خوردنی‌های مفید تابستانه

افزایش دمای هوا در تابستان باعث تعریق بیشتر بدن می‌شود و هر چند تعریق برای بدن مفید است اما در صورت زیاد‌بودن می‌تواند باعث کم‌آبی بدن، کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها و اختلالات پوستی شود. در این صورت کارشناسان تغذیه، استفاده از مواد غذایی مفید و مطابق با خواست بدن را توصیه می‌کنند. مثلا دکتر پروانه صانعی، متخصص تغذیه ‌به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کند.

تاریخ انتشار: 09:55 - شنبه 1400/05/9
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

هندوانه

این میوه با دارا بودن مقدار زیادی آب و املاح همان چیزی است که در تابستان به آن نیاز دارید. مقدار بالای آب موجود در هندوانه شما را خنک نگه می‌دارد و آب بدنتان را تأمین می‌کند. ضمنا آب موجود در هندوانه می‌تواند باعث سیری شده و از پرخوری پیشگیری کند.
همچنین هندوانه دارای لیکوپن است که می‌تواند پوست را از آسیب‌های ناشی از پرتو نور خورشید حفظ کند.

طالبی

طالبی و گرمک نیز مانند هندوانه می‌تواند تأمین‌کننده آب بدن و خنک‌کننده باشد. در ضمن آنکه مدر است و مصرف آن برای خانم‌ها که در مقایسه با آقایان تغییرات هورمونی بیشتری را در بدن خود تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود.

هلو و شلیل

این میوه‌ها جزو میوه‌های آبدار محسوب می‌شوند که می‌توانند برای این فصل مناسب باشد. علاوه بر این، منبع خوبی برای تأمین فیبر مورد نیاز بدن است.

سیب و…

سیب، گلابی و انجیر فیبر بالایی دارند و مواد مغذی موجود در آن‌ها برای پوست خیلی مفید هستند.
تمشک نیز منبع خوبی برای تأمین فیبر است. به‌طوری‌که هر فنجان تمشک دارای ۸ گرم فیبر است.

چای سبز

اگر برای تأمین آب بدنتان به دنبال نوشیدنی غیر از آب هستید، چای سبز گزینه خوبی برایتان خواهد بود. زمانی که هوای بیرون خیلی گرم است، چای سبز می‌تواند کمکی برای شما باشد.

کدوسبز

کدو سبز نیز از مواد غذایی مناسب برای تابستان است. همچنین داری فیبر و پکتین است که در پایین آوردن سطح کلسترول خون و نیز حفظ و ارتقای سلامت قلب بسیار مفید است.

کرفس و رازیانه

معمولا در این فصل برخی از شما در حال گشت‌و‌گذار و تفریح هستید و ممکن است با مواد غذایی که صرف می‌کنید دچار نفخ معده شوید.
در این صورت باید بدانید کرفس و رازیانه مُدِر هستند؛ مصرف آن‌ها بدون ایجاد کم‌آبی در بدنتان، آب اضافی را از بدن خارج می‌کند.
ترکیبات موجود در این سبزیجات کلیه را تحریک و با خروج مایعات اضافی بدن، از نفخ معده نیز پیشگیری می‌کند.

توت فرنگی و زغال اخته

در تابستان و با افزایش تابش نور خـــورشـــید، اهــمـــیــت مـــواد غـــذایی تقویت‌کننده پوست بیشتر احساس می‌شود.
این میوه‌ها و بسیاری از میوه‌های دیگر که سرشار از فلاونوئیدها هستند، می‌توانند جریان خون را به سمت پوست افزایش داده و حساسیت آن را به نور کاهش دهند و ظاهر، ساختار و بافت بهتری برای پوست ایجاد کنند. همچنین نقش مهمی در مبارزه با انواع بیماری‌ها دارند.
دیگر مواد غذایی سرشار از فلاونوئید که برای بهبود عملکرد پوست مناسب هستند، شامل مرکبات، موز، کلم‌بروکلی، گردو، پسته، بادام زمینی، شوید و آویشن هستند.

 سبزیجات تازه

بهتر است سبزیجات پخته شده را کمتر مصرف کنید و به مصرف سبزیجات تازه بیشتر روی بیاورید.
در این بین بهتر است که بدانید اسفناج و کلم پیچ در تابستان به کمکتان می‌آیند تا پوستتان را سالم نگه دارید. کاروتنوئید موجود در پرتقال و سبزیجات دارای برگ سبز تیره نیز در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می‌شود و از پوست در مقابل آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند.
اینــگونه سبزیجات و میوه‌ها، حساسیت پوستتان را در مقابل پرتوهای فرابنفش خورشید کاهش می‌دهد و از پوسته‌پوسته شدن و خشکی پوست پیشگیری می‌کند.
علاوه بر این، مقاومت پوست را در مقابل پرتوهای مضر افزایش می‌دهد.
مواد غذایی با کاروتنوئید بالا عبارت‌اند از: هویج، طالبی، هندوانه، گوجه‌فرنگی، گریپ فروت، ماهی آزاد، شیر، تخم‌مرغ و فلفل قرمز.

ماست

مــاســت انتــخـــاب خـــوبــی برای تابستان است. این ماده غذایی هم می‌تواند به خنک‌سازی بدن کمک کند، هم با دارا بودن مقدار زیادی پروتئین می‌توانــد تا حدی گرسنگی‌تان را برطرف کند و مانع مصرف میان‌وعده‌های پرنمک و پرکالری شود.
بهترین انواع آن، ماست‌های کم چرب با پروتئین بالا هستند. همچنین مصرف ماست‌های پروبیوتیک مانند ماست کفیر می‌تواند باکتری‌های مفید دستگاه گوارشی‌تان را افزایش دهد و به عملکرد بهتر آن کمک کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر