آنچه در این چهار سال گذشت (28)

خوراسگان پس از الحاق به اصفهان در سال 1392 به‌عنوان منطقه15 شهرداری اصفهان شناخـتــه شــد و از این حیث جوان‌ترین منطقه در بین مناطق 15گانه شهرداری اصفهان است. جمعیت این منطقه پس از آخرین سرشماری رسمی کشور بالغ بر 140 هزار نفر گزارش شده و مساحتی به وسعت 6896 هکتار دارد که از این میزان 141 هکتار آن بافت فرسوده است.

تاریخ انتشار: 09:21 - شنبه 1400/04/19
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
no image

مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان درباره اقـدامــات انـجـام‌شــده طی چهار سال گذشته در منطقه گفت: پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در پنج پل و چهار سطح ارتفاعی با توجه به قرارگرفتن این منطقه در ورودی شرق شهر اصفهان و اهمیت آن یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های بزرگ شهری و استانی است که با اجرای این طرح عظیم شاهد آثار مثبت بسیاری خواهیم بود که نه تنها در منطقه15 قابل لمس است، بلکه با کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و جلوگیری از گسترش افقی شهر و… بر کل شهر تأثیر می‌گذارد؛ چراکه قبل از اینکه پل‌های سردار سلیمانی راه‌اندازی شود با ورود ماشین‌های سنگین در ابتدای ورودی منطقه ترافیک و حوادث زیاد بود؛ اما با افتتاح این ابرپروژه این معضلات کم‌رنگ خواهد شد. این پروژه با هزینه 2170 میلیارد ریال در مدت 20 ماه ساخته شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت. مسعود قاسمی تصریح کرد: طرح بعدی که ادامه و در حقیقت در امتداد پل‌های سردار سلیمانی است، احداث 7/6 کیلومتر از حلقه حفاظتی (رینگ چهارم) است که آزادسازی‌های آن در سه فاز به طور قابل توجه و ویژه اجرا شده است. فاز اول کیلومتر 4 تا 7/6 حدفاصل میدان اندوان تا روستای بهاران، فاز دوم کیلومتر 400/2 تا 4 حدفاصل روستای بـهـاران تا مـحـلــه دهنو و فاز سوم از کیلومتر صفر تا 400/2 حدفاصل دهنو تا مجموعه پل‌های سردارسلیمانی را شامل می‌شود که فاز اول آن در حال انجام بوده و ان‌شاءالله در مرداد تحویل مردم عزیز می‌شود. او احداث ضلع غربی خیابان مقداد دوم حدفاصل میدان اندوان تا میدان سلمان به طول 5/3 کیلومتر را از دیگر اقدامات انجام‌شده برای رفاه حال شهروندان در این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: پس از سامان‌دهی و بازسازی ضلع شرقی این خیابان، احداث باند دوم آن با هزینه‌ای بالغ بر 110 میلیارد ریال در حال بهره‌برداری است.

 اصلاح هندسی گسترده در سطح منطقه

اصلاح هندسی گـستــرده در سطـح منطقه، اقدام مؤثر دیگری است که مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان به آن اشاره کرد و گفت: این پروژه از اهمیت زیادی برخوردار اســـت و سال‌هـای مـتـمـادی به دلیل بی‌توجهی به آن خطرآفرین شده بود که برخی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده است، عبارت‌اند از: سامان‌دهی ورودی خیابان محله گورت، جی شیر، میدان سلمان، خیابان طالقانی، میدان ارغوانیه و اصلاح هندسی و احداث پل تقاطع مالک اشتر- جی که با پایان‌یافتن این موارد شاهد تسهیل در عبورومرور و افزایش امنیت شهروندان بـــوده‌ایــــم. همچنین سـامان‌دهی خیابان رضوی حدفاصل میدان سلمان تا چهارراه گاز، سامان‌دهی بلوار سروستان در ارغوانیه، پـیـاده‌روسازی خیابان جی غربی، اصلاح و روکش آسفالت درزهای انبساطی و تزریق سیمان برای اصلاح کوله‌های تقاطع میدان ارغوانیه، زیرسازی و روکش آسفالت، احداث سایت‌های اسباب‌بازی و حرکت درمانی، مناسب‌سازی ورودی ایستگاه‌های BRT برای عبور و مرور افراد دارای معلولیت و عابران پیاده از دیگر اقداماتی بوده که برای امنیت بیشتر و آسودگی خاطر شهروندان انجام شده است.

 عدم برون‌سپاری پروانه ساخت یکی از معضلات منطقه است

قاسمی ادامه داد: عدم برون‌سپاری پروانه ساخت از جمله معضلاتی بود که به دلیل تفاوت کدهای نوسازی این منطقه با مناطق دیگر به وجود آمده بود که به همت کارکنان مربوط به‌روز شد. این برون‌سپاری برای سهولت و دسترسی سریع شهروندان به مباحث دولت الکترونیک به زودی انجام خواهد شد. او اظهار کرد: در سال 1385، 11 روستا به شهرداری خوراسگان الحاق شد؛ اما از مزایای بافت فرسوده بهره‌ای نمی‌بردند که با پیگیری‌های مستمر این روستاها جزء بافت فرسوده قرار گرفتند و به خوراسگان ملحق شدند و جزء محله‌های الحاقی منطقه15 هستند. اکنون این روستاهــا برای ســـاخــت‌وســـاز و همچنین کــاهـــش هزینه‌های اخذ پروانه ساخت مشکلی ندارند و خوشبختانه با دخیل‌کردن مردم و معتمدان در برنامه‌ریزی برای این محله‌ها، در طول این چهار سال تعداد پروانه‌های صادرشده افزایش چشمگیری داشته است.

تعیین‌تکلیف کاربری طرح گستره ویژه غرب ارغوانیه

مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان با بیان اینکه بافت فرسوده در این منطقه زیاد است، گفت: سامان‌دهی خط بدنه معابر اصلی سطح منطقه مانند خیابان جی، الله‌اکبر و مسجد علی انجام شده و طرح گستره ویژه خیابان الله‌اکبر نیز تعیین‌تکلیف شده است. قاسمی اظهار کرد: کاربری طرح گستره ویژه غرب ارغوانیه که به عمق 60 متر بود تعیین‌تکلیف شد که این موضوع‌ها به رونق اقتصادی و کارگشایی مردم منطقه کمک کرده است. اقدامات لازم روی معابر فرعی منطقه15 انجام شد و دقیق‌سازی این معابر نیز انجام گرفته است. او با بیان اینکه عمده مشکلات این منطقه در حوزه طرح تفصیلی یا بازنگری آن است، خاطرنشان کرد: پالایش پرونده‌های موجود در بایگانی یکی دیگر از اقدامات مهم این منطقه بوده که در رابطه با این موضوع حدود 75درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم و پرونده‌ها پالایش، اصلاح و به‌روز شده است. همچنین برای درخواست‌های ایـنـتـرنـتـــی آنــلایـــن شهروندان اقدامات لازم انجام گرفته که این موضوع از اهمیت زیادی بــرخـــوردار است و در حـال حـاضــر مشکلات آن حل شده است.

 توسعه امکانات رفاهی برای آرامش شهروندان

مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان تصریح کرد: خدمت‌رسانی به مردم در این دوره به این موارد ختم نمی‌شود و به منظور توسعه امکانات رفاهی برای آرامش شهروندان، بوستان بزرگ الهیه با مساحتی در حدود ۱۵ هزار مترمربع و ۹ هزار مترمربع فضای سبز با اعتباری بالغ بر ۲۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در منطقه۱۵ احداث شده است. امکانات این بوستان شامل محوطه بازی کودکان و بزرگ‌سالان، سکوی نماز، آلاچیق، مسیر دوچرخه، سرویس بهداشتی و همچنین انتخاب مناسب‌ترین، مفیدترین و مقاوم‌ترین گونه‌های گیاهی در محل خیابان ارغوانیه کوی الهیه است. قاسمی با اشاره به اینکه خوراسگان منطقه‌ای تاریخی است، خـاطــرنــشــان کـــرد: خوراسگان به سبب وجود آثار تاریخی متعدد و ارزشمند از دوره‌های مختلف که آمیزه‌ای از میراث فرهنگی باشکوه است، پیشینه‌ای به قدمت تاریخ و تمدن فرهنگ ایران دارد که از این میراث کهن می‌توان به مجموعه تاریخی خان و حمام نقاشی اشاره کرد که مرمت و سامان‌دهی دیوار جنب این پروژه برای حفاظت از این مجموعه بسیار زیبا و تاریخی انجام شده است.
او اضــافه کرد: حمام نـقـاشــی با قدمتی 500 ساله پس از پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر به یک بنای فاخر و منحصربه‌فرد که حاصل موجودیت تاریخی این خطه است، تبدیل شد و پس از بهسازی، نوسازی و بازسازی آن این گذر تاریخی به ثبت میراث فرهنگی رسید.
مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان افزود: از دیگر آثار و بناهای تاریخی منطقه می‌توان به برج‌های کبوتر اشاره کرد که یکی از زیباترین آن‌ها در انتهای خیابان توحید قرار دارد و بازسازی آن انجام شده است. همچنین مجموعه برج‌های گورت که در نوع خود کم‌نظیر هستند و از این مجموعه تاریخی تعداد 20 برج آن با همت و پیگیری‌های مدیریت شهری به ثبت ملی رسیده است.

خوراسگان یکی از مناطق شهیدپرور

قاسمی با بیان اینکه خوراسگان یکی از مناطقی است که شهدای زیادی را تقدیم به اسلام و انقلاب کرده است، گفت: این منطقه با تقدیم بیش از 500 شهید در طول هشت سال دفاع مقدس از جایگاه خاص و والایی برخوردار است. به همین دلیل تلاش کردیم با ساخت و نصب نماد شهدای غواص در پارک کوثر خوراسگان، نام و یاد شهدا را زنده نگه داریم تا علاوه بر آن اثری ماندگار در این زمینه به یادگار باقی بماند. او افزود: ساخت و نصب تندیس سلمان فارسی از شخصیت‌های بزرگ دینی و تاریخی در میدان امام خمینی (ره) خوراسگان یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در این دوره است. این تندیس یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مجسمه‌های کشور است که به این منطقه و شهر زیبای اصفهان، جلوه خاصی بخشیده است. تندیس بزرگ سلمان فارسی با جنس برنز به طول چهار متر است که استاد نعمت‌الهی، هنرمند و مجسمه‌ساز نامی کشور در مدت پنج سال آن را خلق کرده است. مسائل فرهنگی نیز در این سال‌ها از چشم مدیریت شهری دور نمانده است، چـنان‌که مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان در این زمینه اظهار کرد: احداث و افتتاح سینما بهمن خوراسگان به‌عنوان گامی در جهت «تحقق عدالت فرهنگی» یکی از این اقدامات است. سینما بهمن خوراسگان در سال ۱۳۹۷ به‌عنوان اولین سینمای شرق شهر با ظرفیتی بیش از 300 صندلی آغاز به کار کرد و پس از آن با اکران فیلم‌های روز سینمای ایران در حال ارائه خدمت به شهروندان است. قاسمی اضافه کرد: هر چند به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های متنوع فرهنگی در این منطقه لغو شد؛ اما هیچ‌گاه از کیفیت و کمیت آن کاسته نشد. برگزاری مراسم و برنامه‌های مهیج فرهنگی در داخل محله‌های منطقه به صورت کارناوال‌های شادی در اعیاد و جشن‌های ملی و مذهبی، ادامه پیدا کرد و با ساخت کلیپ‌های موضوعی و انـتـشـار آن در فـضـــای مجازی، برنامه‌های فرهنگی سطح منطقه تقویت شد و این موضوع از چشم مسئولان شهری دور نماند.

 تجلیل از فرهیختگان، هنرمندان، ورزشکاران و شخصیت‌های ماندگار

به گفته او، تجلیل از فرهیختگان، هــــنـــرمـــنـــدان، ورزشـــکــــــاران و شخصیت‌های ماندگار این دیار و همچنین دیدار با خانواده‌های معزز شهدا، جانبازان و افتخارآفرینان منطقه از دیگر فعالیت‌های فرهنگی شهرداری منطقه15 بوده است. شهردار جوان می‌گوید: امسال منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان موفق شده است به تنهایی و در شرایط بد اقتصادی و رشد تورم به تأمین اعتبار احداث نـیـروگـاه فتوولتاییک، شش برابر سهم تکلیفی ۲۰درصدی خود اقدام کند. این نیروگاه با اعتباری حدود 12 میلیارد ریال و با ظرفیت اسمی ۶۰ کیلووات و متشکل از سه دستگاه مبدل DC به AC و ۱۵۰ عدد پنل خورشیدی ۴۰۰ وات است که قادر خواهد بود سالانه بیش از ۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی تولید و به شبکه برق سراسری تزریق کند. دوره بازگشت سرمایه اولیه این نیروگاه حدود شش سال است که در صورت افزایش قیمت خرید تضمینی توسط وزارت نیرو می‌تواند به چهار سال برسد. قاسمی درباره چالش‌هایی که این منطقه با آن روبه‌رو بوده است، گفت: وجود گلوگاه‌های متعدد در سطح منطقه، مهم‌ترین معضل است که با برگزاری جلسات متعدد با معتمدان محلی شناسایی و تاکنون 10 مورد از آن‌ها بازگشایی شده است. پایین‌بودن کد ارتفاعی طرح تفصیلی در سطح منطقه، یکی دیگر از معضلاتی است که مدیر این منطقه به آن اشاره کرد و افزود: به طور کلی منابع درآمدی ناپایدار، عدم ممیزی بخش‌هایی از محدوده منطقه، وجود 11 روستای الحاقی منفصل از محدوده مرکزی منطقه، بافت های فرسوده و وجود حریم با گستردگی زیاد از دیگر چالش‌هایی است که مدیریت شهری طی این سال‌ها با آن مواجه بوده است.

 سرمایه‌گذاری و فرصت‌های بی‌نظیر

به اعتقاد او، سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و حاشیه‌ای علاوه بر چالش‌های متعدد، فـرصــت‌های بـی‌نظیر تازه‌ای را پیش روی سرمایه‌گذاران می‌گذارد. مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان درباره پروژه‌های در دست اقدام و برنامه‌های آینده در خصوص سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها گفت: در چهار سال گذشته با تعیین فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در منطقه15 اصفهان، رویکرد مشارکت در مسیر پروژه‌های محرک توسعه و بزرگ‌مقیاس قرار گرفت تا بتوانیم سایر بخش‌های اقتصاد شهـــری و زیرسـاخـت‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه را دگرگون کنیم. قاسمی، پروژه مشارکتی مجموعه تجاری‌اداری خورشید شهر (خان) را یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار در دست اقدام برشمرد و بیان کرد: احداث این مجموعه از اوایل آذر سال ۹۷ آغاز شده که باعث کاهش پارک حاشیه‌ای و بار ترافیکی خیابان اباذر می‌شود. این پروژه با در نظر گرفتن بیش از 400 پارکینگ در شلوغ‌ترین خیابان این منطقه و در شش طبقه (چهار طبقه زیر زمین، همکف و طبقه اول) با مساحت عرصه 4 هزار و 48 متر مربع و با زیربنای ۲۲ هزار متر مربع شامل پارکینگ طبقاتی، مجموعه تجاری‌اداری، فضاهای پذیرایی و…است که با مشارکت بخش خصوصی در حال اجراست. طبقه همکف این مجموعه به صورت تجاری و با یک مبلمان شهری بزرگ از خیابان اباذر حدود یک هزار مترمربع است و کل مجموعه تجاری شامل شش طبقه است که سه طبقه آن تجاری بوده و شامل ۱۸۲ واحد تجاری و ۴۰۶ عدد پارکینگ است و هم‌اکنون بیش از 55درصد این پروژه پیشرفت داشته است.
او با بیان اینکه در این منطقه هنر خاتم‌سـازی رونق گرفـته است، خاطرنشان کرد: این منطقه با این وجود نـتوانسـته اســـت از جایگاه شایسته‌ای برای این هنر و هنرمندان این عرصه برخوردار باشد؛ به همین سبب درصددیم با مشارکت هنرمندان این رشـته بـاغ کـارگاه خـاتـم را در منطقه۱۵ احداث کنیم. همچنین شهرداری این منطقه تلاش می‌کند با همت هنرمندان این عرصه و یاری مسئولان مربوط برای رونق بازار و تولیدات این هنر زیبا و غنی، تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد و تا حد توان زمینه لازم را برای گسترش روزافزون آن فراهم کند.

 احداث پارک مهارت کودکان با هدف مهارت‌افزایی

مدیر منطقه۱۵ شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه پارک مهارت کودکـــان با هدف مـهـارت‌افــزایـــی جمعیت کودکان مـنـطقه، احداث شده است، خاطرنشان کرد: مجموعه فرهنگی فجر که شامل کتابخانه، سالن کودک، کــارگــاه و آمفی‌تئاتر است از مهم‌ترین پــروژه‌های مشارکتی منطقه15 بـه‌شـمـــار می‌رود که با همکاری بخش خصوصی ساخته شده است و نظیر آن در سایر مناطق شهر اصفهان به ندرت دیده می‌شود. حتی پروژه‌ای مانند بازار خاتم که با مشارکت خود تولیدکنندگان خاتم منطقه احداث خواهد شد در صورت اجرا و بهره‌برداری صحیح درآینده به یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی حوزه صنایع‌دستی در ایران تبدیل خواهد شد. قاسمی در توضیح کمربندی شمال و خیابان‌های متصل به آن تصریح کرد که با احداث این کمربندی خیابان الله‌اکبر، شهدای ابر، لاله، اریسون، شهدای کنگاز و شهدای ستار در شمال منطقه از بن‌بست خارج می‌شود که علاوه بر سهولت در تردد از بار ترافیکی خیابان جی می‌کاهد.

آنچه در این چهار سال گذشت:

1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19، 20، 21 ، 22 ، 23 ، 24 ،  25 ، 26 و 27.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر