مواضع رئیس جمهور مهم و تاریخی بود

هشتمین رئیس جمهور ایران در حالی اواخر هفته گذشته کار خود را در پاستور آغاز کرد که صحبت‌های او در روز تحلیفش (پنجشنبه 14 مرداد) و اعلام مواضعش نسبت به روابط دیپلماتیک منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و بین المللی به همراه داشت. سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه دست دوستی به سوی همه کشورهای منطقه به خصوص کشورهای همسایه دراز می‌کند،‌ گفت: «ظرفیت منطقه‌ای ایران حامی صلح و ثبات کشورها است و برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه گر به کار گرفته خواهد شد.» رئیس جمهور برنامه هسته‌ای ایران را نیز «کاملاً صلح آمیز» عنوان کرد و افزود: «نظام ایران سلاح هسته‌ای را شرعاً و بر اساس فتوای رهبر ایران حرام می‌داند.» او همچنین سیاست فشار و تحریم نسبت به کشورمان را موجب انصراف ملت ایران از دیگر حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه ندانست و با تأکید بر این نکته که سیاست خارجی ایران، متوازن خواهد بود، گفت: «از طرح‌های دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها حمایت خواهد کرد.»

تاریخ انتشار: 15:56 - دوشنبه 1400/05/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

صحبت‌هایی که باعث برداشت‌های امیدوار کننده بسیاری از مقامات و رسانه‌های بین المللی نسبت به آینده مذاکرات برجام شد. آنطور که به نظر می‌آید سید ابراهیم رئیسی قصد جدی در بهبود شرایط ایران با اولویت لغو تحریم‌ها علیه کشورمان را دارد. آنچه سر منشاء بسیاری از مشکلات کنونی ایران است و تمرکز بر موضوع مذاکرات وین در هفته‌های آتی می‌تواند ما را به این هدف نزدیک‌تر کند. مذاکرات وین در آستانه دور هفتم خود به سر می‌برد و به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و البته پاره‌ای اختلافات میان اعضای برجام کماکان بلاتکلیف است.

رئیسی روند مذاکرات وین را به یک نقطه مثبت خواهد رساند

حسن هانی زاده،‌ کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با اصفهان زیبا آنلاین به بررسی صحبت‌های رئیس جمهور ایران در مراسم تحلیف و در خصوص سیاست خارجی دولت جدید پرداخت. به گفته هانی زاده سخنرانی مهم و تاریخی سید ابراهیم رئیسی در دو حوزه داخلی و خارجی قابل توجه است. او گفت: «در حوزه داخلی مسائلی چون بازگرداندن ارزش پول ملی ایران، بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد ایران، همدلی و همکاری با همه جریان‌های سیاسی و از همه مهمتر تقابل با ویروس کرونا در حد ممکن و در حوزه خارجی نیز تعامل با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی و همچنین ادامه روند مذاکرات برجام در وین بخش‌های مهمی از سخنرانی رئیس جمهور منتخب ایران را در مراسم تحلیف تشکیل می‌دهد.»

او ادامه داد: «این سخنرانی بازخورد بسیار خوبی در سطح رسانه‌های بین المللی داشت و بر خلاف جریان سازی هایی که در گذشته علیه شخص رئیس جمهور منتخب صورت گرفته بود، جامعه جهانی را به این نتیجه رساند که رئیس جمهور اسلامی ایران قصد دارد در حوزه منطقه و بین الملل تعامل کاملاً مثبت و سازنده‌ای داشته باشد.»

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در چهارچوب برجام روند مذاکرات را همچون سابق ادامه خواهد داد، گفت: «مذاکرات در وین با ادبیات جدید و با ساز و کارهای کاملاً ایرانی اسلامی پیش خواهد رفت. رئیس جمهور قطعاً هیچ فرایند زمانی مشخصی برای خروجی مذاکرات وین تعیین نمی‌کند. به عبارتی اگر این مذاکرات در یک فرایند زمانی مشخص به نتیجه مثبتی برسد قطعاً ایران نیز به تعهدات خود ادامه خواهد داد. در غیر این صورت ایران مجبور است تعهدات برجامی اش را کاهش دهد. آقای رئیسی با پشتوانه مردمی و رهبر معظم انقلاب اسلامی قطعاً روند مذاکرات را به یک نقطه کاملاً مثبتی خواهد رساند.»

هانی زاده در پاسخ به این سؤال که منظور شما از ادبیات جدید تیم مذاکره کننده در وین چیست؟ گفت: «حداکثر تا سه هفته آینده تیم جدید مذاکره کننده در وین کار خود را آغاز می‌کند. رئیس جمهور جدید وام دار هیچ جناح و گروهی نیست و به صورت مستقل وارد عرصه انتخاباتی شد و با کمک ملت نیز سربلند بیرون آمد و هیچ جریانی در پیروزی او نقش نداشت. بلکه محبوبیت، قاطعیت، پاکدستی و تعامل کاملاً انسانی با همه طیف‌های مختلف موجب پیروزی او گشت. بنابراین تیمی که از سوی رئیس دولت سیزدهم و به منظور ادامه مذاکرات وین انتخاب می‌شود، متشکل از تیم سابق و افراد با تجربه و متخصص جدید است. شخصیت‌های مهمی که بتوانند روند مذاکرات را به نتیجه مطلوب و در راستای منفعت ملت ایران پیش ببرند.»

به نفع عربستان نیست که نقش تخریبی خود را ادامه دهد

این کارشناس مسائل خاور میانه همچنین از مواضع مثبت رئیسی نسبت به روابط منطقه‌ای و کشورهای هایی همچون عربستان گفت و افزود: «رئیس جمهور اعلام کرد که آماده تعامل مثبت با همه کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان است. کشوری که به هر حال در گذشته نقش تخریبی در منطقه و با کمک آمریکا داشته است و هم اکنون با تغییرات کاخ سفید و روی کار آمدن جو بایدن چتر حمایتی آمریکا را از دست داده و خواهان تعامل با ایران است. عربستان هم اکنون جایگاهی در تیم بایدن و همچون گذشته ندارد و البته جایگاه منطقه‌ای خود را هم از دست داده است. لذا عربستان مجبور است یک نوع نرمش در برابر ایران از خود نشان دهد. آنچه باعث شروع مذاکرات میان این دو کشور در چهار ماه پیش با نظارت دولت عراق در بغداد شد و به نظر می‌رسد که به یک راه حل خروجی برای پایان دادن به اختلافات ریاض و تهران نزدیک شده است. از طرفی عربستان مجبور است با کشورهای منطقه از جمله ایران به عنوان بزرگ‌ترین کشور منطقه تعامل داشته باشد و به نفع او نیست که نقش تخریبی خود را مخصوصاً در محور مقاومت ادامه دهد. چراکه تضعیف محور مقاومت به نفع رژیم صهیونیستی نیست.»

هانی زاده همچنین از تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی نسبت به ایران گفت و خاطر نشان کرد: «این تهدیدات جدی نیست. رژیم صهیونیستی اگر به لحاظ نظامی دست به حرکتی علیه ایران بزند، قطعاً چند جبهه بزرگ همزمان علیه رژیم صهیونیستی بلند خواهند شد که رژیم صهیونیستی توانایی مقابله با آن‌ها را به هیچ وجهه ندارد. لذا مسئله حمله نظامی و درگیری مستقیم بین تهران و تل آویو چندان به نفع رژیم صهیونیستی نیست.»

او افزود: «تلاش‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران از طریق نفوذ در آمریکا و انگلیس و تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت ادامه خواهد داشت که البته با وجود روسیه و چین در شورای امنیت قطعاً هرگونه تحرک آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان سه کشور دارای حق وتو نیز ناکام خواهد ماند. اما این نکته وجود دارد که در هر حال رژیم صهیونیستی به جریان سازی خودش علیه ایران و تحریک کشورهای عرب منطقه علیه ایران دست بر نمی‌دارد و ایران باید کماکان نسبت به این موضوع هوشیار باشد.»

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    پگاه ظاهری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط