گاردن پارتی زنانه جشن ورزش مردانه

روزنامه اخگر با مقاله‌ای تحت عنوان «زنان جوان شرق محتاج ورزش هستند» که در فروردین 1312 شمسی منتشر کرده بود و ما نیز در ستون (8 اردیبهشت 1400) به آن پرداختیم، سر رشته بحث ورزش بانوان را گشوده اما در شماره‌های پس از آن دیگر اشاره‌ای به این موضوع نداشته است. مطلب جالب توجه که در بهار 1312 به امور زنان اشاره دارد، «گاردن پارتی» به گفته اخگر باشکوهی بود که در ستون13 اردیبهشت 1400 شرحی از آن را خواندیم.

تاریخ انتشار: 05:13 - سه شنبه 1400/02/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 این گاردن پارتی به کوشش جمعیت زنان شیر و خورشید سرخ برپا شده بود و هدف آن شناساندن و رونمایی از توانایی‌های اقتصادی و ارائه محصولات تولیدی زنان و جمع‌آوری کمک‌های مردمی از طریق فروش آن محصولات بوده است. اما از نحوه اطلاع‌رسانی جشن که در آگهی کوتاهی یک روز قبل از موعد آن در روزنامه انجام شده است و قطعا افراد اندکی از آن خبردار شده‌اند، همچنین برگزارکنندگان و مهمانان ویژه جشن که همگی همسران حکمران و مدیران و افراد سرشناس و صاحب منصب شهر بوده‌اند، به نظر نمی‌رسد که این جشن یک رویداد همگانی در جامعه زنان و با حضور تصادفی زنان از طبقات مختلف اجتماع بوده باشد.
اگرچه به دور از انصاف است برگزاری همین جشن را به فال نیک نگیریم و آن را شروعی بر حضور اجتماعی زنان اصفهان و عرصه‌ای برای ظهور فعالیت‌های اقتصادی آنان قلمداد نکنیم. چرا که دو اتفاق مهم در این جشن رخ داده است: یکی ارائه محصولاتی که توسط زنان تولید شده است و فروش آن‌ها، دوم طراحی بازی‌های حرکتی به منظور ایجاد سرگرمی برای زنان حاضر در جشن که می‌توان آن را به عنوان یک فعالیت ورزشی در فضای باز و منحصر به بانوان، در نظر گرفت.
پس از گزارش «گاردن پارتی» تمام شماره‌های روزنامه اخگر در بهار سال 1312 شمسی را به دنبال مطلبی در همین حال و هوا جست‌وجو کردم اما چیزی نیافتم. لذا به بهار 1313 نقل مکان کرده، تا در فصلی که اصفهان غرق در سبزینگی و طراوت است به جست‌وجوهایم ادامه دهم. در نیمه‌های اردیبهشت 1313 خورشیدی، به عنوان جالبی برخوردم که در دو کلمه به همان موضوعی اشاره می‌کرد که من به دنبالش بودم. ابتدا عنوان و مطلب ذیل آن را می‌خوانیم و سپس به مفاد آن می‌پردازیم:

جشن ورزش

«در روز چهارشنبه، 19 اردیبهشت، برحسب دعوتی که از طرف کلوپ فرهنگ از حضرت حکمران معظم و رئیس محترم معارف و رئیس محترم بلدیه و آقای یاورعلوی و دولت‌آبادی و عده‌ای از محترمین شده بود، مدعوین محترم ساعت پنج بعدازظهر در میدان فوتبال ستی فاطمه واقع در دروازه طهران حضور به هم رسانیدند و مسابقه فوتبال بین کلوپ فرهنگ و کلوپ اصفهان شروع و پس از قریب یک ساعت امتداد بازی از طرفین، هر یک، یک گل زدند.
در این موقع حکمران معظم برای تشویق این دو دسته فوتبالیست که قریب سه سال است در اصفهان مرتبا مشغول ورزش و مسابقه و ترویج ورزش هستند، نطق جامعی در تاریخ ورزش و لزوم و اهمیت آن برای جوانان ایران و نصایح مبسوطی به عده بازی‌کنندگان ایراد فرموده و آن‌ها را مورد تحسین و تمجید و تشویق قرار داده و به هر کلوپی یک دانه گلدان نقره انعام مرحمت نمودند و نسبت به تقاضاهای کلوپ فرهنگ که برای اصلاح زمین فوتبال از مقام محترم حکمران معظم شده بود، وعده فرمودند که دستور انجام خواهند داد و مجلس خاتمه یافت. بدیهی است با تشویقاتی که از ورزش به عمل می‌آید، سایرین نیز به اهمیت آن در دنیای امروز پی برده و حس ورزش مخصوصاً در جوانان اصفهان بیدار و بیش از پیش بذل مجاهدت خواهند نمود» (اخگر 942، 24 اردیبهشت 1313).
اگرچه عنوان مطلب هیجان من را برانگیخت که شاید پس از گذشت یک سال از رویداد گاردن پارتی در اصفهان و ترجمه مقاله «زنان شرق …» در اخگر، حالا جشن ورزش برای زنان برگزار شده باشد، اما طبق معمول جشن ورزش متعلق به مردان بود.
 یک مسابقه فوتبال مابین دو باشگاه ورزشی مردانه در اصفهان به نام‌های کلوپ فرهنگ و کلوپ اصفهان، در حضور مدعوین محترمی که نویسنده اخگر چندین بار به محترم بودن آنان اشاره می‌کند، برگزار شده و از طرف حکمران اصفهان جوایزی به آن‌ها اهدا شده است. اگر کلاهمان را قاضی کنیم و نگاهی به تاریخ اجتماعی و فرهنگی پرفراز و نشیب کشورمان بیندازیم، حتما این انتظار بالایی خواهد بود که چنین مسابقه ورزشی مابین دو تیم زنان و با حضور همین مدعوین محترم، درحدود صد سال پیش برگزار شده باشد. اما اگر باز هم کلاهمان را قاضی کنیم و نگاهی به وضعیت امروز ورزش زنان در کشور، 88 سال پس از آن رویداد گاردن پارتی، بیندازیم بسیار سؤال برانگیز خواهد بود که چرا هنوز امکان برگزاری یک «جشن ورزش» برای بانوان به همان شیوه‌ای که در سال 1313 خورشیدی برای مردان برگزار شده است، در سال 1400 وجود ندارد؟!
 اکثر رویدادهای ورزشی متعلق به بانوان در فضاهای سربسته و سکوت خبری برگزار می‌شود و معمولا با کمبود بودجه و توجهات لازم، مواجه است. اگرچه با همین امکانات محدود هم، برای مثال، زنان فوتبالیست کشورمان در همین سال‌های اخیر، افتخارها آفریدند. باشد که در قرن جدید، همان‌گونه که از 1300 به 1400 قدم نهاده‌ایم، به رویدادهای خوب و نویدبخش و پیش برنده در حوزه زنان نیز، قدم گذاریم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهرا علوی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط