آنچه در این چهار سال گذشت (31)

«سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از سازمان‌های تابعه شهرداری در سال ۱۳۶۶ تأسیس شد و اساسنامه آن مشتمل بر چهار فصل، ۳۷ ماده و ۲۶ تبصره در سال ۱۳۷۶ به امضای وزیر وقت کشور رسید. در ابتدای امر، خدمات مـوتــوری جزء اداره مـوتـوری شهرداری بود که با توجه به شرایط ایجادشده در شهرداری به سازمان خدمات موتوری تبدیل و در این راستا استقلال مالی و اداری پیدا کرد.»

تاریخ انتشار: 02:37 - شنبه 1400/04/26
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

در ادامه انتشار گزارش از اقدامات و فعالیت مجموعه‌های مختلف شهرداری، محمد مقدم‌فر، مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان، عملکرد این مجموعه را در این دوره مدیریت شهری شرح داد. سازمان خدمات موتوری، تأمین ماشین‌آلات شهرداری اصفهان، اعم از سبک، نیمه‌سنگین و سنگین را در راستای فعالیت‌های عمرانی و خدماتی عهده‌دار است، علاوه بر این، در بخش تعمیرگاه‌های سازمان، همه تعمیرات ماشین‌آلات انجام می‌شود. همچنین این سازمان در راستای تحقق اهداف بلندمدت با آموزش و ایجاد دفتر فنی سازمان و به‌کارگیری نیروهای کارآمد نسبت به انجام عملیات تخصصی خدماتی و عمرانی در سطح شهر اقدام می‌کند.

اهداف سازمان

الف) طـــراحــــی، بــرنــامــه‌ریــــزی و سیاست‌گذاری در امور مــربـوط بـــه خدمات موتوری؛
ب) ایجاد، توسعه و بهره‌برداری از مراکز خدمات موتوری؛
ج) آموزش‌های تخصصی در تمام زمینه‌های کاربری ماشین‌آلات و سرویس و نگهداری؛
د) دستیابی به سیستم‌های پیشرفته و بهبود بخشیدن به سیستم‌های موجود برای ارائه خدمات موتوری.

خدمات سازمان

تـــأمـــیـــن مــاشـــیــــن‌آلات سبک، نیمه‌سنگین و سنـگـیــن شهـرداری کلان‌شهر اصفهان؛
جمع‌آوری پــســــمـــانـــدهـــــای تر، ساختمانی، ضایعات فضای سبز، بیمارستانی؛
 کمک در تأمین آب خام موردنیاز فضای سبز کلان‌شهر اصفهان؛
تـــعـمــیــرات تــمـــام مـاشـیــن‌آلات شهرداری کلان‌شهر اصفهان؛
خدمت‌رسانی و آمادگی کامل با انجام مانورهای مختلف در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه.

 واحدهای تحت‌پوشش سازمان

 دفتر مرکزی: ساختمان اداری سازمان با ساختار تشکیلاتی دفتر مدیرعامل، حراست، بازرسی، امور اداری، امور مالی، واحد درآمد، کارپردازی، برنامه‌ریزی، روابط عمومی، واحد رایانه و مخابرات.
واحد حمل‌ونقل: یکی از حساس‌ترین قسمت‌های سازمان و شهرداری اصفهان است که با برخورداری از کامیون‌های سنگین و نیمه‌سنگین بخش عمده عملیات اجرایی، عمرانی و خدماتی شهر اصفهان را انجام می‌دهد. توان کاری بالا در تمام عملیات‌ اجرایی از خصوصیات بارز آن بوده و همه نیازهای شهرداری‌های مناطق را تأمین و عملیات ضربتی را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد و خوشبختانه ناوگان بسیار فعال و پویایی دارد. اعزام ماشین‌آلات سنگین به مناطق ۱۵گانه، کار اصلی این واحد است.
واحد خدمات شـهــری: همه عملیات جمع‌آوری پسماند تر از در منازل شهروندان تا محل پردازش آن توسط این واحد انجام می‌شود. وظـیـفـــه اصـلــی این واحد اعزام ماشین‌آلات جــمـــع‌آوری پـســمـانـــد، جاروب‌های خیابانی، جدول‌شوی‌ها، سمی تریلرهای انتقال پسماند و در کل نظافت شهری است.
واحد تــعـمـیـــرات و نــگـهـــــداری ماشین‌آلات سنگین: این واحد با دارابودن همه امکانات تعمیرگاهی و انباری مجهز نسبت به تعمیرات و سرویس‌دهی هــمــه خــودروهـــــای سنگین فعالیت می‌کند. این تعمیرگاه که چند غرفه دارد، همه عملیات تعمیراتی خودروهای سنگین را انجام می‌دهد و با برخورداری از پرسنل مـــجـــــرب برای راه‌اندازی ســریــــع کامیون‌ها و کاهش چشمگیر هزینه‌ها روند رو به رشدی داشته است. این واحد تمام امکانات یک تعمیرگاه سنگین را دارا بوده و همه ماشین‌های موجود در واحد حمل‌ونقل و همچنین جاروب‌های واحد خدمات شهری را تعمیر می‌کند.
واحد تـعـمـیــرات و نـگــهـداری ماشین‌آلات خدمات شهری: این واحد، تعمیرات و نگهداری خودروهای خدمات شهری را با دارابودن همه امکانات تعمیرگاهی بر عهده‌ دارد و همواره تلاش بر این بوده که ناوگانی آماده در اختیار مناطق و شرکت‌ها قرار گیرد تا کوچک‌ترین مشکلی در امر حمل زباله و جاروب معابر کلان‌شهر اصفهان وجود نداشته باشد.
 پاک‌سازی و لایروبی رودخانه زیبای زاینده‌رود: این موضوع از دیگر وظایف سازمان است که با به‌کارگیری نیروهای پیمانکار چه در زمان ترسالی و چه در زمان خشک‌سالی در جهت پاک‌سازی بستر رودخانه اقدام می‌شود تا رودخانه‌ای زیبا در معرض دید شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

برنامه راهبردی سازمان خدمات موتوری

بیانیه مأموریت:افزایش توانمندی مکانیزه و رباتیک شهرداری اصفهان برای مطلوب‌سازی شهر.
با توجه به بیانیه مأموریت برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و تأکید بر ایجاد محیط مطلوب زندگی همراه با شاخصه‌هایی چون آرامش، ایمنی و نشاط و همچنین بهبود  مستمر کیفیت زندگی مردم، سازمان خدمات موتوری در بیانیه مأموریت خود، امر مطلوب‌سازی شهر برای شهروندان را همراه با افزایش توانمندی مکانیزه و رباتیک شهرداری اصفهان برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان، موردتوجه قرار داده است.

 ارتباط با برنامه اصفهان ۱۴۰۰

سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان، سازمانی پیشرو در عرصه شناسایی، بومی‌سازی و به‌کارگیری تـکـنـولـــوژی‌هـــای مـکـانــیـزه شهری به‌صورت بهره‌ور.
با توجه به تعاریف ذکرشده در سند چشم‌انداز بـرنـامـه اصفهان ۱۴۰۰ و تأکید بر شهری زیبا و سالم، متکی بر تولید علم و فناوری، سازمان خدمات موتوری چشم‌انداز خود را هم‌راستا با بیانیه چشم‌انداز شهرداری اصفهان با ارائه خدمات به شهـــروندان برای ایجاد شهری سالم همراه با بومی‌سازی نیازهای مکانیزه شهری بیان کرده است.
تعداد نیروهای قراردادی سازمان اعم از: رانندگان و پرسنل ستادی و نگهبانی: 258 نفر
تــعـــداد پــیــمــانــکـــاران واحــدهــای تعمیرگاهی: 50 نفر
تعداد نیروهای شرکتی: 40 نفر
تعداد پیمانکاران مستقر در رودخانه از 18 نفر در ایام خشک‌سالی تا 70 نفر در ایام ترسالی متغیر است.
تــعــداد خـــودروهــــای ســـازمـــان: خودروهای حمل زباله 68، جاروب 33، جدول‌شوی 5، کشنده تریلر 9، دیوارشوی 1، نوررسان 1، برگ جمع کن 1، تعمیرگاه سیار 1، کامیون کمپرسی 56، تانکر 19، لودر 8، لجن کش 2، گریدر 3، بیل مکانیکی 3، بیل زنجیری 1، بیل بکهو 9، مینی لودر 3، جراثقال 5، بالابر 1 و نیسان2 عدد.
مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهـــرداری اصـفـهــان در ادامــــه از حمایت‌ها و پشتیبانی همه‌جانبه شورای سازمان و هیئت‌مدیره تقدیر به عمل آورد و از تصویب تعرفه‌های 1400 سازمان برای تقویت بنیه مالی و حمایت در جهت نوسازی ناوگان ماشین‌آلات تشکر کرد.
در ادامه مدیرعامل سازمان اعلام کرد: سازمان امروز با تمام توان و حداکثر ظرفیت ماشین‌آلات در دو حوزه خدمات شهری و عمرانی شهرداری اصفهان که متولی تأمین ماشین‌آلات است به‌صورت شبانه‌روز و بدون وقفه فعالیت دارد.
فعالـیـــت سازمان در حوزه خـدمـات شـــهـری عـبـارت‌انــد از:
تأمین ماشین‌آلات حمل پسماند تر
جاروب بزرگراهی
جاروب خیابان
جاروب کم‌عرض
جدول‌شوی مکانیزه
کشنده سمی تریلر
نور رسان
بالابر
جرثقیل
نرده‌شوی
دیوار شوی
برگ‌جمع‌کن
جمع‌آوری ضایعات داخل رودخانه، زدن علف‌های هرز
زدن ســــــازه‌هـــــای آب تـــوســـــط دستگاه‌های تیغه دار.
شیب‌بندی و مسطح‌کردن سطح رودخانه توسط ماشین‌آلات سنگین
نظافت و جاروب پل‌های تاریخی و تمیز نگه‌داشتن آن‌ها هنگام ترسالی و خشک‌سالی.
مهم‌ترین رسالت شهرداری نظافت و پاک‌سازی شهر است که این رعایت مهم توسط ماشین‌آلات سازمان خدمات موتوری انجام می‌شود که به‌صورت 24 ساعته و 365 روز در سال بدون وقفه ارائه خدمات می‌کند.
این مجموعه در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی در ماشین‌آلات ندارد. تنها مشکل سازمان عمر بالای ماشین‌آلات است که باید در خصوص نوسازی و بهسازی آن‌ها تمهیدهای لازم اتخاذ شود. با توجه به اینکه در حال حاضر نگهداری، حفظ و حراست فضای سبز شهر اصفهان که سالیان سال ایجاد شده و زیبایی خاصی به شهر اصفهان داده در اولویت حوزه خدمات شهری است، این مجموعه با بهره‌گیری از تمام ظرفیت تانکرهای آب‌رسان و با کمک گرفتن از بخش خصوصی برای تأمین آب، تانکرها را در اختیار مناطق قرار داده تا علاوه بر استفاده از چاه‌های موجود، برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان نیز اقدام کنند.

فعالیت سازمان در حوزه عمرانی

تـــأمـــیـــــن ســــــرویس‌دهی انواع ماشین‌آلات عـمـرانــی در مجموعه شهرداری اصفهان شامل لودر، انواع بیل مکانیکی، گریدر، کامیون، تانکر و…؛
مشارکت در اجرای احکام کمیسیون ماده صد (تخریب و آزادسازی)؛
مــــشــــارکــــــت بـــرای عــمـلـیــــات آسفالت‌تراشی و حمل آسفالت برای سازمان عمران؛
 مشارکت در امر حمل مـصــالــح و نخاله‌برداری پـروژه‌هــــای عـمـرانــی سطح شهر؛
تأمین تانــکـرهــــای لازم بـــــرای آب‌رسانی به عرصه‌های فضای سبز؛
تـــأمــیـــــن ســـرویس‌دهـــی انواع ماشین‌آلات در حوزه مدیریت بحران.
سازمان در نظر دارد برای نوسازی ماشین‌آلات به‌خصوص ماشین‌آلات خدمات شهری اقداماتی را انجام دهد. در حال حاضر سازمان با تعداد 270 دستگاه خودروی سبک و سنگین در مناطق 15گانه شهرداری اصفهان و سازمان‌ها در حوزه‌های خدمات شهری و عمرانی فعالیت دارد و بیشتر فعالیت‌ها به‌صورت شـــبـانه‌روزی است. باکس جمع‌آوری نخاله در سطح همه مناطق نیز موضوع دیگری است که این سازمان برای جانمایی آن پیشنهاد‌هایی ارائه داده است که در صورت وجود چنین امکاناتی اتفاق‌های خوبی رخ خواهد داد و از پراکندگی و تخلیه نخاله در سطح پیاده‌روها و حاشیه خیابان‌ها جلوگیری خواهد شد.

آنچه در این چهار سال گذشت:

1، 2، 3، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 15، 16، 17، 18، 19، 20، 21 ، 22 ، 23 ، 24 ،  25 ، 26 ، 27 ، 28 ، 29 و 30.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر