سایت‌های بدون قیمت، دلال‌ها را صاحب رسانه کردند

اعلام قیمت مسکن و خودرو در وب‌سایت‌های تخصصی در سال جاری حواشی زیادی داشت، عده‌ای معتقدند درج قیمت مسکن و خودرو در سایت‌ها منجر به هیجان‌های کاذب در بازار می‌شود و عده‌ای خلاف این تفکر فکر می‌کنند. هر دو گروه نیز دلایل منطقی دارند. گروه اول درج قیمت‌ها را اهرم دلال‌ها برای موج‌سواری در بازار می‌دانند. دلال‌ها با ایجاد آگهی‌های فیک قیمت‌ها را بالا یا پایین می‌برند. فرض کنید قصد فروش یک خودروی پراید 111 صفر کیلومتر را دارید؛ قیمت واقعی آن در بازار 100 میلیون تومان است؛ ولی وقتی به وب‌سایت‌های تخصصی بازار خودرو مراجعه می‌کنید با تعدادی آگهی فروش خودروی پراید 111 صفر کیلومتر مواجه می‌شوید، در تمام آن‌ها قیمت خودرو بالاتر از 120 میلیون تومان اعلام شده است. آگهی‌ها فیک هستند؛ ولی آیا شما قیمت پیشنهادی را همان 100 میلیون تومان اعلام می‌کنید؟

تاریخ انتشار: 08:53 - سه شنبه 1399/11/7
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

دلال‌ها هم در بازار مسکن و هم در بازار خودرو با ایجاد آگهی‌های فیک باعث رشد قیمت‌ها شدند. یکی از فعالان بازار مسکن دراین‌باره می‌گوید دلال‌ها قیمت املاک خود را بالا می‌بردند و سپس به مشتری انبوهی از آگهی‌های فیک را نشان می‌دادند که از قیمت آن‌ها نیز بالاتر بود. برای مثال قیمت ملک در محله ولیعصر مترمربعی 15میلیون تومان است؛ ولی وقتی مشتری می‌دید چندین آگهی با قیمت هر مترمربع 20 میلیون تومان ثبت شده به‌راحتی با قیمت 18 میلیون تومان معامله می‌کرد، با این خیال که ملک را زیر قیمت واقعی خریده است! با این تفاسیر، حق با مخالفان درج قیمت مسکن و خودرو در سایت‌ها بود؛ ولی موافقان دلیل دیگری داشتند.
موافقان درج قیمت در سایت‌ها می‌گویند نوسان‌ها به خاطر تورم حاکم بر اقتصاد بود و نباید آن‌ها را به قیمت‌ها ربط داد. قیمت مسکن و خودرو سال‌هاست در سایت‌ها ثبت می‌شود، چرا در سال‌های 94، 95 یا 96 منجر به رشد قیمت‌ها نشد؟ یکی از کارشناسان موافق با درج قیمت مسکن و خودرو در وب‌سایت‌ها می‌گوید وقتی شرایط بازار نوسانی باشد قیمت‌ها بالا می‌رود و ارتباطی به درج کردن یا نکردن قیمت‌ها ندارد. اگرچه زور مخالفان درج قیمت در سایت‌ها چربید و چند ماهی قیمت‌ها حذف شد؛ ولی مولد آن‌یک اتفاق بد بود.
با حذف قیمت‌ها از خروجی سایت‌های مختلف، دلال‌ها دست‌به‌کار شدند و قیمت‌ها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. کار برای آن‌ها راحت‌تر شد؛ با توجه به محدودیت سایت‌ها در اعلام قیمت‌ها، آن‌ها با اعلام روزانه قیمت خودرو و مسکن تعداد زیادی دنبال‌کننده جذب کردند و حالا دیگر نیازی به وب‌سایت‌ها ندارند. حالا می‌خواهد قیمت‌ها در دیوار و شیپور و سایر سایت‌ها منتشر شود یا نه؟ مهم نیست؛ آن‌ها صفحات پرطرفداری در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام دارند و هر روز قیمت دلخواه خود را اعلام می‌کنند.
وقتی قیمت‌ها از سایت‌ها حذف شد، صفحات تلگرامی و اینستاگرامی تنها مرجع بازاریان قرار گرفت، نه‌تنها بازاریان بلکه خریداران و فروشندگان نیز منبع دیگری به‌غیراز این کانال‌ها نداشتند، در نتیجه هر چه را آن‌ها می‌گفتند، انجام دادند و حالا اگر قیمت‌ها به سایت‌ها بازگردد هم مشکل اینجاست که دلال‌ها صفحات پربیننده‌ای برای تأثیر بر بازار دارند. شما وقتی می‌خواهید قیمت روز خودرو را ببینید مرورگر اینترنت را باز می‌کنید و در سایت‌های مختلف به دنبال آن می‌گردید یا فقط استوری صفحات اعلام قیمت خودرو را مشاهده می‌کنید؟
البته اگر تورم حاکم بر جامعه به همین منوال آرام باشد جای نگرانی نیست؛ زیرا دلال‌ها در این شرایط فقط می‌توانند به‌سختی امواج آرامی در بازار ایجاد کنند. به‌هرحال آن‌ها امروز دیگر یک رسانه دارند تا شاید بخشی از بازارها را کنترل کنند.
حالا این موضوع را که چرا امروز به‌جای مقابله با این صفحات هنوز بحث درج و عدم درج قیمت‌ها مطرح است، کسی نمی‌داند! بی‌تردید مسئولان امروز باید به دنبال راهی برای رسانه دلال‌ها باشند.
فقط کافی است موج نوسانی کوتاهی در نرخ ارز ایجاد شود تا دلال‌ها در صفحات خود قیمت‌ها را ثانیه به ثانیه تغییر دهند. مهر و نیمه اول آبان همین امسال وقتی دلار 30 هزار تومان را رد کرد و قیمت خودرو در سایت‌ها منتشر نمی‌شد، دلال‌ها قیمت خودروی خارجی را تا دلار 50 هزارتومانی بالا بردند. کاری نداشت، آن‌ها هرروز صبح قیمت خودروهای خارجی را 100 میلیون تومان بالاتر اعلام می‌کردند و بازار به‌سرعت تأثیر می‌گرفت. آن‌ها حتی زمانی که جوبایدن انتخاب شد، با استفاده از همین صفحات به دنبال‌کنندگان وعده ادامه نوسان‌های قیمتی را می‌دادند؛ ولی راه چاره چیست؟ شاید عده‌ای فیلترینگ را منطقی بدانند؛ ولی آیا فیلتر تلگرام از تعداد دنبال‌کنندگان کانال‌های معروف کم کرد؟ دلال‌ها امسال در همین تلگرام کانال‌های زیادی ساختند تا با اعلام نرخ فیک آرزوی طلا و البته خودروی بازارها را نوسانی کنند و چون مرجع دیگری برای اعلام قیمت‌های واقعی نبود با سرعت بر تعداد دنبال‌کنندگان آن‌ها افزوده شد.
فعالان بازار عقیده دارند امروز ادامه روند قبلی به نفع دلال‌ها تمام خواهد شد، اگر قیمت‌ها در وب‌سایت‌های تخصصی درج نشود و اگر آن‌ها اجازه مانور نداشته باشند دلال‌ها همچنان بر تعداد دنبال‌کنندگان خود می‌افزایند. خالی‌کردن میدان در این شرایط به نفع هیچ‌کس نیست و اگر به بخش خصوصی اجازه اعلام قیمت‌ها داده شود دست‌کم آن‌ها نیز رقیب دلال‌ها خواهند شد تا با اعلام اطلاعات درست آن‌ها را کنار بزنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی

برچسب‌های خبر