پرواز نجومی تن از سفره مردم

کنسروهای غذایی با پرچم‌داری تن‌ماهی، نوسان‌های قیمتی سنگینی را در بازار مواد خوراکی رقم زدند. تن‌ماهی شش‌هزار و 500 تومانی در شهریور 97 حالا در شهریور 1400 به قیمتی بالاتر از 20 هزار تومان رسیده است. قیمت انواع دیگر تن‌ماهی نیز به همین نسبت افزایش پیداکرده و بسیاری از آن‌ها با بهایی نزدیک به 50 هزار تومان به فروش می‌رسند. مسئولان، خروج ماهی تن از دایره شمول ارز دولتی را دلیل پرواز قیمتی کنسرو ماهی می‌دانند. نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز از درخواست تولیدکنندگان از سازمان حمایت برای افزایش قیمت مصرف‌کننده از ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان در هر قوطی تن‌ماهی خبر داد.

تاریخ انتشار: 06:21 - پنجشنبه 1400/06/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

تن‌ماهی تا چهار سال قبل به خاطر قیمت مناسب آن، غذای محبوب کارمندها، دانشجوها و افراد دور از خانواده بود؛ ولی این کنسرو محبوب باوجود قیمت‌های بالا و عجیب این روزها از سفره مردم دور و دورتر می‌شود.

پرواز نجومی تن‌ماهی

شهریور 97 یک تن‌ماهی 200 گرمی شش هزار و 500 تومان تا 9 هزار تومان قیمت داشت؛ ولی در سال 98 با خروج ماهی تن از دایره شمول ارز دولتی، قیمت تن‌ماهی افزایش یافت و شهریور 99 یک تن‌ماهی 200 گرمی با بهای ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شد. شهریور 1400 نه‌تنها قیمت تن‌ماهی به بیش از 20هزار تومان رسید، بلکه وزن هر کنسرو آن به 120 تا 180 گرم کاهش یافت. بررسی میدانی از سوپرمارکت‌های شهر نشان می‌دهد تن‌ماهی‌های معمولی با رنج قیمت 20 تا 29 هزار تومان به فروش می‌رسند؛ برای مثال، کنسروماهی هنامس 180 گرمی 20 هزار و 200 تومان، کنسروماهی تن در روغن خوش‌طعم 180 گرمی 21 هزار و 900 تومان، کنسروماهی ساحل 120 گرمی 23 هزار تومان، کنسروماهی تن مشعوف 150 گرمی 25 هزار تومان، کنسرو ماهی تن کالچر 180 گرمی 27 هزار تومان و کنسروماهی گالکسی 180 گرمی 29 هزار تومان قیمت خورده است. تن‌ماهی انواع دیگری هم دارد که با قیمتی بالاتر نسبت به کنسروماهی‌های ساده توزیع می‌شود؛ مانند کنسروماهی در روغن شیلتون با طعم دودی 180 گرمی با قیمت 27هزار و 900 تومان، کنسروماهی با شوید هایلی مقدار 180 گرمی با نرخ 30 هزار تومان، کنسروماهی فلفلی در روغن گیاهی خوشبخت 180 گرمی با بهای 32 هزار و 500 تومان یا فیله‌ماهی تن در روغن گیاهی سالیوان 110 گرمی که با قیمت 42 هزار و 300 تومان به فروش می‌رسد. اگر ارزان‌ترین تن‌ماهی بازار را درنظر بگیریم، یک کیلو تن‌ماهی ساده حدود 112هزار تومان قیمت دارد؛ در مقابل، هر کیلوگرم مرغ دولتی با قیمت 24هزار و 900 تومان به فروش می‌رسد؛ ازاین‌رو تن‌ماهی بیش از چهار برابر مرغ گرم در بازار اصفهان قیمت دارد و دیگر جایی در سفره اقشار کم‌درآمد برای این خوراکی نیست.

گرانی ماهی تن؛ دشمن مصرف‌کننده و تولیدکننده

 به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، طبق توضیحات مسعود بختیاری، نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو، مصرف‌کنندگان کنسرو ماهی عمدتا از طبقه متوسط به پایین بودند که با افزایش قیمت‌ها به‌دلیل شرایط سخت تولید، کنسرو ماهی از سبد خانوارها به‌تدریج حذف شده است. بر اساس برآوردها، میزان تولید کنسرو ماهی در ایران در چهار سال قبل، حدود ۶۰۰ میلیون قوطی در سال بود؛ ولی این میزان سال گذشته و در خوش‌بینانه‌ترین وضع موجود به حدود ۳۰۰ میلیون قوطی رسید و برآورد از کاهش تولید تن‌ماهی در سال جاری به ‌۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون قوطی حکایت می‌کند. همچنین به گزارش ایسنا، سید محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، بر کاهش تقاضا برای تن‌ماهی توسط قشر متوسط و ضعیف جامعه تأکید کرد و علت اصلی این موضوع را افزایش قیمت تن‌ماهی دانست؛ زیرا قیمت تن‌ماهی سه سال پیش هشت هزار تومان بود و اکنون به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است.
دود گرانی کنسروماهی فقط به چشم مصرف‌کنندگان نرفته است. به گفته نایب‌رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران، بسیاری از واحدهای تولیدی کنسرو ماهی کرکره تولید را پایین کشیده و در انتظار آغاز فصل صید از اوایل آبان ماه جاری نشسته‌اند تا شاید با ورود صید جدید بتوانند به تولید بازگردند. از طرفی، این مقام مسئول از درخواست کارخانه‌های کنسرو ماهی برای افزایش قیمت مصرف‌کننده از ۳۲ تا ۳۳هزار تومان در هر قوطی تن‌ماهی خبر داد؛ کارخانه‌های کنسروماهی ناگزیر از افزایش قیمت مصرف‌کننده هستند؛ زیرا قیمت ماهی تن در سال جاری بالا رفته است. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم ماهی وارداتی برای مصرف در صنایع کنسرو کشور تا ۵۰ هزار تومان افزایش‌یافته و نرخ ماهی صید داخل نیز به ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. درنتیجه با موافقت سازمان حمایت شاهد تغییر قیمت انواع تن‌ماهی به 32 تا 50 هزار تومان خواهیم بود تا تنها قشر پردرآمد توان خرید و جای دادن کنسروماهی به‌عنوان غذایی لوکس و لاکچری را در سفره خود داشته باشند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر