حمایت مدیریت شهری از سرمایه‌گذاران درمان

آبان‌ماه و در اوج پیک سوم کرونا استاندار اصفهان در ویدئو کنفرانس با وزیر بهداشت اعلام کرد که «اصفهان استانی برخوردار نیست؛ به‌نوعی که ما اکنون تخت بیمارستانی، دستگاه ونتیلاتور و سی‌تی‌اسکن کم داریم و با کمبود پرسنل و کادر درمانی نیز روبه‌رو شده‌ایم.» در هیچ نقطه از جهان برای همه افراد جامعه تخت بستری وجود ندارد و به‌طورحتم در صورت مواجهه با یک همه‌گیری حاد، کمبودها خود را نشان می‌دهد؛ اما باید پذیرفت که در کشورهای توسعه‌یافته سرانه‌های درمانی و بستری وجود دارد که این سرانه‌ها و استانداردها رعایت می‌شود. در استان اصفهان برای حفظ شرایط عادی و استاندارد شش‌هزار تخت بیمارستانی کم است!

تاریخ انتشار: 09:16 - چهارشنبه 1400/03/5
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

 دولت قادر به ساخت بیمارستان جدید نیست؛ به‌طوری‌که پس از انقلاب هیچ بیمارستان دولتی در اصفهان ساخته نشده و بخش خصوصی و خیریه‌ها آستین بالا زده و چند بیمارستان و کلینیک را به بهره‌برداری رسانده‌اند. در شرایطی که کرونا کمبودهای بهــداشتی و سلامت شهر را بیش‌ازپیش به رخ می‌کشد، شورای شهر اصفهان مصوبه معافیت پرداخت عوارض ساخت برای بیمارستان‌ها توسط بخش خصوصی دارای حداقل 96 تخت را مصوب کرد تا پس از حمایت از صنعت گردشگری و ساخت هتل در شهر اصفهان حالا برای تکمیل زیرساخت‌های بهداشتی شهر از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حوزه درمان هم حمایت کند.

نگرانی علوم پزشکی

رئــیــس دانــشــگاه عــلـوم‌پــزشــکــی اصفهان نگرانی خود را از وضعیت زیــرساخــت‌هــای درمــانــی استان، ایــن‌گـونــه ابراز می‌کند: «تـعــداد قابل‌قبول تخت به ازای جمعیت در کشورهای مختلف متفاوت است. در کشور ما سرانه‌ای که به‌عنوان چشم‌انداز 1404 در نظر گرفته‌شده 2.5 تخت به ازای هر 1000 نفر جمعیت است. در استان اصفهان 4.5 میلیون نفر در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان زندگی می‌کنند. با این جمعیت و این سرانه در چشم‌انداز 1404 ما باید حدود 12 هزار تخت بیمارستانی داشته باشیم؛  بنابراین در حال حاضر شش‌هزار تخت بیمارستانی در استان اصفهان کم داریم.» چنگیز تأکید می‌کند:  « سرانه تخت به جمعیت استان اصفهان از متوسط کشوری هم پایین‌تر است. این کمبودها پشت نوبت ماندن بیماران و نیز محرومیت بیمارانی را که احتیاج به بستری‌شدن دارند، درپی دارد؛ بنابـراین کمبود تخت کیفیت خدمات را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» او که نماینده دولت در حوزه بهداشت و درمان است و می‌داند دولت توان ساخت یا افزایش سرانه تخت بیمارستانی در استان را ندارد، ایجاد تخت جدید را متوجه بخش خصوصی و خیریه می‌داند و می‌گوید: «قسمتی از اقدامات ایجاد تخت‌های بیمارستانی بر عهده بخش‌های خصوصی و خیریه است.»
سهم بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان در استان اصفهان 37درصد است و او تأکید می‌کند که سهم بخش خصوصی باید به 50درصد برسد؛ چون افزایشی که در بخش خصوصی و خیریه انجام می‌شود، باید بیش از بخش دولتی باشد.
چنگیز اما از تسهیلات و حمایت‌های دولت برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم سخن می‌گوید، حمایت‌هایی که اگر بود و جذاب بود، ظرف 40 سال باید کمبودهای استان را برطرف می‌کرد. او دلیل این کمبودها را این‌گونه توضیح می‌دهد: «شاید بخش خصوصی استان اصفهان تسهیلات کافی نداشته است  که سهم کمی را به خود اختصاص دهد یا جذابیت کافی ندیده که باید این جذابیت و تسهیلات را دانشگاه علوم پزشکی ایجاد کند.»

کمبود تخت بیمارستانی در شرایط بحرانی پس‌لرزه‌هایی به‌دنبال دارد

 که پشت نوبت ماندن بیماران با وضعیت حاد فقط بخشی از آن است. در زمان پیک‌های کرونایی برای افزایش ظرفیت بستری، سایر امور درمان، جراحی‌ها و… لغو شده و تخت سایر بخش‌ها به بیماران کرونایی اختصاص می‌یابد. در این زمان، روند معمول درمان در اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها به حالت تعلیق درمی‌آید که به‌طور حتم مشکلاتی را برای سایر بیماران مانند تصادفی‌ها، بیماران قلبی، دیابتی و… ایجاد می‌کند؛ ضمن اینکه ارجاع سایر بیماران کرونایی به بستری و درمان در منزل باعث افزایش همه‌گیری این بیماری می‌شود.

حمایت مدیریت شهر

شهر اصفهان 33 بیمارستان دارد که شامل 21 بیمارستان دولتی و 10 بیمارستان خصوصی و دو بیمارستان ارتش است. هیچ بیمارستان دولتی بعد از انقلاب در اصفهان ساخته نشده و هر اقدامی انجام‌شده برای توسعه یا بازسازی بیمارستان‌های فرسوده و قدیمی بوده است.
جدیدترین بیمارستان دولتی در اصفــهــان الــــزهــراست که ســال ۱۳۵۲ تأسیس شد. بیمارستان‌های با قدمت بیشتر هم در شهر وجود دارند که باوجود فرسودگی ناگزیر از ارائه خدمت به بیماران هستند. از آنجایی ‌که اصفهان مرجع خدمت‌رسانی به بیماران سایر استان‌ها در مرکز کشور نیز هست باید بیمارستان‌های مرجع و جدید جایگزین بیمارستان‌های میراثی با قدمت بیش از ۷۰ سال شود.
چین هم‌زمان با شیوع کرونا بیمارستان 1000 تختخوابی را ظرف چند روز ساخت؛ اینجا اما چنین چیزی امکان ندارد و درنهایت برای پوشش بیماران حاد، بیمارستان صــحــــرایــی ایــــجــاد مــی‌شــود. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم توان گذر از هفت‌خوان رستم را ندارند.
حالا در میان همه نشدها، نبودها، سختی‌ها و دست‌اندازها مدیریت شهری برای حمایت از سرمایه‌گذاران ساخت بیمارستان 96 تختخوابی و بیشتر، از سهم خود صرف‌نظر کرده است.
طبق مصوبه این هفته شورای اســلامــی شــهــر اصــفهــان، اگر بخش خصوصی برای ساخت بیمارستان بیش از ۹۶ تختخوابی و استاندارد اقدام کند، از عوارضی که باید به مدیریت شهری پرداخت کند، معاف خواهد شد.
با این مصوبه اگر بیمارستانی ایجاد شود، سازنده از پرداخت سهم شهرداری معاف می‌شود. شورای شهر هم برای حمایت از سرمایه‌گذاران و تشویق آن‌ها با تصویب این لایحه موافقت کرد. طبق این مصوبه، عوارض ارزش‌افزوده تراکم و تغییر کاربری برای احداث بیمارستان با ضریب صفر محاسبه می‌شود. این معافیت برای خیریه‌ها و بخش خصوصی است و متقاضی متعهد به شروع عملیات ساختمانی ظرف یک سال از صدور پروانه و بهره‌برداری از آن حداکثر پنج سال پس از صدور پروانه می‌شود.
به گفته عباسعلی جوادی، رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت، امروز برای جمعیت فعلی شهر اصفهان دوهزار تخت بیمارستانی کمبود وجود دارد. در شرایط عادی اگر تخت بیمارستانی خالی است، به دلیل مشکلات مالی بیماران یا ترس آن‌ها از بستری است. دولت نمی‌تواند با پرداخت بودجه بیمارستان دولتی بسازد؛ به همین دلیل بخش خصوصی باید کمبودها را رفع کند.
به گفته او، در استان فارس و مشهد بخش خصوصی و خیریه‌ها اقدامات خوبی در حوزه درمان انجام داده‌اند؛
ولی در اصفهان فقط دو بیمارستان خانواده و میلاد توسط بخش خصوصی پس از انقلاب ساخته شد.
جوادی می‌گوید: «ایجاد هر تخت در بیمارستان‌های جدید پنج‌میلیارد تومان هزینه دارد و مصوبه شورای شهر کمتر از نیم‌درصد این هزینه را پوشش می‌دهد؛ ولی ما برای تشویق سرمایه‌گذاران این لایحه را مصوب کردیم. این مصوبه به مدت پنج سال اجرا می‌شود و شورای بعدی اگر موافق بود، آن را تمدید می‌کند.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلی زواره‌ای

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط