آنچه در این چهار سال گذشت ( 26)

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، مجموعه عریض و طویلی  شامل  اداره‌کل نوسازی و تحول اداری (ستاد شهر هوشمند)، اداره‌کل سرمایه انسانی، اداره‌کل بودجه و آمار، مدیریت پژوهشی، مدیریت هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری، خلاقیت و فناوری‌های نوین (شهر خلاق، کارخانه نوآوری و رصدخانه شهری) و  سازمان فاوا شهرداری  است. هرکدام از این اداره‌ها چند زیرمجموعه دارند که فعال هستند و در این دوره مدیریت شهری اقدامات خوبی انجام داده‌اند. علیرضا صادقیان به‌عنوان سکان‌دار معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در ادامه گزارش از اقدامات و مجموعه‌های شهری در این دوره مدیریت شهری، مهم‌ترین فعالیت‌های این معاونت را شرح داد. تدوین برنامه «اصفهان 1405»، برگزاری سلسله‌نشست‌های تجربه شهر و برگزاری دوره‌های تعالی سازمانی در مناطق و سازمان‌های شهرداری از اهم اقداماتی است که در این مجموعه انجام شده است.

تاریخ انتشار: 08:24 - سه شنبه 1400/04/8
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

تــوســعــه ســرمــایــه انــســانــی یکی از موضوع‌های مهمی است که در این مجموعه بر آن تأکید شده است؛ بــه‌گونــه‌ای که معاون برنامه‌ریزی و تــوســعــه ســـرمـــایــه انسانی شهرداری اصفهان معتقد است: «نباید اجازه دهیم سرمایه‌های انسانی شهر به‌آسانی از دست بروند؛ باید از این سرمایه‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم.» به بیان علیرضا صادقیان «ارزشمندترین سرمایه هر سازمان، سرمایه انسانی آن است و هر سازمان در جامعه هدف خود به دنبال جذب بهترین سرمایه‌هاست.»
به اعتقاد او، «یک سازمان موفق می‌تواند از تجربیات افراد قبل به نحو مطلوب استفاده کند.» سرمایه اجــتــمــاعــی به‌عنوان شبکه‌ای از ارتباطات و اعتماد متقابل در هر سازمانی تأثیر زیادی بر تولید و خلق دانش دارد؛ چنانکه به بیان معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شــهــرداری اصفــهــان «رابطه سرمایه و دانش باید برای همیشه محفوظ بماند. در همین راستا سامانه “مدیریت دانش” راه‌اندازی و فعالیت‌های زیادی انجام شد که ثمره آن به بار نشسته است. در سامانه مدیریت دانش ۷۰۰ کتاب، هزار مقاله و حدود ۶۰۰ تجربه نشست‌های خصوصی و نیمه‌عمومی مدیران و کارشناسان سابق شهر بارگذاری شده و برای اندیشمندان قـــابـــل‌دستــرس است و ۴۰۰ طرح پژوهشی از شهرداری و یــک‌هــزارو۴۰۰ طرح پــژوهــشــی کلان‌شهرها نیز بارگذاری شده است.» صادقیان معتقد است: «مدیران و شهرداران سابق کلان‌شهر اصفهان بــخــش ارزشــمــنــد گنــجــیــنــه‌های شهرداری و مدیریت شهری اصفهان مــحســوب می‌شونــد.»

 معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی، مغز متفکر شهرداری است

معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، مجموعه‌ای است که اصلاح ساختار شهرداری را باید در دستور کار قرار دهد. در مجموعه اغلب کارهای پژوهشی و تحقیقی می‌تواند راهگشای مسائل شهری باشد. در این زمینه معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، اعتقاد دارد: «این مجموعه، مغز متفکر شهرداری اصفهان است. سه اتفاق مهم در این معاونت رخ داد که اصلاح بــنیـــادیـــن ساختار بودجه‌نویسی و بودجه‌ریزی شهرداری، تهیه، تنظیم و تصویب برنامه راهبردی 1405 و تعالی سازمانی ازجمله آن‌هاست.»
اگر مــدیــریــت، به درختی تشبیه شود که شاخه‌های گوناگونی مانند مدیریت صنعتی، مدیریت مالی و… دارد، یکی از شاخه‌های جدید این درخت، مدیریت شهری است. مدیریت شهری باید برای شهر برنامه‌ریزی کند، فعالیت‌های شهر را سازمان دهد، بر فعالیت‌های انجام‌شده نظارت کند، حتی برای انجام بهینه امور، انگیزه لازم را در سازمان مدیریت شهری؛ سایر نهادها؛ بخش خصوصی و شهروندان ایجاد کند. صادقیان معتقد است: «در راستای مدیریت واحد شهری در اصفهان، تصمیم‌های شورای اسلامی شهر بر اساس نظر همه اعضا گرفته می‌شود و اگر عضوی مخالفت کند، برنامه‌ای اجرا نخواهد شد.» به گفته او «اصفهان در آینده به سمت درآمد پایدار حرکت می‌کند. صادقیان تأکید دارد که «موضوع درآمد پایدار باید همچنان در شهرداری و در بین شهروندان جا بیفتد؛ چراکه برخی درباره این موضوع اطلاعات کافی ندارند.»
نتایج آخرین پژوهش نشان می‌دهد که در سال گذشته فعالان اقتصادی اســـتـــان اصفـــهـــان احساس رضایت چندانی به وضعیت سرمایه‌گذاری در این استان نداشتند و در این میان نقش مدیریت‌های شهری و استان با اعمال بعضی سیاست‌ها برای ارتقای محیط کسب‌وکار مهم قلمداد می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در این زمینه خاطرنشان کرد: «در حال حاضر شاهد دورشدن سرمایه‌گذاران از اصفهان هستیم و این اتفاق به دلیل سختگیری‌هایی است که در گذشته برای اجرای اقدامات انجام شده است.»

 برخی از تنگ‌نظری‌ها در کشور موجب شده مدیریت سخت شود

همواره اصفهان را شهر برخوردار قلمداد کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است این کلان‌شهر از برخی امکانات محروم بماند. معاون برنامه‌ریزی و تـــوســعــه ســرمـــایــه انسانی شهرداری اصفهان در این زمینه بیان کرد: «تنگ‌نظری‌هایی که در شهر و استان درباره اصفهان وجود دارد، یکی دیگر از موضوع‌هایی است که نگرانی‌هایی ایجاد کرده و موجب شده است مدیریت در شهر و استان اصفهان سخت شود؛ به همین دلیل اصفهان از داشتن برخی امکانات که می‌تواند در اختیارمان قرار گیرد، محروم است.»
کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود موضوع دیگری است که صادقیان از آن سخن گفت و ادامه داد: «اصفهان مستحق حقابه خود است؛ اما به دلیل برخی مسائل از حق خود محروم شده است. به اعتقاد من، تا زمانی که تنگ‌نظری‌ها درباره اصفهان وجود داشته باشد، مدیریت کردن این شهر نیز با سختی‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود.» یکی دیگر از موضوع‌ها، نقدهای مغرضانه‌ای است که برخی از افراد درباره سیستم شهرداری در این دوره مدیریت شهری بیان کردند. معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در این زمینه چنین گفت: «گاهی اوقات برخی از افراد منتقد شهرداری هستند و این مجموعه را نقد می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها در این دوره اقدامات لازم انجام‌نشده است؛ اما من معتقدم که اقدامات و کارها در شهر اصفهان به بهترین شکل انجام‌شده است. اگر این دوره مدیریت شهری را با دوره‌های گذشته مقایسه کنیم متوجه اقدامات خوب دوره پنجم مدیریت شهری خواهیم شد.»

 محقق‌نشدن بسیاری از اقدامات  گردشگری  بر اثر کرونا

گردشگری در اصفهان  این روزها حال خوشی ندارد و مسبب اصلی آن‌هم کروناست. صادقیان با بیان اینکه در این دوره تصمیم گرفتیم ایده‌هایی، به‌خصوص در بخش گردشگری، اجرا کنیم، بیان کرد: «اجرای این ایده‌ها سبب ایجاد و توسعه اشتغال می‌شد؛ اما شیوع بیماری کرونا باعث شد بسیاری از کارهای ما در این زمینه، محقق نشود.»  او اشاره‌ای هم داشت به مشکلات اصلی شهر اصفهان و در این‌باره اظهار کرد: «وضعیت آب و اشتغال جوانان معضل اصلی اصفهان است که ما در برنامه راهبردی 1405 به این معضل‌ها حساسیت نشان دادیم و برنامه‌هایی را برای رفع آن مطرح کردیم.» او گفت: «ایجاد اکوسیستم کارآفرینی و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها از موضوع‌های مهمی است که در این دوره به آن توجه شد.»

 شهرداری در این دوره اقدامات ماندگاری انجام داد

صادقیان معتقد است: «شهرداری در این دوره مدیریت شهری برای خدمت‌رسانی متفاوت عمل کرد و اقدامات ماندگاری انجام داد.» او گفت: «امنیت شغلی و استخدام کارکنان شهرداری موضوع دیگری است که مدنظر ما بوده، اما در توان شهرداری نبوده است. متأسفانه در این زمینه زیاد موفق نبودیم. بسیاری از وظایفی که باید در اختیار مدیریت شهری باشد به سازمان‌های فرادستی واگذارشده است. گاهی اوقات شاهد فشارهایی از سوی نهادهای نظارتی بر عملکردها بودیم که این فشارها کار را برای ما سخت کرده بود.» معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، تدوین برنامه «اصفهان 1405» با محورهای مهمی همچون گردشگری، بهره‌وری از سرمایه‌های سازمانی شامل سرمایه‌های  انسانی، اطلاعاتی و مالی و همچنین رفع معضل آلودگی‌های محیطی، به‌ویژه آلودگی هوا، را از مهم‌ترین اقدامات این مجموعه قلمداد کرد و ادامه داد: «تصویب و ابلاغ برنامه راهبردی 1405 که زحمت زیادی برای تدوین آن صرف شد، یکی از اقدامات خوب این دوره بود. بسیاری از افراد حاضر در شهرداری و خارج از آن برای تدوین این برنامه تلاش کردند که امیدوارم این برنامه، عملیاتی و محقق شود.»
اجرای برنامه تعالی سازمانی از موضوع‌های دیگری است که صادقیان به آن اشاره و تصریح کرد: «نتایج حاصل از ارزیابی سالانه، نشان داد که این اقدام در شهرداری و سازمان‌های وابسته نهادینه‌شده و این رویداد برای ما بسیار شیرین بود.» او با اشاره به اینکه تجمیع قراردادهای شرکتی، یکی دیگر از اقدامات خوب این دوره مدیریت شهری بوده است، خاطرنشان کرد: «سال گذشته شاهد بهبود و افزایش حقوق کارکنان بودیم که این رخداد در شهرداری بسیار مؤثر بود.»

ایجاد خزانه‌داری متمرکز یکی از افتخارهای دوره پنجم بود

موضوع ایجاد خزانه‌داری متمرکز یکی از افتخارهای دوره پنجم بود که برای اولین‌بار در شهرداری اصفهان حاکم شد؛ زیرا قبل از این دوره، مناطق درآمد خود را داشتند و این درآمد جداگانه گاها در مناطقی که از توانایی مالی زیادی برخوردار بودند، در گاوصندوق‌ها باقی می‌ماند و برخی از مناطق در همان مقطع زمانی مجبور به کسب وام می‌شدند و بازپرداخت این وام‌ها ۶۰ درصد برای شهر هزینه داشت. در حال حاضر در شهرداری اصفهان خزانه‌داری متمرکز حاکم است و تمام درآمدهای مناطق در خزانه واریز و با مدیریت توزیع می‌شود. به گفته صادقیان «ایجاد واحد خزانه‌داری و حسابرسی کل شهرداری اصفهان، یکی از آرزوهای مدیریت شهری بود که در این دوره محقق شد و از اقدامات خوب و دل‌چسب این دوره بود.»

 انتصاب مدیران زن و به‌کارگیری نیروهای زبده و جوان

انتصاب مدیران زن در شهرداری و به‌کارگیری نیروهای زبده و جوان در این دوره مدیریت شهری آغاز شد. صادقیان در این زمینه گفت: «میانگین سن مدیران در این دوره شهرداری پایین‌تر از دوره‌های گذشته است. تعداد زنان در این دوره مدیریت شهری بیشتر از دوره قبل بود. مدیرکل تحول، مدیر هماهنگی سازمان‌ها و مناطق و رئیس تکریم ارباب‌رجوع در این مجموعه هم زن هستند. در مدیریت شهری نیز مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز، مدیر مالی و مدیر منطقه یک شهرداری زن است.»  او با اشاره به اینکه احداث کارخانه نوآوری در شهر اصفهان یکی از رویـــکردهـــای ایــن دوره مـــدیـــریـــت شهری بود، خاطرنشان کرد: «به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه در رابطه با این موضوع بسته می‌شود. مقرر شد دانشگاه، فضایی در اختیار ما قرار دهد تا مرکز نوآوری شهرداری را راه‌اندازی کنیم.»

 وظایف معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی

صادقیان در ادامه، وظایف معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی را تشریح کرد و افزود: «مطالعه و بررسی رویکردها و روش‌های نوین مدیریت به‌منظور به‌کارگیری و استقرار نظام‌ها و سبک‌های مدیریت برای انجام کارآمد وظایف و بهبود روش‌ها، تدوین ضوابط و استانداردهای شهری و جمع‌آوری شاخص‌ها و معیارهای شهری به‌منظور نیل به شهر ایده، بازنگری و به‌روز رسانی حدود اختیارات و تفویض مسئولیت‌ها و تعیین روابط میان کارکنان و واحدهای مختلف مجموعه تحت سرپرستی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درباره فعالیت‌های مرتبط با توجه به برنامه‌های بالادستی و سیاست‌های تعیین‌شده و نظارت بر تهیه و تدوین برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت با مشارکت واحدهای ذی‌ربط، برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات لازم به‌منظور اصلاح ساختار تشکیلاتی شهرداری و واحدهای تابعه و نظارت بر اصلاح ساختار، اقدامات لازم برای پویایی شهرداری و سازمان‌های وابسته و اصلاح فرایندهای موجود و برنامه‌ریزی برای برون‌سپاری امور تصدی‌گری، سیاست‌گذاری و نظارت بر انجام امور سیستم‌های مکانیزه در شهرداری و نظارت بر قراردادهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شهرداری، برنامه‌ریزی امور مربوط به سیستم‌های اطلاعاتی و تجزیه‌وتحلیل آمار و اطلاعات مرتبط با شهرداری، نظارت بر بررسی گردش کار واحدهای شهرداری و صدور دستورها برای بهبود سیستم و روش‌های موجود و ابلاغ بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم در این زمینه، برنامه‌ریزی برای تعالی سازمانی شهرداری جهت دستیابی به سرآمدی و ارتقای بهره‌وری در شهرداری، تهیه و نظارت مستمر بر اجرای بودجه، متمم بودجه و اصلاح بودجه سالیانه شهرداری و تطبیق با برنامه‌های مصوب و سیاست‌های شهرداری قبل از تقدیم به مراجع تصویب‌کننده، نظارت بر تدوین و شناسایی دوره‌های آموزشی موردنیاز مدیران و کارکنان شهرداری و نظارت بر اجرای آن در قالب برنامه‌های آموزشی، نظارت بر تدوین برنامه‌های پژوهشی و ارتباط با مراکز تحقیقاتی و ایجاد پایگاه اطلاعاتی مرتبط با برنامه‌ریزی‌های شهری و شهرداری، برنامه‌ریزی برای برقراری ارتباطات اصولی با سازمان‌های تخصصی بین‌المللی فعال درزمینه بهبود امور شهر، تخصیص و ابلاغ و کنترل اعتبارهای جاری و عمرانی با توجه به بودجه مصوب شهرداری، نظارت، کنترل و ارزیابی عملکرد همه واحدهای شهرداری بر اساس برنامه‌ها، تنظیم و بودجه ابلاغ‌شده و تخصیص پست‌های سازمانی به‌منظور جذب نیروی انسانی و شناسایی نقاط ضعف و قوت مجموعه‌ها و برنامه‌ریزی به‌منظور بهبود نقاط قوت و رفع نقاط ضعف، نظارت بر حسن انتظام و گردش امور سازمان‌های وابسته مربوطه ازلحاظ نیل به اهداف پیش‌بینی‌شده در اساسنامه آن‌ها، نظارت بر اجرای دقیق آئین‌نامه‌ها و قانون استخدام کشـــوری، آیـــیـــن‌نامـــه‌هــــا، مقررات‌ استخدامی، قانون کار و تأمین اجتماعی و نظایر آن، نظارت بر اجرای مقررات مربوط به بیمه و بازنشستگی و خدمات درمانی کارکنان، برنامه‌ریزی و نظارت درزمینه طرح‌های رفاهی بیمه و درمانی مانند کلینیک‌های ویژه، نظارت بر امور ارزشیابی کارکنان و رسیدگی به شکایت‌ها و اعتراض‌های آنان، نظارت بر همه امور مشارکت‌های مربوط به شهرداری و تدوین زمینه‌های الگوی مشارکت مردمی در امور شهر و شهرداری، نظارت بر استخراج،‌ مستندسازی، به‌روزرسانی و اشتراک‌گذاری اطلاعات منطبق با مدیریت دانش و ارائه مستندات به کمیته مستندسازی، نظارت بر پیشنهاد، تدوین و به‌روزرسانی فرایندهای تحت سرپرستی و همچنین تعریف و پایش شاخص‌های مرتبط با فرایندها از اهم وظایف این مجموعه است.»

آنچه در این چهار سال گذشت:

1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19، 20، 21 ، 22 ، 23 ، 24 و 25.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر