتی کسب کرده است. شاید اگر این رشته را در نظر نگیریم، کاروان ایران با نقصان بزرگی مواجه خواهد شد. پیش از المپیک، حسن یزدانی، از امیدهای مسلم کاروان ایران برای قهرمانی محسوب می‌شد و کارشناسان روی تیم ملی کشتی فرنگی نیز حساب بازکرده بودند؛ در عمل نیز کشتی بیشترین مدال را به خود اختصاص داد؛ هرچند نتیجه به‌دست‌آمده، چندان ایدئال هم نیست.
در تیم ملی کشتی فرنگی، محمدرضا گرایی دست‌به‌کار بزرگی زد و با غلبه بر حریفان به مدال طلای قهرمانی جهان دست پیدا کرد. محمدهادی ساروی نیز به مدال برنز رسید تا شاگردان محمد بنا بهتر از ریو 2016 ظاهر شوند؛ اما بازهم نتیجه لندن 2012 تکرار نشود.
در رشته کشتی آزاد، حسن یزدانی تا تصاحب مدال طلا تنها یک گام فاصله داشت؛ اما تیلور آمریکایی حرفه‌ای‌تر عمل کرد تا کشتی‌گیر مازندرانی به مدال نقره قناعت کند. امیرحسین زارع نیز در دسته سنگین‌وزن به مدال برنز رسید. با توجه به بودجه‌ای که برای رشته کشتی هزینه می‌شود، انتظارها از آن فراتر از دیگر رشته‌هاست؛ اما نتیجه توکیو، عملکرد متوسطی محسوب می‌شود.

کاراته

ورود کاراته به المپیک امیدواری زیادی ایجاد کرده بود که در این رشته رزمی بتوانیم مدال‌های خوش‌رنگی درو کنیم؛ اما با محرومیت عجیب بهمن عسگری که پرامیدترین ورزشکار این رشته بود، از شانس کاراته کم شد. در بخش بانوان، دو نماینده کشورمان نتوانستند به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کنند؛ اما در بخش مردان، سجاد گنج‌زاده دست‌به‌کار بزرگی زد و بر سکوی قهرمانی ایستاد تا مدال طلای او نقش مهمی در ارتقای رنکینگ کاروان ایران ایفا کند.

ناکام‌ها

ورزش ایران در حالی تجربه توکیو 2021 را پشت سر گذاشت که تیم ملی والیبال ضعیف‌تر از حد تصور ظاهر شد و حتی نتوانست از مرحله گروهی صعود کند؛ آن‌هم در شرایطی که امید زیادی به درخشش این رشته و مدال‌آوری احتمالی‌اش وجود داشت.
در رشته دوومیدانی نیز عملکرد نمایندگان کشورمان در حد انتظار نبود؛ اما در دیگر رشته‌ها نتایجی به دست آمد که قابل پیش‌بینی بود و ناکامی آن‌ها چندان عجیب و سؤال‌برانگیز نبود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر