«فرمول جاذبه» تخت‌فولاد

روزهای زوج، حوالی پنج تا پنج‌و‌نیم عصر، مخاطبان شبکه دو رسانه ملی، روایت‌هایی کمتر شنیده‌شده، موجز و جذب از تخت‌فولاد را می‌بینند؛ این اتفاقی است که با مجموعه تلویزیونی «فرمول جاذبه» می‌افتد. این هفته، سه برنامه آخر مجموعه در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه پخش خواهند شد که به روایت زندگی استاد جلال‌الدین همایی، استاد فلاطوری و حاج آقا رحیم ارباب اختصاص دارند.

تاریخ انتشار: 08:49 - شنبه 1400/08/15
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

بنرهایی در سطح شهر نصب شده با این جمله: «این سیزده نفر جذاب را می‌شناسید؟» هدف، دعوت از مردم برای دیدن یک مجموعه تلویزیونی است که به معرفی سیزده نفر از مشاهیر تخت فولاد، گورستان تاریخی اصفهان که در فهرست میراث ملی ایرانیان به ثبت رسیده، می‌پردازد. فرمول جاذبه، برنامه‌ای است که مهم‌ترین ویژگی‌های جذابیت برخی از شخصیت‌های مهم ایران را به صورت روایی، موجز و جذاب بیان می‌کند. این برنامه درباره شخصیت‌هایی صحبت می‌کند که از ویژگی‌های متفاوتی برخوردارند و قابلیت الگوشدن برای اقشار مختلف جامعه را دارند.

در فرمول جاذبه چه می‌بینیم؟

برنامه فرمول جاذبه در هر قسمت 20 دقیقه‌ای سعی دارد بخشی از اقیانوس زندگی تعدادی از مشاهیر سرزمین تخت فولاد را به مخاطب معرفی کند. مثلا امروز، شنبه 15آبان  این برنامه به معرفی زندگی استاد جلال‌الدین همایی می‌پردازد؛ شخصیتی که به «استادالاساتید» معروف بود و ردپایش به طور ویژه در دو شهر تهران و اصفهان و در سه حوزه ادبیات، تاریخ و اصفهان‌شناسی پررنگ است. روز دوشنبه، 17 آبان، برنامه به زندگی استاد فلاطوری اختصاص دارد؛ استاد بازنشسته دانشگاه کلن که عشقش به اصفهان باعث شد تخت فولاد را به عنوان خانه ابدی‌اش انتخاب کند. روز چهارشنبه همین هفته هم فرمول جاذبه به روایت زندگی حاج آقا رحیم‌ارباب اختصاص دارد؛ چهره سرشناسی که روایت‌های مختلفی درباره جلسات درس و بحث او و مشکل‌گشایی‌هایش ورد زبان مردم است؛ از جمله روایت معروفی درباره ملاقاتش با جوانانی که نماز را به فارسی می‌خواندند.

 چرا فرمول جاذبه را ببینیم؟

اصفهان میراث و جاذبه‌های فراوانی دارد که غبار بی‌توجهی چهره نازنین خیلی‌هایشان را پوشانده و این مسئولیت با تک‌تک ما شهروندانش است که غبارها را بزداییم، دست مرمت به رویشان بکشیم و معرفی‌شان کنیم. تخت‌فولاد یکی از گنجینه‌های ارزشمند پردر و گوهری است که مشابهش در قلب پایتخت فرانسه (پرلاشز)، هر سال سه‌میلیون گردشگر به خود جذب می‌کند؛ یعنی تقریبا به اندازه یک‌سوم تعداد گردشگرانی که سالانه سفر ایران را تجربه می‌کنند! پس شناختن و شناساندن تخت فولاد با انواع جاذبه‌های فرهنگی، معماری، هنری و مذهبی‌اش نه تنها برای اصفهان که برای ایران می‌تواند آورده معنوی و مادی داشته باشد. از سوی دیگر، مشاهیری در این عرصه آرمیده‌اند که زیست غنی هرکدامشان هزار جذابیت روایی دارد و این یعنی هزار سرنخ برای هر کدام ما که می‌خواهیم زندگی بهتری داشته باشیم.

 چطور درباره فرمول جاذبه نظر بدهیم؟!

تعامل با مخاطبان یکی از اهداف مهم فرمول جاذبه است که از دو راه تأمین می‌شود؛ اول، دعوت مخاطبان به تماس با شبکه یا کامنت گذاشتن در صفحه اینستاگرام تخت فولاد و بازگوکردن نظراتشان درباره برنامه و دوم، دعوت به ارسال پیامک و شرکت در مسابقه‌ای که نیم‌میلیون تومان جایزه نقدی برای سه نفر به ارمغان می‌آورد. اگر دوست دارید نظراتتان را درباره محتوا، فرم یا ساعت پخش برنامه به گوش صدا و سیما برسانید، می‌توانید با شماره ‌162 (سیستم پاسخ‌گویی ارتباطات مردمی صدا و سیمای مرکز اصفهان) تماس بگیرید. سپس گزینه 1 (ارائه نظر درباره شبکه‌های ملی) را انتخاب کنید و در مرحله بعد دوباره گزینه 1 (اعلام نظر درباره برنامه‌های شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی) را انتخاب کنید. سپس نظرتان را بگویید تا در سیستم ضبط شود و گزینه مربع را فشار دهید تا نظرتان ثبت شود. نظرات شما در بازپخش برنامه و امتیازدهی بسیار تأثیرگذار است.

 چطور از فرمول جاذبه هدیه بگیریم!

 اگر دوست دارید در مسابقه برنامه شرکت کنید، بعد از پخش هر قسمت می‌توانید یکی از سه عدد یک، دو یا سه را به شماره برنامه (500012233) پیامک کنید. عدد یک نشان می‌دهد که ماجرای زندگی شخصیتی که در آن برنامه معرفی شده برای شما «زیاد» تأثیرگذار بوده است. عدد دو نشان می‌دهد که معتقدید تأثیر این روایت «متوسط» بوده و عدد سه هم از تأثیر «کم» داستان زندگی او بر زندگی شما، حکایت می‌کند. البته قرعه‌کشی در بین همه کسانی که پیامک فرستاده‌اند و کسانی که در صفحه اینستاگرام (@takhtefoulad_ir)کامنت گذاشته‌اند، انجام می‌شود و به سه نفر جوایز 500 هزار تومانی تعلق می‌گیرد.

 یکی از عظیم‌ترین بلک‌باکس‌های ایران؛ بستر تولید فرمول جاذبه

ویژگی‌های مختلفی برای این برنامه ذکر شده که چند نمونه آن عبارت‌اند از: «در جریان تولید فرمول جاذبه یکی از بزرگ‌ترین استودیو بلک‌باکس‌های ایران با متراژ 2700 متر مربع به‌طور موقت با تجهیزات حرفه‌ای آماده شد»، «این برنامه برای اولین بار با نگاهی نو شخصیت‌های اصفهانی را به کشور معرفی می‌کند»، «فرمول جاذبه از شکل‌گیری ایده تا تولید به‌طور کامل در اصفهان تهیه شده است».  

فرمول جاذبه را از کجا ببینیم؟

اولین گزینه، تلویزیون است. روزهای زوج معمولا حوالی 17:10، 17:20 یا 17:30 پخش برنامه در شبکه دو سیما آغاز می‌شود. در همین زمان می‌توانید از اپلیکیشن تلویبیون (telewebion) هم برای دیدن پخش زنده برنامه استفاده کنید. البته لازم نیست حتما اپلیکیشن را بر روی تلفن همراهتان نصب کرده باشید، حتی با مراجعه به وبسایت تلویبیون هم قابلیت تماشای زنده وجود دارد.  اما اگر دیر رسیدید و پخش زنده تمام شده بود، می‌توانید با مراجعه به آرشیو شبکه دو، برنامه را تماشا کنید و اگر اپلیکیشن را نصب کرده باشید، حتی می‌توانید برنامه را دانلود کنید. البته صفحه اینستاگرام تخت فولاد بخش‌های مختلفی از هر قسمت را جداگانه منتشر می‌کند و کانال آپارات برنامه (aparat.com/formolejazebe) هم هر قسمت را به طور کامل منتشر می‌کند و هم بخش‌های جذاب‌تر را به طور جداگانه در دسترس مخاطبان قرار می‌دهد.

عوامل فرمول جاذبه چه کسانی هستند؟

در تیتراژ برنامه فرمول جاذبه اسامی بسیاری وجود دارد. تهیه‌کنندگی و کارگردانی برنامه برعهده وحید ملتجی است. نام سید حمیدرضا همراه، به عنوان مدیر تولید ذکر شده و چهار اسم محمود فروزبخش، مهدی تمیزی، منصوره‌سادات مرتضوی و نفیسه حاجاتی به عنوان پژوهشگران یا کارشناس‌مجریانی که زندگی مشاهیر را برای مخاطبان نقل می‌کنند، دیده می‌شود. محمدحسین اعتزازیان و هادی قربانی، از جمله نویسندگان برنامه هستند. همچنین نام سیدعلی معرک‌نژاد را در جایگاه مدیر وقت تخت فولاد و ناظر محتوایی برنامه در تیتراژ می‌بینیم.

 کدام مخاطبان بیشتر از فرمول جاذبه لذت می‌برند؟

مخاطبان با علایق متنوع می‌توانند پای دیدن این برنامه بنشینند. مثلا برای مخاطبان هنردوست، به طور ویژه دو برنامه روایت زندگی استاد «جلال‌الدین تاج» و استاد «محمدحسین مصورالملکی» جذاب‌تر هستند. برای آن‌ها که می‌خواهند شخصیت‌های مذهبی تخت فولاد را بیشتر بشناسند، دیدن برنامه‌های «ماجرای زندگی بانو امین»، «ماجرای زندگی آیت‌الله درچه‌ای»، «ماجرای زندگی آیت‌الله زند کرمانی» و «ماجرای زندگی حاج آقا رحــیم‌اربــاب» اولــویت دارد. شخصیت‌هایی هم هستند که  از وجوه مختلفی به زندگی‌شان می‌توان نگاه کرد و مخاطبان با علایق متنوعی را جذب می‌کنند؛ مانند «سید‌محمد صمصام»، «رکن‌الملک شیرازی»، «سردار بی‌بی مریم بختیاری»، «حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی»، «پروفسور عبدالجواد فــلاطــوری» و «اســتاد جــلال‌الدین همایی». در حوزه دفاع مقدس نیز این برنامه به روایت زندگی «سردار شهید حسین خرازی» پرداخته است. به طور کلی می‌توان گفت محورهای برنامه عبارت‌اند از: فرهنگ، هنر، میراث، گردشگری، مذهب، علم و دفاع مقدس.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر