قحطی برق، قطعی مرگ!

همشهری در 5 تیر از ادعای سه شاهد عینی فوت بیماران کرونایی به دلیل قطعی برق در بیمارستان بوعلی زاهدان نوشت؛ اما مسئولان بیمارستان علت مرگ آنان را مشکلات جسمی عنوان کردند، نه قطعی برق دستگاه‌های اکسیژن‌ساز! پیش از آن ویدئوهایی درباره مرگ بیماران کرونایی در بیمارستان‌های کشور به دلیل قطعی برق منتشر شده بود و محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یوی بیمارستان مسیح دانشوری آن‌ها را تأیید کرده بود؛ ولی رئیس‌جمهور آن‌ها را «دروغ محض!» خواند. معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان نیز در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا تأکید کرد: «بلافاصله پس از قطع برق، ژنراتورها به کار می‌افتند و تأخیری در اکسیژن‌رسانی به وجود نمی‌آید؛ بنابراین تاکنون در بیمارستان‌ها فوتی نداشته‌ایم.»

تاریخ انتشار: 10:06 - چهارشنبه 1400/05/6
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

 یک منبع آگاه در اداره برق استان اما می‌گوید: «دیزل ژنراتورهایی که بیشتر بیمارستان‌های اصفهان به آن مجهزند، تنها پس از یک تا دو دقیقه برق را وارد مدار می‌کنند.» و این یعنی بیمارانی که باید در دم احیا شده باشند، احتمالا فوت کرده‌اند!»
نعمت احمدی، حقوق‌دان، در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا، ضمن بررسی جنبه‌های حقوقی و کیفری این مسئله، گفت: «براساس قاعده حقوقی تسبیب، مرگ بر اثر قطعی برق در بیمارستان‌ها قتل شبه‌عمد بوده و مسئولیت آن بر عهده وزارت نیرو و بیمارستان‌هایی است که استانداردهای لازم را نداشته‌اند.»
معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در حالی از آمادگی بیمارستان‌های استان در مصاف با بی‌برقی با اصفهان‌زیبا گفت‌وگو کرد که نزدیک به بیست روز پیش، رئیس بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر (یکی از بیمارستان‌های حساس اصفهان که به دلیل حجم بالای مراجعات اورژانسی باید کاملا مجهز باشد) در گفت‌وگو با ایرنا، از نگهداری جان بیماران «با چنگ و دندان» سخن گفته و اظهار کرده بود: «بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر روز یکشنبه این هفته (۱۳ تیر) با قطع مکرر برق مواجه و همین امر سبب از کار افتادن چهار دستگاه تنفس مصنوعی و دستگاه رادیولوژی (تصویربرداری) این مرکز شد.» او با بیان اینکه وقتی برق قطع می‌شود، چند ثانیه طول می‌کشد تا تجهیزات بیمارستان به برق اضطراری متصل شود، ادامه داده بود: «قطع مکرر برق سبب از کارافتادن دستگاه‌ها و به خطر افتادن جان بیماران می‌شود، به همین خاطر، ناچار به استفاده از دستگاه تنفسی دستی (آمبوبگ) شدیم و دستگاه رادیولوژی نیز نیاز به تعمیرات اساسی دارد. در چند روز گذشته به هنگام قطع برق با سختی و زحمت بسیار و به عبارتی “با چنگ و دندان” تلاش کردیم تا هیچ آسیبی به جان بیماران نرسد!»

سی ثانیه یا دو دقیقه؟ مرحوم مرده است!

این در حالی است که بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، از دو فیدره کردن برق بیشتر بیمارستان‌ها و مجهز بودن آن‌ها به ژنراتور گفت و تأکید کرد که «از 38 بیمارستان استان، تعداد 8 یا 9 بیمارستان به برق دوفیدره، ژنراتور و برق یوپی‌اس مجهز هستند» و این یعنی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، یک پـنـجـم بـیمارستان‌های اصفهان به ایــن امـکـانـات مـجـهـز هستند! ژنراتورهایی که از سویی بنابه اذعان حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، در گفت‌وگو با آنا: «در بیمارستان‌های عظیم، بیشتر از چند ساعت کار نمی‌کنند، فرسوده و گران‌قیمت هستند و در برخی از بیمارستان‌ها به دلیل اینکه سال‌ها مورداستفاده قرار نمی‌گرفته‌اند، نیاز به تعمیرات سنگین دارند».
از سوی دیگر، به گفته منبع آگاه اداره برق استان: «بیمارستان‌های اصفهان باید مجهز به سیستم چنج آور که دارای حساسیت ششصد میلی‌ثانیه هستند یا به تعبیری در یک ششم ثانیه برق را وارد مدار می‌کنند باشند؛ اما به دلیل هزینه‌های بالای خرید انشعاب، نصب، راه‌اندازی و نگهداری هفتگی از آن‌ها، خریداری نشده و استفاده نمی‌شوند!» این منبع آگاه همچنین گفت: «اغلب بیمارستان‌های اصفهان مجهز به ژنراتورهای دیزلی هستند.» ژنراتورهایی که «باید به طور مرتب توسط نیروی متخصص سرویس شوند و بنا به نوع تنظیمات آن‌ها، یک تا دو دقیقه طول می‌کشد تا بتوانند برق را وارد مدار کنند. از سویی نیز سیستم یوپی‌اس، صرفا باتری‌های ذخیره برق هستند که برای سرورهای بزرگ سیستم‌های کامپیوتری به کار می‌روند و به دردِ مراکز پرمصرف نمی‌خورند.»
معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان اما منکر یکی دو دقیقه زمانی است که برق به وسیله ژنراتورها در مدار قرار می‌گیرد و بر سی ثانیه بودن این زمان تأکید داشته و می‌گوید: «یوپی‌اس‌ها آنلاین هستند و هیچ فاصله زمانی بین قطعی برق و اتصال مجدد آن به یوپی‌اس و ژنراتورها اتفاق نمی‌افتد؛ بنابراین مشکلی برای ونتیلاتورها ایجاد نمی‌شود.» ادعایی که بنا به نظر منبع آگاه ما در اداره برق، و حتی بنا به نظر مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور نمی‌تواند درست باشد؛ زیرا او پیش‌ازاین تأیید کرده بود که «احتمال مرگ بیماران بخش ویژه بر اثر قطع برق “بالا” است»!

علت مرگ، فوت محرمانه!

تمام این روند در حالی اتفاق افتاده است که پیش‌ازاین، ویدئوی جنجالی و مصاحبه‌ای از محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یوی بیمارستان مسیح دانشوری در انتقاد از شیوه مدیریت کرونا و مصائب آن منتشر شده بود. هاشمیان درباره انتشار ویدئوهای درزکرده از بیمارستان‌های کشور گفته بود: «این بار فیلم این صحنه منتشر شده است؛ اما ما با چنین صحنه‌هایی بارها مواجه شده‌ایم. اکسیژن که قطع می‌شود بعضی از ونتیلاتورها دچار اختلال عملکرد می‌شوند، به ویژه ونتیلاتورهای توربینی که کاملا از کار می‌افتند.»
او تأکید کرده بود که «رفت‌وآمد اکسیژن اثر بسیار بدی بر بیمار دارد. وقتی که چنین اتفاقی می‌افتد، تا کادر درمان بتوانند اکسیژن را تکمیل کنند مشاهده شده که بیماران مبتلا به کووید جان می‌سپارند. بارها گفته‌ام؛ اما متأسفانه وزارت بهداشت جزئیات مرگ بیماران کووید۱۹ را منتشر نمی‌کند.»
این فوق‌تخصص آی‌سی‌یو درباره اینکه چند درصد بیماران مبتلا به کرونا در ایران در حد فاصل قطع برق و اتصال دوباره به برق اضطراری دچار افت اکسیژن حیاتی شده و جان خود را از دست داده‌اند نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته بود: «نمی‌دانیم. وزارت بهداشت به صورت دقیق علت مرگ بیماران کووید را اعلام نکرده است. این جزو اسرار طبقه‌بندی‌شده وزارت بهداشت است که تحت هیچ شرایطی اعلام نمی‌شود!»

قاعده تسبیب: قتل شبه‌عمد با قطعی برق!

نعمت احمدی، حقوق‌دان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با اصفهان‌زیبا با اشاره به رخ‌دادن فجایعی نظیر آتش‌سوزی پلاسکو و انفجار کلینیک سینا اطهر که ده ها انسان بی‌گناه در آن‌ها جان باختند و خونشان پایمال شد، از وجود «قاعده تسبیب» و «قانون مسئولیت مدنی» برای احقاق حقوق مردم زیان‌دیده سخن می‌گوید. قاعده تسبیب به استناد جلد 37 جواهر الکلام: «اصطلاحی در فقه و حقوق می‌باشد. تسبیب در مقابل مباشرت (انجام دادن بی‌واسطه کاری) اصطلاحی در فقه و از مصادیق اتلاف است. در تسبیب بر خلاف مباشرت، اتلاف با واسطه و به طور غیرمستقیم و با فراهم‌کردن مقدمات آن صورت می‌گیرد ـ مانند کندن چاه در راه، افروختن آتش و سرایت‌دادن آن به ملک همسایه، شهادت‌دادن دروغین علیه کسی و… که موجب تلف شدن مال یا جان کسی یا وارد آمدن خسارت بر آن گردد». بر اساس این قاعده، این حقوق‌دان معتقد است: «هر گونه حادثه‌ای که در بیمارستان‌ها به دلیل قطع ناگهانی برق، منجر به فوت یا آسیب به بیماران می‌شود، برای مسببان از دو وجه حقوقی و کیفری، مسئولیت ایجاد می‌کند.»
احمدی ادامه می‌دهد: «مسئولیت حقوقی از باب تأمین خسارت بر عهده کسی است که از باب قاعده تسبیب، سبب این خسران شده و از باب کیفری نیز باعث و بانی واقعه‌ای کیفری شده؛ بنابراین مسئولیت متوجه مسئول مربوط است.» این استاد حقوق، با اشاره به تعهدات وزارت نیرو و بیمه اجتماعی که سابق بر این بر قبوضِ کاغذی نقش داشت و مبالغی تحت عنوان آبونه، ارزش‌افزوده، بیمه حوادث و… را بر ارزشِ انرژی مصرف‌شده یا حق بیمه می‌افزود، هرگونه تقصیر را متوجه: «وزارت نیرو و بیمارستان‌هایی که به هر دلیلی، بدون توجه به استانداردهای لازم پروانه بهره‌برداری گرفته و در حال فعالیت هستند» دانسته و معتقد است که «هم وزارت نیرو و هم بیمارستانی که برق اضطراری ندارد، در این زمینه مسئول هستند و مـقـررات مـهـمـــی دراین‌باره در قانون شهرداری و قوانین مربوط دیگر وجود دارد. بر این اساس، وقتی ساختمانی استانداردهای لازم را نداشته باشد، باید به مالک یا مسئول آن تذکر داده شود. در صورت بی‌توجهی، شهرداری موظف است آنجا را تعطیل کند.» او نتیجه می‌گیرد که «مرگ بیماران کرونایی، به شرطی که ناشی از قطع برق بوده باشد، قتل غیر عمد محسوب شده و در صورت شکایت افراد متضرر، قابل‌پیگیری است. متخلفان نیز باید دیه دهند و اگر قصورشان به میزانی باشد که جنبه کیفری داشته باشد، بازداشت می‌شوند و انفصال‌ازخدمت هم در انتظارشان خواهد بود.» به گفته این وکیل دادگستری، «اگر مردم زیان‌دیده به وظایف و حق‌وحقوق قانونی خودشان اشراف داشته باشند، فورا باید از طریق شکایت بردن به دادگاه تخلفات پزشکی، با ارائه پرونده پزشکی فرد فوت‌شده، به شرطی که علت مرگ نوسان برق عنوان شده باشد، می‌توانند شکایتشان را پیگیری کنند.» او همچنین معتقد است که «شاکی باید از وزارت نیرو شکایت کند؛ زیرا وقتی شما آبونه می‌پردازید، یعنی علاوه بر بهای انرژی مصرفی که پرداخته‌اید، سهمی از پول شما صرف حفظ و حراست و نگهداری می‌شود، به همین خاطر اگر تنها دونفر به محکمه‌ای شکایت برده بودند، شکایتشان قابل‌پیگیری بود؛ اما تا آنجا که من می‌دانم، نه‌تنها تاکنون شکایتی صورت نگرفته، بلکه رئیس‌جمهور با لب خندان بر صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود و می‌گوید بیمارستان‌ها باید برق اضطراری داشته باشند! چرا صورت‌مسئله را پاک می‌کنید آقا؟! شما به همان تعهداتی که دارید عمل کنید!»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عادل امیری

برچسب‌های خبر